Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

Helg, vägar och hajar

Helgen har varit – trött – och lite krävande. Min 90-åriga pappa, som jag har en näst intill ickeexisterande relation till, trillade i fredags i mitt föräldrahem, bröt sin höft, lyckades kontakta ambulans och skjutsades till sjukhus, men ingen av oss syskon visste om det. Först när en av hans grannar på kvällen fick tag i mig för att fråga om jag kunde förklara varför det varit en ambulans hemma hos pappa på morgonen fick vi veta något.

Jag lyckades få tag på personal på sjukhuset som informerade mig om att han precis skulle opereras och att vi kunde komma och besöka honom på lördagen. Det innebar ett antal ytterligare samtal, till syskon och bekanta, och sen tillbringade jag lördagen på sjukhuset med pappa, blev utskälld (hans vanliga umgängeston till mig) och försökte få besked om hur det nu kommer att bli för honom. Operationen hade gått bra, han både satt och stod redan, men har förstås ont. Frågan är om han kan fortsätta bo i det hem han bott i under sina alla 90 år.

Allt det här påminner mig dels om hela sjukhusperioden med min mamma, dels oroar jag mig för fortsättningen av det här. Jag förväntas sitta i möten för att planera hans rehabilitering och fortsatta boende, och det kommer att ge honom ett antal ytterligare anledningar att skälla på mig och förklara hur kass jag är…

Så efter beskedet från sjukhuset har jag fått ont i kroppen och svårt att sova eftersom jag spänner mig hela tiden… Vi får se vart det här landar… Tack och lov är min bror på besök från Tyskland just den här helgen, och syrran hade redan planerat en resa upp i oktober, så jag behövde inte lösa allt själv på en gång…

Marit vill att jag visar min helg. Så jag väljer något som hjälper mig att slappna av…

IMGP0720Min bengalhona fick en ”baby” igår när dottern letade efter en tygkatt att ha med på en cosplay nästa helg. Katten hade stort bestyr med att tvätta Findusdockan, så söt!

Andras helg kan du se HÄR!

Fototriss vill att vi visar Vägar!

Eftersom jag varit så trött och utslagen i helgen så gick jag inte på så många vägar. Jag passar istället på att visa något annans val av väg, nämligen vattnets väg!

Vi fick en rejäl regnskur i dag mitt på dagen, så jag gick ut och njöt av höstregnet och studerade samtidigt den väg jag vill att vattnet ska ta och den väg vattnet till del i stället valde…

Våra stuprör, här är det bra om vattnet håller sig:

IMGP0769

Men våra björkars löv fyller hängrännorna så att det blir översvämning:

IMGP0742

Då tar vattnet den här vägen istället:

IMGP0748

Det är nog dags för en rensning av rännorna…

Andras vägar kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka ställer den här veckan frågan:

”Finns det något särskilt du brukar haja till över när du läser en bok? (OBS! Fri tolkning: det vill säga skriv det första som du kommer att tänka på oavsett vad det handlar om. Det finns inga svar som är rätt eller fel.)”

Den här jerkan är svår tycker jag. Jag hajar inte till så ofta när jag läser böcker. Jag kan bli irriterad på logiska felslut, allt för konstruerade intriger och stereotypiska karaktärer. Jag kan bli arg på rasism, sexism och homofobi, särskilt i nutida böcker. Men haja till? När gör jag det?

Jag tror att det är de ytterst få gånger någon av karaktärerna har mitt eget förnamn. Mitt riktiga namn alltså, inte Freja… Jag har ett vanligt och supertråkigt namn (det tycker nog alla om sitt eget namn – utom min son, han älskar sitt namn) och fast det är ett så vanligt namn (över 100000 kvinnor i Sverige heter så) är det ytterst sällan någon karaktär i en bok har namnet. Vilket nog är ett tecken på namnets tråkighet… Så, o  jag ser mitt namn, och om det dessutom hör till en karaktär som varken är tant eller tråkig, DÅ hajar jag till. Jag minns inte senast det hände…

Vad andra hajar till över kan du se HÄR!

54 tankar om “Helg, vägar och hajar

  1. Skulle vilja skriva något riktigt bra för att ta lätta din stress som om mer av relationen till din pappa – men det finns ju inget. Inte hjälper det om jag säger att vi är många som vet att det är – och inte kan man säga att det blir bättre … Men du har mina sympatier!
    Gillar dina vattenvägar (helt olika dem jag tidigare sätt idag- floder och dylikt 🙂 men m inst lika bra!

    Gilla

    • * som kommer av …
      Himmel så fel det kan bli när man har bråttom – jag vet inte ens varför jag har det!
      Men nu kan jag ju passa på att tacka för sin kloka kommentar hos mig igår. Tack!

      Gilla

  2. Jag tyckte också det var svårt, man hajar inte ofta till även om man såklart reagerar. Tråkigt att din relation med din pappa inte är bra, och jag förstår att det trots allt skapar en massa oro för dig när man känner sitt ansvar för att se till att allt löser sig till det bästa. Hoppas det gör det på ett smidigt sätt 🙂

    Gilla

  3. Jag kom ihåg de där möte sedan min mor och far, de var skitjobbiga för de förstår ofta inte hur sjuka de är. Min mor hade lite demens mot slutet men vi hade rätt okey relation, men idag när hon inte finns längre så känner jag att man kunde ställt upp mer och haft mer överseende med hennes brister. Så även om ni inte har en bra relation tror jag ändå det kommer kännas bra längre fram, slå dövörat till om han skäller på dig.
    Hajar till kom jag på nu att jag gör på en sak till, om det förekommer katter i böckerna, men det tänkte jag inte på i fredags.
    Mia

    Gilla

  4. Härlig bild på katten, det ser väldigt gosigt ut med en Findus-bebis. Jobbigt med din pappa, förstår att det tar kraft och glädje. Hoppas det ändå går bra på något sätt.

    Gilla

  5. Vilken jobbig helg du har haft, hoppas att det löser sig och att du fàr hjälp och stöd av dina syskon. Vilken söt bild pà bengalhonan med bebis!

    Gilla

  6. Shit med din pappa! Att ramla i den åldern och bryta höften är ju ingen lek. Duktigt av honom att själv ringa ambulansen tycker jag. Han verkar ju klara sig alldeles utomordentligt utan din och dina syskons hjälp. Dig gillar han inte – så varför ställer du upp? Han verkar ju bara vara otacksam och elak mot dig – då får han väl klara sig själv då.

    Ja, jag vet att jag inte är den mjukaste av människorna, men jag gillar inte elaka föräldrar som är otacksamma när döttrarna/sönerna ställer upp. Då får det liksom vara för min del, speciellt som din pappa verkar vara förvånansvärt klar i skallen…

    Gilla

  7. Svårt det där med familjerelationer som inte alls fungerar. Av någon anledning tycks det ju förutsättas att de ska göra det. Min erfarenhet är att i vissa fall gör de det, i andra definitivt inte. Förstår att du får det tufft nu, men försök slappna av åtminstone mellan varen. Dina stuprörsbilder kunde lika gärna vara ta gna hos ig. Rena vattenfallet över altangolvet just nu.
    Berit E

    PS. Antagligen hamnar jag bland skräpposten, det är där wordpress brukar placera mig numera. Kanske du ser mig där och lyckas fiska upp mig…

    Gilla

  8. Bengalen var så söt när hon tvättade dockan! Jag önskade jag kunde säga nåt som lättar det jobbiga. Hoppas du kan slå dövörat till och tänka att det blir som det blir, jag har gjort mitt bästa- min gamla mammas motto:).

    Gilla

  9. Usch, inte roligt med elaka föräldrar. Mina sympatier. Vi började precis titta på Italienska för nybörjare och där finns ett par riktigt jäkliga föräldrar. Jag vet inte om det är tröstande eller värre att se nåt sånt? Jag vet inte hur det går, för min sambo somnade just ifrån den…

    Jag som just tyckte att ”Freja, det är ju ett jättefint namn och inte alls tråkigt”, men så sa du att det inte är det namnet du reagerar på.

    Gilla

  10. Tufft det där med gamla föräldrar. Men elakheter ska man inte behöva tåla! Skönt att ni är flera syskon så du inte behöver ta på dig allt.
    Fina kissekatt…. härligt att ha sådan ”antistressare”!

    Gilla

  11. Vatten tar sina egna vägar. Klurigt trissat. Visst är det jobbigt när ens föräldrar blir gamla och sjuka. Har själv fullt upp med mina föräldrar som börjar tappa greppet om tillvaron. Hoppas att ni kan hjälpas åt.

    Gilla

  12. Åh vad trist med din pappa. För det första att han skadat sig så illa när han är så gammal! Det är en mardröm med min mamma (hon är så klumpig och inte ett dugg försiktig) Nu är hon mycket yngre men ändå! Det är livsfarligt i den åldern! Och för det andra att du inte har en bra relation med din pappa. Stressen som uppkommer av det gör att du mår mycket sämre och det påverkar din hälsa och det är inte alls bra! Jag önskar dig allt gott och jag vet att dina kissar får dig att må bättre så mys med dem! Katter är riktigt bra mot stress! Min Bellebus är så gullig när jag gråter för då kommer hon direkt till mig och jag får krama henne tills jag är nöjd!! Kram till dig och hoppas du kan skjuta ifrån dig stressen!

    Dina trissbilder är härliga (längtar efter regn). Den första tyckte jag först var en gravsten så jag fick inte riktigt ihop vägen först! 😉

    Gilla

  13. Eg forstår at du er uroleg for kva som skal skje vidare med din far.
    Får håpe han får hjelp frå hjemmesykepleie eller liknande.
    Trissen din med vatnets vegar er flott !

    Klem frå Anne-Mari

    Gilla

  14. Åh nej, vilken helg du har haft! Ledsen för din skull att ni har en dålig relation och att det ska påverka ditt mående nu. Jobbigt för pappan också att råka ut för olyckan och ovetskapen om hur det ska bli nu. Tur då att du har din fina katter, bilden här ovan är ju bara för söt. Fin triss fick du till också även om jag fick fundera lite extra på första bilden. 🙂

    Gilla

  15. Så trist med din far och bara tanken på vårdcirkusen… Jag har haft min mor i vården i närmare 14 dagar sedan bruten arm som inte går att gipsa… Möte måndag igen vart hon ska ta vägen, boendes i tredje rummet nu på tillfällig vård… (Ej sjukhus inräknat) Jag tycker dina ränn bilder talar om hur det inte ska se ut 😉 Men det kanske är en baggis för tillfället… Vi tar oss igenom veckan galant, en bättring till din relation månne…

    Gilla

  16. Fy vilken jobbig helg. Många känslor som rivs upp och frestar på. Skönt att det gick bra för din pappa, men håller med BP lite. Kanske dags att tala ut lite med pappa, att ställa upp för varandra ska vara ömsesidigt och inte bara från ditt håll. Stå på dig! Din hälsa är viktigare för dig och din familj!

    Gilla

  17. Kan det vara så att din pappa inte förstår hur illa han beter sig? Hur var hans egna föräldrar mot honom?.Oftast finns svaret på hur folk är, i deras uppväxt/barndom..Iallafall enligt psykologins fader..!!

    Gilla

  18. Hej du – förstår att du INTE hade en bra helg.. Usch! Ja, du känner ju till min relation med mina föräldrar och jag förbereder mig redan nu på att lära mig säga nej. Att helt enkelt inte vara tillgänglig.. Om min misshandlande pappa kommer att bli beroende av min hjälp måste jag vara benhård. För jag vill/kan/orkar inte.. Och – i ärlighetens och krasshetens namn – så existerar inte den skyldigheten. Hmmm – inte helt produktiv kommentar, jag önskar jag kunde hjälpa dig med något annat men jag tänker på dig.

    Hoppas din vecka blir bättre! Kram

    Gilla

  19. Tråkigt med din far, det där med familjerelationer är knepigt. En sådan söt katt du har! De små liven är verkligen mirakelverktyg för att få en att slappna av, jag har själv tre stycken här hemma! Helgens jerka var verkligen svår, men det är samtidigt roligt när man får tänka på saker man vanligen inte tänker på!

    Gilla

  20. Nä, fy vad jobbigt att ha en pappa som inte uppskattar sitt barn! Jag sitter ju själv för långt ifrån min pappa för att kunna hjälpa till, men min syster börjar nu få ordentligt ont i kroppen p g a all stress som en gammal pappa ställer till med (utan att han är elak på något sätt!). Att dessutom få skäll för det… nä, måste du ställa upp på det?
    Om han inte är senil, och elak därför, skulle jag tveka att ställa upp i din situation. Men det är lätt att tycka och tro när man själv inte är där.
    Värmande kramar till dig och din kropp!

    Gilla

  21. Usch, vad tråkigt med din pappa. Och dubbelt tråkigt att han skäller och gormar på dig och säger att du är värdelös när du försöker hjälpa honom. Det gillas inte. Stå på dig och känn dig värdefull. Kram Annika

    Gilla

  22. Fy sån helg du haft! Och så ledsamt att du inte har en bra relation med din pappa och dessutom får du skäll när du försöker hjälpa till….

    En dubblekram till dej idag.
    Kram-kram

    Gilla

  23. Pingback: Klargöranden och SD och Nationen | Freja funderar

  24. Vilka härliga vägar du fick ihop ändå, vattnets väg är rätt spännande 😀
    Nu har vi inte följt din blogg, men jobbigt med din pappa. Skönt att du har syskon som kan dela ”bördan” lite med dig så inte allt lastas på enbart dina axlar.

    Gilla

  25. Försök slappna av, så du inte själv kommer till skada. Lättare sagt en gjort, men ta inte ut tråkigheter i förväg. Det kan ju tänkas gå bättre än värsta scenariot. Viktigt att du gör saker, som du tycker är roligt. Elisabeth

    Gilla

  26. Att förväntas ta hand om en far som man har en icke-existrande relation till är helt enkelt för mycket begärt. Fast jag vet att det är oundvikligt. Så var det när min farmor fick cancer. Min pappa skötte henne, trots att de hela livet varit hund och katt. Mycket tack fick han inte, men som han sa, en chans att runda av med en punkt. Förstår värken, det är så stressen får sitt utlopp, sin väg ut.
    Sött med katten Findus tvättning!
    Fin och annorlunda triss!

    Gilla

  27. Så läckra vattenbilder! Tråkigt att höra om din pappa, förstår att det blir väldigt jobbigt för dig. Inte kul att försöka ställa upp och ordna för någon som bara skäller på en. Hoppas att du kan hitta sätt att må bättre mitt i denna tuffa situation, håller tummarna för att du snart ska slippa värken och stressen.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.