Bokrecension / Kaosutmaningen

Dött vatten

Dött vatten av Ann Cleeves

Dött vatten

Första boken i den andra kvartetten om Jimmy Perez, en av mina favoritpoliser. Den förra kvartetten handlade till del om hans kärleksrelation, i den här boken är istället sorg och sviken kärlek centralt. Jag älskar att läsa deckare som utspelar sig i karga miljöer, som den här som handlar om Shetlandsöarna. Utöver trasiga relationer är det oväder och dimma, sol och kyla, fantastiska vyer och nära till havet överallt. Miljön är en huvudperson i alla Cleeves böcker om Perez, helt ok tycker jag.

En bit in i den här boken blev jag förvirrad. Jag kände igen vissa bitar av handlingen, men var säker på att jag inte läst den innan. Det jag kände igen var dessutom så specifika detaljer att det inte kunde vara från någon annan bok med liknande handling. så småningom slióg det mig att jag sett några TV-filmer om Jimmy Perez, så jag hade alltså sett handlingen, inte läst den. Jag tyckte inte TV-filmerna var så bra, de stämde inte med min bild av Perez, och nu när jag läste boken märkte jag att de inte heller stämde så bra med handlingen.

Jag gillade den här boken, jag gillar hur Perez tillstånd beskrivs och hur det utvecklas under bokens gång, det kändes trovärdigt och var ett bra inslag i boken. Intrigen är oxå bra, spretig till en början och logisk i slutet. Så jag ser redan fram emot de kommande tre böckerna i kvartetten!

Och eftersom jag hade sett filmatiseringen innan jag läste boken (och ens visste att boken fanns) så kan jag stryka ytterligare en punkt i 2015 kaosutmaning så här i årets sista skälvande dagar! Punkt 18, Läs en bok vars filmatisering du såg innan du visste att det fanns en bok.

10 tankar om “Dött vatten

    • Fast den jag läste är när han är ensam med sin flickväns dotter, fast i tvserien framställs hon som betydligt äldre OCH hans dotter… Inte mycket som stämde överens…

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.