Feminism / Månadens bästa bok / Pyssel / Spänningsutmaning

Lämnar betongen för broderi…

Jag har haft några trötta dagar, där jag inte velat öppna min dator, utan mest försökt pyssla, läsa och sova. Juli har varit en månad med väldigt få bokrecensioner, fast egentligen har jag läst en hel del även den här månaden. Har bara inte kommit mig för att recensera dem än. Så urvalet för månadens bästa och spänningsutmaningen är verkligen inte så stort. Bara tre böcker att välja mellan, Den som glömmer av Arnaldur Indridason, Ett förbud mot mord av Louise Penny och Midnattssol av Jo Nesbö. Det innebär att det blir samma bok för båda utmaningarna. Indridassons bok!

Månadens bästa bok: Den som glömmer av Arnaldur Indridason, recension HÄR
Spänningsutmaningen: Den som glömmer av Arnaldur Indridason, recension HÄR

Betongpysslet har gett resultat i några färdiga prylar, några misslyckade och några som behöver lite mer arbete…

IMGP8719rev

Döskallar, förstås, som fått glittriga ögon, jag kan inte motstå den kombinationen! De här kan hängas på en kedja till halsband.IMGP8720rev IMGP8721rev

Ett gäng hängen med olika sorters dekoration. Jag har testat att använda lim i formarna för att få text (och fått skriva baklänges…) och kvinnomärke som fördjupningar i betongen, jag har gjutit bokstäver i betong som jag sen gjutit in i hängena, och sen testat med att lägga olika typer av pärlor och glitter i betongen innan den torkat. Har du någon favorit?
IMGP8723rev

Det här är mina favoriter ändå! Små, små kvinnomärken i betong (bara drygt en centimeter långa) som jag lagt glitter på ena sidan av (den andra är bara betong) och sen trätt direkt på kedjor ton i ton med glittret!

Som vanligt är jag rastlös i mitt pyssel, så igår rotade jag runt i mina lådor och hittade rester från min broderande period (typ för 25 år sedan). Sen ritade jag ett eget mönster och satte igång:

20160731 broderi på gång

Halvvägs:

20160731 broderi halvvägs

Klar:

20160731 broderi klart

Lite galet på alla sätt och vis. Baksidan skulle få mattanterna, som en gång fick mig att börja brodera, att gråta (men det blev bättre mot slutet) och min syn är verkligen alldeles för dålig för sånt här pyttigt broderi och jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska använda det till!

Har du nått förslag? Kanske göra en patch eller en badge/brosch? Gjuta in i resin (genomskinlig plast) eller kanske lägga på en betongplatta som hänge? Bokmärke? Eller nått helt annat? Alla förslag emottages tacksamt!

10 tankar om “Lämnar betongen för broderi…

  1. Åh vad roligt att du har börjat gjuta i betong! Ja broderi är ju också kul, men gjuta har jag aldrig gjort, bara sett massa fina saker. När du mår bättre borde du verkligen starta eget!!

    Gillad av 1 person

  2. Kanske en liten spegel på baksidan då för det finns ju i våra väskor 🙂 köpa billiga små speglar o sätta dit nåt av dina saker du gör på baksidan 🙂 väsktofs kanske 🙂 sticka en halsduk med tofsar i kvinnomärke på 🙂 bara ett förslag 🙂 kram å fin tisdag

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.