#blogg100 / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare / Litteraturnörderi

Gilla mera omslag och Björnar kan inte springa i nedförsbacke

#blogg100 inlägg 20, en femtedel av utmaningen avklarad!

TORSDAGSTEMA – I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

Idag gillar jag samma sak som jag visade i går, böcker

I och med att vi packar upp böcker dyker även barnens böcker upp. Vi kommer att försöka sälja en stor del av dem på loppis, eftersom de vuxit ifrån de flesta av dem. Vissa spar vi, de som varit favoriter, men massor annat har de/vi kanske läst bara någon enstaka gång så det finns en hel del vi kan sälja vidare.

Idag hittade jag några som jag kommer att spara oavsett vad barnen tycker. De här böckerna är så fina och fantasifulla att jag inte kan skiljas från dem. Det här är den ”lilla” varianten av dem, vi har oxå några större böcker i samma serie och de är ännu mer detaljerade, både omslag och innehåll. Det finns överraskningar på nästan varje sida. Kuvert med skatter i, som kartor eller annat. Magiskt roliga böcker att läsa!

Självklart passar de här böckerna en pirathäxa som gillar drakar, de får hedersplats i bokhyllan!

IMGP1722 IMGP1725IMGP1728 IMGP1731Så inte bara är det här vad jag gillar idag (jag har suttit och bläddrat i dem hela dagen) utan det blir även ett extra bidrag till Lyrans Tematrio!

Vad andra gillar idag kan du se HÄR!

Idag kör jag en gammal recension igen. Det här är en bok från den tiden jag var med i bokklubb. Då fick en ibland böcker gratis när en köpte för visst mycket. Jag handlade alltid för mycket, förmycket till och med skulle jag säga… Den här boken är jag glad att jag inte betalade för…

Björnar kan inte springa i nedförsbacke av Robert Anwood

Björnar kan inte springa i nedförsbacke Robert Anwood

Den här boken ska alltså vara till hjälp för att bemöta ”fakta” som dras fram vid bardisken på puben… Kanske inte en bok där jag är målgruppen. Jag är av naturen skeptisk till ”fakta” som presenteras utan källa. Så på ett sätt passar den här boken mig perfekt, här får jag ammunition för att skjuta sank på ”fakta”-påståenden från random medmänniskor. På ett annat sätt står jag frågande till en hel del av de ”tvivelaktiga påståenden” som boken innehåller. Antingen för att de är så urbota korkade att jag inte kan tänka mig att någon någonsin sagt ett sånt påstående, eller för att de handlar om obskyra gamla kändisar i Storbritannien som jag har noll koll på och alltså är helt ointresserad av det som sägs om dem sant eller ej…

Dessutom är det lite ologiskt här och där i boken. I texten under påståendet ”Frank Zappa tvingade sitt band att spela en låt om hur tråkiga de var” framkommer dels att Zappa uttalat sig om att hans band var tråkiga och dels att han påstod att en låt (Po-jama people) handlade om det tråkigaste band han någonsin jobbat med. Hans band varierade mycket och musiker byttes ständigt ut, men två musiker var nästan alltid med och de var med när låten spelades in. Alltså, det här tolkar jag som ”sant”. Men författaren säger ändå att påståendet är ”falskt”. Då kanske det är så att det är ordet ”tvingade” som var falskt, men det sägs inget om det i texten…

Annat är självklart, som att talk, som är ett mineral, utvinns ur jorden… Det brukar mineraler göra, så jag förstår inte vad ett sånt påstående ens har i boken att göra…

Så finns det som är rent felaktigt, som att Arthur Conan Doyle (Sherlock Holmes skapare) införde skidåkning i Schweiz. Jag kollade lite på internet och hittade det här ”Den brittiske skidlöpningens fader, E C Richardson, lärde sig skidlöpning vintern 1896 i Norge. 1901 åkte han skidor i Schweiz och bildade där Davos engelska skidklubb. Det blev på så sätt engelsmännen som införde skidlöpning i ett stort antal av de schweiziska delarna. Men överallt spårar man inflytandet från Norge.” Alltså, en britt som införde det, men inte Arthur Conan Doyle, så det är falskt, fast författaren påstår att det är sant…

Den här har bara blivit liggande sen jag fick den från bokklubben. Nu läste jag den som ett experiment, jag ville försöka läsa böcker parallellt med varandra, och tänkte att den här boken kan jag inte sammanblanda med någon annan bok, den här kommer jag att kunna läsa i lite nu och då utan att den stör mitt övriga läsande. Det gick si så där… När jag väl börjat på en bok så blir det så att jag väljer den tills jag läst ut den… Tydligen är det så mitt läsande ser ut…

Nåväl, nu är den läst och den var inget att ha! (Och björnar kan självklart springa även i nedförsbackar…)

Så här påverkade ”Björnar kan inte springa i nedförsbacke” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja, snart ligger jag jämt med nya böcker!!
Boktolva,nej!
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
B
loggdala Bokcirkel,nix.

Dagens feminism blir Onekligens fjärde fråga: Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den… Eftersom jag i sinnet var feminist redan som liten så har jag inget minne av att jag skulle ha tänkt något om feminister innan jag själv förstod att det var det jag var. För mig har det alltid varit en självklarhet att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män, och fast jag inte förstod vad strukturer var så såg jag tidigt att det fanns ett mänster i den lilla bondby jag bodde i. Mina killkompisar hade mycket mer möjligheter än vad jag hade, och det tyckte jag inte var OK! Jag minns oxå smärtsamt tydligt den dag då jag insåg att det inte ens var OK för mig att ha killkompisar, eller, för dem att ha en tjejkompis.

22 tankar om “Gilla mera omslag och Björnar kan inte springa i nedförsbacke

  1. Jag har sett de där böckerna – sått och bläddrat i dem på bokhandeln men inte köpt dem – de är verkligen fina och de tilltalar min fantasi!
    ”Björnar kan inte springa i nedförsbacke” … läst och ogillat – inget att ha som sagt!

    Gilla

  2. Alltså dina bikomslag bara älskar jag – inlagans exempel också för den delen. Dessa böcker skulle t o m jag läsa – som vuxen. Lite Harry Potter över dom och HP har jag läst flera gånger om (de enda böckerna jag ”återanvände”).

    Idag är ditt resonemang om feminism helt i min smak. Än en gång så har jag aldrig upplevt dessa ”situationer” som du gjort. Å jag är också uppväxt i en håla.

    Gilla

  3. Älskar sådana där böcker fyllda med meningslöst vetande. Visste du förresten att det var Frank Zappa som lanserade Alice Cooper och hjälpte dom att få ut den första plattan Anledningen var att han blev fascinerad över att dom var så underliga att han inte ens själv begrep dom.
    Den storyn är sann eftersom jag själv har hört intervjun med Alice där han berättar det med stolthet i rösten.

    Gilla

  4. Ja vissa böcker vill man ha kvar, fastän barn vuxit ifrån dem. Vet ju själv hur roligt jag tyckte det var med vissa böcker när jag var liten, känns bra att fortfarande se att de är kvar i mitt föräldrahem och att Grabben nu får möjlighet att kika i dem.
    Kram

    Gilla

  5. Tycker med att det är självklart att kvinnor ska ha samma värde som en man. Och jag är glad att jag bor i Sverige och inte i ett annat land..(av den anledningen)..

    Gilla

  6. Jag kan inte heller skiljas från böcker, oftast så mycket minnen relaterade till barnens sagoböcker. Jag skickade med sonen nästan alla böcker när han fick barn och jag ville att hon också skulle få uppleva den sagoskatten =) Men då och då dyker några av hans böcker upp när jag och Mille utforskar bokhyllorna på övervåningen 😉 Böcker är skatter. kram

    Gilla

  7. Mmmm – det där sörjer jag också: att man av någon konstig anledning tydligen inte kan vara vän med en man… Jag har EN manlig vän, och det är förmodligen bara för att han är singel. När han träffar någon brukar vi inte ses. Sedan att jag varit gift i 19 år och att min man faktiskt inte störs av mina vänner verkar vara något HELT annat ( i ärlighetens man så störs visst min man av att jag har killkompisar – men jag ger inte honom utrymmet att gnälla om det..)

    Och vackra böcker!!! Visst ÄR det något speciellt? Mina killar har också rätt många av de böckerna!

    Hoppas att du har det bättre Freja!

    Kramar

    Gilla

  8. Pingback: Semesterläge… | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.