#blogg100 / Bokrecension / Boktolva / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare / Resor

Skapelser, Härskartekniker, den fula vägen till makt och EU-val!

#blogg100 inlägg 84

Fredag och det drar ihop sig till helg. vi är bortbjudna i kväll, men dottern är förkyld och jag orkar inte umgås med så många människor samtidigt, så hon och jag bäddar ner oss här hemma, kollar TV och fikar nått gott.

Men innan dess kör jag Fredagstema:

”MÄNNISKOSKAPELSER
Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit! Jag är själv lite förtjust i bl.a. annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer… Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?

Jättemycket välkomna till Fredagstema!”

Dessutom kollar jag in på Tema Fredag, som har temat: gömma.

IMGP3126Den här muralen finns på en betongpelare till en bro i Södertälje, nästan omöjlig att se, den är ganska GÖMD! Jag tycker den är cool, som en symbol för sammanhållning och mångfald!

Vilka skapelser andra visar kan du se HÄR!

Andra gömda bilder kan du se HÄR!

Jag kör en av mina sista liggande recensioner, jag hoppas verkligen att jag snart klarar av att läsa igen!

Härskartekniker, den fula vägen till makt av Elaine Bergqvist (numer Eksvärd)

Härskartekniker

Jag var lite förvirrad inledningsvis när jag läste den här boken. Jag hade haft en bild i huvudet om vad jag skulle få läsa, och det stämde inte alls med vad jag läste. Jag hade tänkt mig en genomgång av vad härskarteknik är, vilka typer de finns och en problematisering om varför personer väljer att använda härskartekniker och sen en genomgång om hur det går att bemöta.

Men här slängs jag rätt in, som jag upplever det, lite ostrukturerat, i specifika anekdotiska berättelser om specifika situationer, med snabba förslag på hur situationen kunde ha hanterats. Så jag får tänka om. Det här är ingen genusvetenskaplig bok, det är en retorikbok. Det handlar egentligen inte om att förstå, se problemet och angripa det, det handlar om att i en verklig situation kunna bemöta på ett ickekonfrontativt sätt. Retorik handlar om att övertyga, och den som känner sig konfronterad eller angripen kommer du inte att kunna övertyga.

Som retorikbok är den säkert jättebra. Men jag kan alla de knepen och har hanterat härskartekniker i nästan hela mitt liv. Som civil kvinna på olika relativt höga befattningar inom Försvarsmakten stötte jag på dem alla. Eftersom det krävts av mitt professionella jag att få samarbete att fungera, så har jag fått hantera det ickekonfrontativt. Vilket är kanonbra att göra för stunden. men i längden blir det frustrerande, irriterande, energikrävande och, faktiskt, själsdödande.

Tack och lov börjar jag bli så pass gammal nu att det egentligen inte spelar någon roll hur jag reagerar, jag är ju ändå osynlig. Så numer kan jag fräsa ifrån och skälla ut den som försöker sig på att härska. Då får jag ur mig min ilska och slipper gå och bära på den, och den jag fräser till åt tänker bara ”klimakteriekärring” och bryr sig inte om att känna sig konfronterad. Win-Win alltså!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja.
Boktolva, ja.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

Men när patriarkatet är utrotat och vi har ett samhälle med normkritiskt tänkande och intersektionell förståelse så kommer härskartekniker inte längre vara accepterade! Krossa patriarkatet!

Det första steget tar jag på söndag, då jag självklart röstar på Feministiskt Initiativ och Soraya Post!

ut med FI

22 tankar om “Skapelser, Härskartekniker, den fula vägen till makt och EU-val!

  1. Nu fick jag lära mig ett nytt ord, mural. Tack för det! Och den var riktigt läcker. Kommer inte rösta på FI på söndag men gillar deras idé med homepartys. Så borde alla partier jobba. Ha en skön helg!

    Gilla

  2. Ahaa jo den målningen vet jag var den är ;-))

    Det där med härskartekniker är ibland nästan ”osynligt” – det kan framläggas så trevligt som t.ex. när någon säger att tjejen du har gjort det där bra. Det är som att få en klapp på huvudet när man var barn.

    Gilla

  3. Muralen är helt i min smak. Love it!
    Att du ska rösta på FI kommer ju inte som någon överraskning direkt. Jag håller mig till Piratpartiet:-)

    Gilla

  4. Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen, du är så klok Freja. Funderar bl a på FI i kommande EU-val. Boken ang. härskartekniker verkar intressant, till skillnad från dig så har jag tyvärr inte lärt mig några knep…

    Gilla

  5. Hi hi, du kör vidare med två teman och nu denna gång, precis som jag, en och samma bild. Så fiffigt! Tycker nog att din bropelare är fiffigare än min variant. Passade på att förhandsrösta när jag passerade Cityterminalen, där kunde man rösta! Så nu har jag gjort det. Varför vänta till på söndag?

    Gilla

  6. Häftig målning, eller handpåläggning kanske man ska kalla det 😉

    Jag har ju som sagt förtidsröstat och röstar som alltid på V, är medmänniska ända in i själen.

    Gilla

  7. Jag hoppas att så många som möjligt går till val på söndag. Själv kommer jag att rösta S och på Olle Ludvigsson. Jag vill att fackligt tänkande ska ner i Europa. Olle var ordförande för facket på Volvo i många år och har suttit en mandatperiod nere i Bryssel!. Ha det så gott! Kram

    Gilla

  8. jag gillar de där händerna 🙂
    jag har förhandsröstat, så det är redan klart 🙂
    Sv: jag var tvungen att läsa mitt eget inlägg för i går 🙂 eftersom du skrev att det är ett semesterparadis 🙂
    kramar

    Gilla

  9. Håller absolut med dig om det att vara ickekonfrontativ – jag har hittat ett eget sätt: först avväpnar jag genom att vara ickekonfrontativ och sedan så konfronterar jag. För att gå med ilskan och frustrationerna inlåsta är förödande.

    Kram och hoppas din dotter mår bättre!

    Gilla

  10. Pingback: En het människoskapelse och Snacka snyggt | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.