Bloggdala / blogginspiration / Boktolva / Fotoutmaning / Frejigt / hyllvärmare / Kaosutmaningen / Spänningsutmaning

En och flera läsutmaningar för 2015

Tisdagstema är ”En”, så jag bjuder på EN explosion!

IMGP3721revAndras enbilder kan du se HÄR!

Sista ”Årskrönikeinlägget” handlar om mina läsutmaningar för året!

I år tänker jag beta av de sista långliggarna i bokhyllan, men de är inte så många längre, så det ser jag inte som en utmaning, det ska jag bara göra tänker jag.

Jag fortsätter vara kvar i den bästa bokcirkeln, hemtrevliga Bloggdala, och den här månaden läser vi Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt. Jag har faktiskt kommit så pass långt att jag letat fram boken och lagt den bredvid soffan jag lever i…

Så ska jag vara med i Mias Spänningsutmaning, och min första bok där blir: Svarthuset av Peter May. Även den är framletad och ligger bredvid soffan.

Jag tänker även i år vara med i Boktolvan, som jag tror ursprungligen kommer från Enligt O. Det handlar om att läsa 12, för mig, nya författare under året. De här har jag valt ut:

Carol Rifka Brunt (Hoppsan, så smidigt, henne läser jag ju redan i Bloggdala…)
Peter May (nämen, så det kan bli, honom läser jag i Spänningsutmaningen…)
Ngũgĩ Wa Thinong’o
David Foenkinos
Jung Chang
Jean-Michel Guenassia
Gregory David Roberts
Carlos Ruiz Zafón
Paul Desalmand
Grégoire Delacourt
Anna Galvada
Margaret Skjelbred

Inne hos Sagan om sagorna hittar jag årets Kaosutmaning! Där handlar det om att med hjälp av de böcker jag läser pricka av minst 20 av punkterna på den här listan:

  1. Läs en bok med ett djur på omslaget.

  2. Läs en bok vari det inte finns någon telefon.

  3. Läs en bok som utspelar sig under vintern.

  4. Läs en bok vars författare var under 20 när hen skrev den.

  5. Läs en bok av en författare med initialerna M.M.

  6. Läs en bok om gudar.

  7. Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA.

  8. Läs en bok med en huvudperson som bloggar.

  9. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson.

  10. Läs en bok som kom ut 2011.

  11. Läs en bok på ett annat språk än svenska.

  12. Läs en bok vars titel innehåller fler än sju ord.

  13. Läs en bok vars titel består av endast ett adjektiv.

  14. Läs en bok där nycklar spelar en stor roll.

  15. Läs en bok om någon som pratar med djur.

  16. Läs en bok vars omslag är till största del grått.

  17. Läs en bok vars omslagsbild består av ett mönster.

  18. Läs en bok vars filmatisering du såg innan du visste att det fanns en bok.

  19. Läs en bok med ett pronomen i titeln.

  20. Läs en bok som till viss del (eller helt) utspelar sig på internet.

  21. Läs en bok med idrottsanknytning.

  22. Läs en bok om att resa.

  23. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser.

  24. Läs en svensk ungdomsbok.

  25. Läs en bok med en flagga på omslaget.

  26. Läs en bok om en skolklass.

  27. Läs en bok med en hund i.

  28. Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn.

  29. Läs en bok som utspelar sig på en annan planet (månen är också godkänt, för den som vill använda tex Uppstigandet för att pricka av den här).

  30.  Läs en novellsamling.

  31. Läs en bok från ett för dig nytt förlag.

  32. Läs en bok som utspelar sig i Malmö.

  33. Läs en bok du fått av någon annan.

  34. Läs en bok på vers.

  35. Läs en bok vars titel är en allitteration (det vill säga: alla ord börjar på samma bokstav. Till exempel: Mio, min Mio.)

Önska mig lycka till!

37 thoughts on “En och flera läsutmaningar för 2015

  1. Vilken fin bild! Gillar att titta på fyrverkerier för att de är så fina, men är annars helt emot dem. Inte bra för miljön eller våra husdjur. Verkligen att elda upp pengarna.
    Nu kom jag på att jag hade tänkt kopiera din 2014-lista, det hade jag alldeles glömt…

  2. Spännane Boktolva, har nog bara läst Peter May och Carlos Ruiz Zafon, gillar båda jättemycket! Kul med kaoset, jag kör också i år….. Lycka till! 🙂

  3. Verkligen en fin explosion! Jag tycker det är svårt att få fina bilder på fyrverkerier. Vad gäller ditt läsande, så blir jag mäkta imponerad. Jag klarar inte av att läsa så mycket. Mina ögon börjar fladdra hit och dit efter en stund. Men jag gillar att läsa. 🙂

  4. Jösses. Det var många utmaningar det. Ska inte du ta det lite lugnt? 😉 Jag blir stressad av att bara läsa om allt som du ska läsa i år. Men Boktolvan låter rätt kul, jag försöker alltid läsa för mig nya författare. Anna Gavalda är en av mina favoriter, om du väljer hennes novellsamling slår du två flugor i en smäll.

  5. Jag försöker medvetet bredda mitt bildseende, men när det gäller böcker hamnar jag nog mest i mainstreamfållan. Fast efter ett tips på Bildradion läser jag just nu Kandinskys ”Om det andliga i konsten”. Originalet skrevs 1911 och den svenska översättningen kom 1970. Här har jag hamnat rejält utanför komfortzonen.

  6. Ping: Evenemang, Svarthuset och outa mig! | Freja funderar

  7. Ping: Nathalie – en delikat historia | Freja funderar

  8. Ping: Vilda svanar | Freja funderar

  9. Ping: Bittrare än döden | Freja funderar

  10. Ping: Mannen utan hjärta | Freja funderar

  11. Ping: Allt jag önskar mig | Freja funderar

  12. Ping: Jaktmark | Freja funderar

  13. Ping: Tjockare än vatten | Freja funderar

  14. Ping: Brända broar | Freja funderar

  15. Ping: Sista paret ut | Freja funderar

  16. Ping: Sandmannen | Freja funderar

  17. Ping: Dött vatten | Freja funderar

Kommentera

