Bokrecension / Egoboost! / Feminism / Katter / Månadens bästa bok / Pyssel

Tacksam gladmåndag och Grejen med verb

Måndag, en vecka in i min sömnrestriktionsbehandling och jag ska lista vad jag är glad och tacksam för.

  • att jag – nästan – lyckats hålla mig till tiderna för sömn under veckan.

  • att behandlingen gett mig frukostar som den här:

20160223 brasa

  • att jag börjat vant mig med nya medicinen så att biverkningarna försvinner (fast det innebär att jag ska gå upp i dos och få biverkningarna igen). Ändå glad!

  • att behovet av att hålla mig vaken gjort att jag pysslat massor som till exempel:

20160224 maskotar 20160224 glasarmband 20160224 bandarmband 20160224 plastarmband 20160224 minipärlarmband 20160224 marina armband

Nej, jag har inte tillverkat allt nu. Det är inte ens jag som gjort alla armbanden, de är gjorda i min lokala Fi-grupp vid olika tillfällen, för att vi ska sälja dem vid våra olika aktiviteter och få in pengar till föreningen. Men, om du tittar efter så ser du att varje pryl fått en märkning genom de små F!-berlockerna jag tillverkade så HÄR.

20160226 fiörhängen

Det blev även ett gäng örhängen av de små F!-berlockerna.

20160224 mobilsmycken

Jag gjorde oxå några mobilsmycken, som alla utom ett redan är sålda…

20160225 feministisk manifestation krympplast

Krympplasten kom till nytta när jag skulle skapa speciellt för vårt 8-mars tema, en feministisk mobilisering för för jämlikhet, hållbarhet och nedrustning. Du kan läsa mer HÄR om du är med i facebook.

20160226 manifestationnyckelring

Det blev nyckelringar där kvinnomärket, fredsmärket och evighetsmärket samsas med en sten som får symbolisera jorden.

Allt som tillverkas går för enhetspriset 20 kronor, där 10 kronor går till mig för material och 10 kronor går till lokala F!-föreningen. Den som vill får betala mer, och allt över 10 kronor går till föreningen

  • Att en av mina vänner swishade 1000 kronor för fem av mina armband. Det köpet innebar att min lokala förening hade råd att betala för platsen i det lokala 8-marsevenemanget, annars hade vi medlemmar fått skramla in  pengarna. Vilken hjälte! Om du vill köpa nått så skriv i kommentarerna så hör jag av mig!

  • Att, även om jag inte kunde åka 50 mil i bil för att träffa katt (det skulle förtagit hela sömnbehandlingen totalt), så åkte min man och dotter och hade några fina timmar med:

20160226 burmaboy

Jag passar, i min glädje, på att recensera

Grejen med verb av Sara Lövestam

Grejen med verb

Jag älskar ord, språk, att läsa och att skriva, så självklart läser jag en bok som handlar om verb. När jag gick i skolan tyckte jag det var pyssligt att ta ut delarna i en mening, men jag är inte så bra på att komma ihåg detaljer. Jag är mer för helheter. Jag brukar automatiskt se om en mening ser ”rätt” eller ”fel” ut. Jag känner stavfel, syftningsfel och liknande mer i kroppen än att jag faktiskt kan säga vad som är felet. Och det påminns jag av med den här boken. Alla dessa begrepp… Som dessutom ändrats sedan jag gick i skolan för miljoner år sedan.

Men, om jag läser boken, utan syftet att repetera eller lära mig begreppen och deras betydelse så är det här en kul bok. Ett lättsamt sätt att närma sig grammatik. Jag tror att om läroböckerna och utbildningen varit mer så här i skolan så skulle nog fler än jag tyckt att svenskalektionerna var roliga även när det handlade om att dissekera meningar.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: det här är min 19 bok, det går i lagom tempo.

Så ska jag utnämna Månadens bästa bok, och det blir Sonen av Jo Nesbø som jag recenserade HÄR.


12 tankar om “Tacksam gladmåndag och Grejen med verb

  1. Så söt liten kisse, synd Du inte kunde följa med å hälsa på Er bebiskatt.

    Så kreativ å pysslig Du är, en riktig förebild… jag vill oxå, måste bara finna nån form av ork, energi å känna att det fungerar.

    Så skönt Du känner Dig positivt inställde både till medicinering och sömn.

    Gilla

  2. Vilket hav av pyssel 🙂
    Skönt att höra att medicineringen verkar fungera och att sömnterapin fortskrider!
    Boken du skriver omsåg jag på rean och den var hypad på en av bokmässorna (förra året? Förrförra året? Tid är kaos ;)) – och mitt förhållande till grammatik beskriver du perfekt som din – där är vilka, men kanske skulle man ta och läsa den här boken ändå 🙂
    Gillar verkligen att din gladmåndag är med igen! *tummenupp*

    Gillad av 1 person

  3. Ny katt? har sagt upp min 27:äriga anställning idag så i morgon hoppas jag att jag kan andas fritt igen då jag slipper fler sjukskrivningar och försäkringskassans godtyckliga bedömningar av mitt hälsotillstånd;) kram

    Gillad av 1 person

    • Jag har oxå tankar på att säga upp mig, men än så länge har både arbetsgivare och försäkringskassan varit OK att göra med, så jag väntar och ser. Ja, en liten burmapojke!

      Gilla

  4. Vad skönt att det går framåt med medicin och sömn! Mycket pyssel! Vilken hjältinna som betalde så mycket. Ha det fint!
    Jo nu är han född, kom på skottdagen på kvällen, lite dåliga blodvärden just nu men läkarna har koll på honom. Jag håller tummarna att de kommer hem imorgon så jag får träffa dem snart.

    Gilla

  5. Pingback: Bokmotsatser | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.