Arg tant / Feminism / Frejigt / Pyssel

Ska jag oroa mig? Eller pyssla vidare?

Som ni kanske vet är jag sjukskriven för utmattningsdepression. En del reagerar på att jag arbetar så mycket politiskt, men dels är det ett socialt media fenomen (att visa upp en bild av aktivitet som inte alltid stämmer med verkligheten), dels är det sanktionerat av läkare och chef för att jag ska upprätthålla någon form av arbetsförmåga. Min arbetsgivare har inte haft möjlighet att ordna den sorts arbetsträning jag behöver, så politiken blir ett substitut för det.

Nu har jag snart varit sjukskriven i tre år och depressionen hålls i schack med medicin, men utmattningen är svårare att få bukt med. Jag har använt mig av sömnrestriktion, långsamma promenader, mindfulness, arbetar i korta pass med vila emellan, men ändå är jag alltid trött och dessutom fysiskt påverkad i form av andfåddhet, tunga armar och ben och ofta yrsel och hjärtklappning. Det här är min andra omgång av utmattningsdepression och det gör att rehabiliteringen blir svårre och tar längre tid.

I december genomgick jag arbetsförmågebedömning. Det var ett team bestående av läkare, psykolog, arbetsterapeut och sjukgymnast som under några dagar genomförde samtal och tester med mig. De kom fram till samma sak som min ordinarie läkare. Jag har god kognitiv förmåga (min hjärna funkar bra) och depressionen är hävd, men att jag är utmattad med tydlig fysisk påverkan, vilket kommer att bli bättre, men det kommer att ta tid.

Utifrån det beslutar Försäkringskassan följande:

20170123-fk

Tjoho! Trots att både ordinarie läkare och teamet som gjorde arbetsförmågebedömning bedömt mig utmattad och i behov av tid för att bli bättre så tycker Försäkringskassan att jag kan jobba heltid från 1 februari. Det blir en intressant vår på många sätt.

Fast, enligt Riksrevisionen borde väl jag som feminist tycka att det här är ett bra beslut. Det är, trots allt, en jämställdhetsfälla att så många kvinnor är långtidssjukskrivna. Det leder till att kvinnor får sämre ekonomi än män och så kan vi ju inte ha det. Så då utförsäkrar vi kvinnorna så blir allt bra. Eller? Det känns som om något inte riktigt stämmer i det resonemanget, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad.

Läs gärna HÄR och HÄR för att få veta mer om Riksrevisionens rapport!

”En av de slutsatser som dras i den sammanfattande analysen är att en strikt bedömning gynnar jämställdheten. Orsaken är att kvinnor är mer sjukskrivna än män och alltså påverkas relativt mer när alltfler ansökningar nekas. Samtidigt visar studien att kvinnor som nekas sjukpenning inte ökar sina inkomster i samma omfattning som män som nekas sjukpenning. Det innebär förmodligen att kvinnor som nekas sjukpenning inte klarar av att återgå i arbete, utan antingen blir fattigare eller ökar sitt beroende av makes/sambos inkomster. Att i det sammanhanget prata om ”jämställdhet” blir absurt.”

”Slutsatsen att en strikt bedömning av rätten till sjukpenning främjar jämställdhet och jämlikhet är inte bara ogrundad, utan oetisk och cynisk i ljuset av tusentals människors vittnesmål om att inte kunna lita på att sjukförsäkringen fungerar som ekonomiskt skyddsnät när de behöver använda sig av den.”

Ja, ja, jag ska inte oroa mig i förväg. Jag ska träffa min chef, som försöker hitta en lösning, och min läkare, som även han letar efter lösningar, nästa vecka. I väntan på det pysslar jag så händerna håller hjärnan upptagen. 

20170128-regnbagar17

 

15 thoughts on “Ska jag oroa mig? Eller pyssla vidare?

  1. Det där hände mig i September.
    Har varit ett jobbigt sista halvår.
    Jag blev uppsagd från jobbet eftersom det inte fanns något där jag klarade av.
    Tråkigt och man blir ju inte mindre utmattad eller deprimerad utifrån den situation som uppkommit efter F-kassans beslut.

    Varm Kram och Lycka till!

  2. Trist att hamna i ett sådant läge Vi har på det hela taget en bra ekonomi i Sverige och borde ha råd att hjälpa och skydda utsatta personer som exvis långtidssjukskrivna. Ingen blir frisk bara för att man drar in på den ekonomiska ersättningen.

  3. Är det något som är sjukt så är det ju försäkringskassan! Men de har väl inte råd att sjukskriva sig själva – vilket är synd, för nästan vem som helst skulle kunna göra ett bättre jobb än de känns det som!

  4. Men herregud. Det verkar ju inte som om handläggaren har läst utlåtandet ordentligt, utan bara tagit fasta på ”god kognitiv förmåga” och ”depressionen hävd.” Blir trött, så oerhört trött på detta.

  5. Sitter i samma sits. Blev uppmanad att säga upp mig från jobbet eftersom de inte klarar av att ändra på arbetssituationen som gjort mig (som 5’e person under ett halvår) sjuk. Så här sitter jag. Och borde återgå till arbetslivet per 1.2.
    Men vem anställer någon som kanske orkar jobba 5 – 6 timmar några dagar i veckan…beroende på vilka krav jobbet ställer på en…och helt beroende på dagsformen…och sömnen som kommer och går som den vill…
    Livet är inte lätt.
    Jag skulle så vilja att en medborgarlön infördes. Tänk att veta att man får hyran betald och basmatvaror i kylskåpet oavsett man orkar jobba idag eller inte.
    Och att veta att varje timme man klarar av att göra något, mot betalning, ger en bättre livskvalite, inte bara en massa byråkratiskt trubbel.
    …I have a dream…

  6. Fkassan är ju hur galet sjukt dumt… jaa osv 😉 Ingen människa blir friskare av att förlora sin inkomst/försörjning. Att oroa sig i förväg är dumt, men ibland går det inte att släppa tanken och undra hur man egentligen ska klara sig.

  7. Ja, att oroa sig gör bara dagen sämre, men försök att tänka på det positiva att du har stöd i ryggen av dina läkare. Detta vansinne måste ta slut! Inför medborgarlön, så folk kan överleva! Pyssla på, det mår du bättre av. Håller tummarna.

Kommentera

