blogginspiration / Frejigt / Litteraturnörderi / Utmaning

Bokmotsatser

#blogg100, inlägg 11

Inne i Johannas Deckarhörna hittade jag den här listan för en evighet sen, kanske dags att besvara den nu!

1. Den bok som funnits längst i din samling/ Den nyaste bok du köpt.

Svårt att svara på. Om jag ska ta någon bok jag köpt åt mig själv och inte delat med min syskon så är det nog någon av mina lottaböcker (av Merri Vik) som jag haft längst tror jag. Ska det vara en bok som jag fortfarande har i bokhylla där jag bor blir det definitivt en av mina McBain böcker. Eller kanske de två fina gamla böckerna med H.C. Andersens samlade verk som jag ärvde efter min mormor. Den nyaste, är inte en utan flera, de här kom nyss hem och läggs nu i ”att läsa högen”.

20160311 böcker

2. En billig bok/ En dyr bok.

Hmm, eftersom jag sällan köper böcker en och en så blir det här svårt att svara på. Dessutom har jag handlat böcker i drygt 40 år, så de första jag köpte var billiga om jag ska räkna i kronor eftersom kronans värde sen sjunkit på grund av inflation. Lottaböckerna kostade kanske runt tio kronor styck, men det var dyrt då tyckte jag. 

Om jag kollar bara i mitt senaste inköp är Marian Keyes bok ”Kvinnan som stal mitt liv” billig med sina 49 kronor, medan Valeri Solanas SCUMmanifestet är dyr med sina 202 kronor. Räknat per sida blir det ännu större skillnad mellan billig och dyr, även om SCUMmanifestet ”fuskar” genom att ha ett lååååångt förord (25 sidor). Keyes bok kostar 10 öre per sida, medan Solanas bok kostar drygt 2,50 kronor per sida. Å andra sidan kanske Solanas bok kommer stanna i mitt huvud längre.

3. En bok med en manlig huvudperson/ En bok med en kvinnlig huvudperson.

En bok med manlig huvudperson: Grannen av Butler och Öhlund som jag nyligen läste. Hela den boken är förresten som en grinig konservativ gubbe… Recenseras snart på en blogg nära dig.
En bok med en kvinnlig huvudperson: Nu ser du mig av Bolton som jag oxå läste nyligen, recension HÄR.

4. En bok du läste snabbt/ En bok som tog länge att läsa.

Faktiskt samma som de jag nämner ovan. Boltons bok läste jag ut på några timmar och gillade verkligen. Butler och Öhlund tog lång tid för mig att läsa, mest för att jag retade mig på personbeskrivningarnas stereotypiska kantighet så ofta att jag var tvungen att göra annat emellanåt.

5. Ett snyggt omslag/ Ett fult omslag. 

Allt jag önskar mig, som jag recenserar HÄR, där du kan se omslaget, tycker jag är snyggt. Det triggar min kreativitet.
Omslaget på min variant av ”Förr eller senare exploderar jag”, som jag recenserar HÄR där du kan se omslaget. Ett trist foto från filmen som just kommit ut istället för det snygga med döskalle på som var på det tidigare omslaget.

6. En svensk bok/ En utländsk bok

Som svensk bok väljer jag ”Grejen med verb” som jag recenserar HÄR. Den är inte bara svensk, den handlar om svenska språket.
Som utländsk får det bli ”Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien”, som även har en titel som markerar att den inte är svensk, recensionen hittar du HÄR.

7. En tunn bok/ En tjock bok.

En tunn bok är ovanstående SCUMmanifest. 80 sidor med det långa förordet.
En tjock bok är Shantaram som jag läst och recenserat HÄR.

8. En skönlitterär bok/ En fakta bok.

Oj, när läste jag en faktabok sist…
Jag tar en faktabok jag inte läser, men slår i ganska ofta: SCBs statistiksammanställning om jämställdhet, ”På tal om kvinnor och män”. HÄR kan du kolla på den!
Som skönlitterär väljer jag ”Tillsammans är man mindre ensam”, recension HÄR, som överraskade mig genom att vara så bra!

9. En romantisk bok/ En spännande bok.

Hmm, romantisk bok. När läste jag senast en sån? Jag är inte så inne på romantiska böcker. Jag brukade sluka även den sortens böcker, men tappade intresset. Så, vad ska jag välja… Jag letar i mitt minne och hittar…. Jane Austen! Allt av henne är romantiskt på det bra sättet! Inte smörigt eller kantigt, bara mjukt inbäddande.

Spännande däremot, där har jag mängder att välja mellan. Jag tar ”7 dagar” av Deon Meyer som finns i bokhögen jag just köpt. Ser verkligen fram emot att läsa den!

10. En bok som gjorde dig glad/ En bok som gjorde dig ledsen.

Det blir en och samma bok: ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman, recension HÄR. Jag hade inte så stora förväntningar på den, mer än att den skulle vara rolig. jag hade ingen aning om att den dessutom skulle vara så sorglig. Jag skrattade och grät mig igenom den så den gjorde mig både glad och ledsen.

8 thoughts on “Bokmotsatser

  1. I min hylla finns samtliga Lottaböcker och jag gillar dem verkligen! Det var tack vare dem som jag kom in i en slukarperiod som jag aldrig kommit ur 😀

  2. Jag har oxå läst Lotta-böckerna, men jag var ju hästtjej 🙂 så jag läste mycket hästböcker, men även Kitty-böcker – så klart 🙂 jag har de flesta ungdomsböckerna kvar.

  3. Böckerna jag hade innan är nu i källaren o vissa gav jag till systern min 🙂 hoppas allt är bra å lördagen blir fin kram

  4. Kul idé! Får se om jag kan göra en liknande lista. När det gäller frågan om vilken bok man har haft längst i sin samling så antar jag att man får utgå från när man blivit vuxen. Jag har många böcker kvar från när jag var liten.

Kommentera

