#blogg100 / Feminism / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Resor / Utmaning

Vindfångade snyggingar!

#blogg100 inlägg 19

Onsdag med onsdagstemat ”VINDFÅNGARE” vilket innebär att jag får hämta en bild i arkivet, för efter, som det känns, flera veckors stormande är det nu kav lugnt sedan några dagar tillbaka…

IMGP6789Den här stod vid en av Amsterdams kanaler, jag tänker mig att det är en sorts vindflöjel som på sitt sätt fångar vinden för att vrida sig åt rätt håll!

Andra vindfångare kan du se HÄR!

I dag tar jag även Lyrans Tematrio. den här veckan är uppdraget: ”Berätta om tre böcker med snygga omslag – visa gärna bilder!”

Som vanligt kan jag inte riktigt följa en instruktion utan att göra något litet avsteg, så jag kommer att visa två serier av böcker, en enskild bok, och en bok som KUNDE ha platsat om de inte bytt omslag till pocketutgåvan som jag har…

IMGP1707Först är det större delen av mina böcker om 87:de, utgivna av PAN. De utgår från samma layout, med författarnamn och titeln diagonalt i övre vänstra hörnet och sen ett foto på en polisbricka, som för varje bok får någon form av tillägg som anspelar på just den bokens handling. Jag älskar de här omslagen, men det kan ju ha att göra med att jag oxå älskar innehållet i dem…

IMGP1714Sen är det de böcker som mitt favoritförlag, Minotaur, ger ut. De tycker jag oxå är stilrena och de följer en gemensam layout. Enkelt typsnitt på titel och författare, placerade på ett svartvitt foto av en miljö som alltid känns väldigt brittisk och sen får varje omslag en färgton lagd över fotot.  Snyggt, enkelt och lätt att känna igen. Fast jag blev lite besviken när jag insåg att fotot inte behövde höra ihop med bokens innehåll… (läs HÄR)

IMGP1715Det här blir mitt tredje bidrag. Inte för motivet utan mer för formen på omslaget. Om jag någonsin blir författare önskar jag att förlaget ville slösa så här med mitt omslag. Det här blandar blank och matt yta, delar av omslaget är i relief OCH det finns dessutom glitter på det! Härligt bombastiskt överflöd, jag älskar det! Dessutom får författarens namn vara så mycket större än titeln, det skulle blåsa upp mitt ego till abnorma proportioner! (Recension HÄR)

Förr eller senare exploderar jag John Green

Så till min besvikelse… Den här boken läste vi i Bloggdalas bokcirkel, (recension HÄR) och jag som gått och spanat på omslaget blev förtjust. Boken lockade kanske inte så mycket, men omslaget var magiskt. Trodde jag… Men pocketupplagan fick det här fåniga fotoomslaget istället, det enda någotsånär förlåtande med det är att bakgrunden är från Amsterdam… Men jag hade ju förväntat mig det här häftiga omslaget (bild lånad från Bokus):index

Andras snygga böcker kan du se HÄR!

Dagens feminism handlar om rätten att själv få bestämma vem en är. ”Låt alla få vara vem hen och den vill.”

Jag använder gärna det debatterade ordet ”hen” (som skrivs hen även när det ersätter henne/honom), som ett sätt att förenkla mitt skrivande när det jag skriver om är könsneutralt. Jag slipper då skriva ”han eller hon”, passar en latmask som mig. Andra får göra som de vill, själv är jag bekväm med att skriva hen i mina texter.

Jag är privilegierad, jag känner mig bekväm i mitt sociala och biologiska kön och ser mig själv som en ”hon” och har aldrig behövt fundera över vilket pronomen jag vill benämnas med. Det skulle dock ALDRIG falla mig in att förvägra en medmänniska att bli kallad ”hen” eller ”den” om den individen identifierar sig med något av de pronomen. Att vägra ordet ”hen” ser jag i det fallet som enormt respektlöst och känslokallt!

33 thoughts on “Vindfångade snyggingar!

  1. Flott bilde, det er merkelig, skal man ha tatt et bilde i vind, er den ikke der. Trenger man rolig vær er det ikke der 🙂
    Å være bekvem i det kjønn man er født i er bra, men dessverre ikke alle forunt.
    Ha en fin kveld .)

  2. Jag gillar ditt resonemang om Jungstedt-boken, en härlig ego-kick, men sedan är jag inte jätteförtjust i omslaget i sig (är inte säker på att det där gick ihop?). Ed McBain-omslagen gillar jag (stör mig lite på den med blå bakgrund, men petitess), tycker det är lyckat när omslagen håller ihop, men ändå lyckas knyta ihop till innehållet, tycker de misslyckas ganska ofta med det. Ofta är det ett bra förstaomslag och sedan får resten följa mallen oavsett innehåll.

  3. Min finaste vindfångare var en ståtlig gran som rasade i vinterns blåst, vi hade rest allt pappas gamla hässjevirke mot den och nu ser de ut som plocke-pin runt granen, så TRIST att just denna vackra gran rasade, =( Kram

  4. Kul det där med bokomslag och hur du/man tänker. Jag gör ju ett antal per år om man säger så, visserligen för fackböcker, men ändå. Folk reagerar helt olika på fotografiska omslag/illustrerade varianter eller bara textomslag. Skitroligt kan jag säga.
    Å omslaget ”Förr eller senare exploderar jag” är liksom motsägelsefull i text och bild. Den med dödsskallen hade varit relevant om man säger så.
    Omslaget av ”Den sista akten” är optiskt magnifik – boken däremot var sådär.
    Du ser jag skulle diskutera omslag och layout i timmar och bloggmeter;-)

    PS. Vet du varför jag har så otroligt svårt för ”hen”. Kan inte låta bli att tänka på engelska motsvarigheten och då menar jag då inte personen om du förstår vad jag menar. Å jag skulle då verkligen inte vilja vara en höna. Därför insisterar jag att skriva h*n, vilket ju är lite svårt att uttala kanske;-) DS

  5. Du var ju i Amsterdam. Holländarna kan det där med väderkvarnar. 🙂
    Helt klart driver den där något när det blåser! Precis som många väderkvarnar vrids så vinden kommer åt bra så driveffekten blir den bästa. Så inte bara en vindflöjel, kanske också en pump av något slag.
    Kul bidrag, något annorlunda, inte som flera av oss som haft olika segelbåtar, bland annat.
    Ed McBain slukade jag för en massa år sedan, man lärde känna gruppen kriminalare.
    På senare år är det flera svenska deckarboksförfattare där de väljer att skriva sina namn så där stort på omslaget. Intressant, jag tolkar det som att författaren är viktigare än boktiteln. Att man ”bara” jagar nya deckare av samma författare. Tycker det är trevligt när omslagen har en bestämd stil, må det gälla bildval eller vad det nu är med en speciell stil på omslagslayouten. Så att man på det sättet förstår att de på sätt och vis hänger ihop, att det är samma författare. Snygg design är säkert viktigt, men behöver man ego-boosten med stort namn? Bara att få ge ut en deckare eller roman skulle vara en kick, då behöver inte namnet vara så där överdrivet stort. Fast jag är ju ingen tjej, kanske ser vi olika på saken beroende på kön, eller?! 😉

  6. Snygg vindfångare. Den verkar vara väl använd av vinden.

    Se Veronica Mars-filmen tycker jag. Den är så bra och man fick lite nostalgikänslor till serien. Den finns på SFanytime på nätet enbart så passa på.

  7. Ja det är ju det som fångar första intresset, hur boken ser ut. Om framsidan ser trist ut, så är det ju sällan man tar och läser vad den handlar om.

    Kram

  8. Vindflöjel är ju verkligen en vindfångare! Och de har fått snurra ordentligt den sista tiden, väldigt vad det blåser ibland!

  9. Ed McBain älskar jag men jag har inte böckerna, skulle kanske ta och beställa dem, det var länge sedan jag plöjde genom hela serien så det skulle vara härligt att läsa dem igen
    Sv: mm, det där med pensionerna är ett sorgligt kapitel, vi har tittat på J:s pension och kommit underfund med att det inte är någon idé att han tänker sig att gå i pension vid 65 år, bättre att jobba några år till så att pensionen blir lite högre
    kramar

  10. Fina bokomslag! Jag tycker att det där med bokens omslag är viktigt, känns nästan som när man beställer in mat på resturang och man riktigt tar in den med ögat innan man smakar. 🙂 Jag har ju bott utomlands ett tag så jag har missat mycket av hen-debatten. Men som jag brukar känns för många saker, så tycker jag att det är ju upp till var och en att bestämma vilka ord de vill använda. Hen är inte en aktiv del i mitt språkval, men det är möjligt att jag skulle börja med det om jag i framtiden känner mig manad:)

  11. Får se om jag hittar den vindfångaren i Amsterdam i maj ;-)) näää jag tror inte att jag speciellt kommer att spana efter den, men den passade utmärkt till temat!
    Är litet då och då med barnbarnen på Tom Tits – det är kul även för vuxna!

  12. Ja, sådana vindfångare har jag ju sett på resorna där, de är lite lustiga. Kanske de hjälper till att pumpa bort vattnet?

Kommentera

