#blogg100 / Barn / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Trädgård

Gilla norska författare

#blogg100 inlägg 83

Torsdag, och jag ska inte säga nått om hur trött jag är. Men jag sov tretton timmar i natt och är ändå inte pigg…

Torsdagstema den här veckan:

”I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

Det här gillar jag i dag:

IMGP4464Syrenhäcken som jag inte tuktat har fått massor av grönt och skjuter skott. Återstår att se om det blir några syrener på den i år!

IMGP4465Söta sonen tog fram och monterade världens bästa läsfåtölj åt mig i går!

IMGP4468Syrenhäcken som jag delvis slaktat har oxå börjat skjuta skott så den verkar ha överlevt min hårdhänta hantering!

IMGP4481Mina älskade björkar börjar bli härligt gröna!

IMGP4482Mina älskade rabarber växer så det knakar!

IMGP4486Och min älskade man har fått till ytan under balkongen med grävarbete, markduk och massor av sten!

IMGP4548

Nu myser jag vidare med mina ullbollar!

Vad andra gillar kan du se HÄR!

Lyrans tematriss den här veckan:

”Berätta om tre norska/svenska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.”

Jag läser rätt många norska författare, främst deckare. det finns många duktiga deckarförfattare där. Ofta är det mycket hög kvalitet på böckerna. jag har fått fundera ett tag, och de här tre vill jag rekommendera!

1. Karin Fossum, en av mina absoluta älsklingsförfattare. Hon skriver dels en serie om polisen Konrad Sejer, och vill du bara läsa en av dem är ”Älskade Poona” en fantastisk bok, som mer är en romantisk och tragisk relationsberättelse än en regelrätt deckare. Men hon skriver även fristående böcker, och en av de bästa böcker jag någonsin läst är skriven av henne, ”De galnas hus”. Den enda av hennes böcker jag recenserat i bloggen är ”Jag kan se i mörker”, även den en mycket bra bok.

2. Erlend Loe, som faktiskt inte skriver deckare och jag gillar honom ändå! Snarare har han en genre alldeles för sig själv, jag kan nog inte precisera det mer. Så här beskrivs hans stil på wikipedia: ” Stilistiskt beskrivs Loe ofta som naivistisk och personlig. Överdrifter och underdrifter avlöser varandra. Texterna är många gånger ironiskt humoristiska. Huvudpersonerna i böckerna är ofta säregna och har sina privata tankar om livet.” Så kanske är det därför han tilltalar mig, det är SÅ jag skulle vilja kunna skriva här på bloggen! Jag har faktiskt bara läst två av hans böcker (”Naiv. Super” och ”Expedition L”), men jag har två till liggande här hemma som väntar på att läsas, så jag hoppas jag gillar dem oxå!

3. Här tvekade jag, mellan Anne Holt och Jo Nesbö, men valde till sist Anne Holt. Främst för att om jag ska välja mellan hennes karaktär Hanne Wilhelmsen och Jo Nesbös karaktär Harry Hole så skulle jag definitivt välja Hanne utan tvekan. Jag är lite betuttad i henne. Nu skriver Anne Holt inte längre om Hanne, och jag gillar inte de andra böckerna lika mycket, men jag gillar i alla fall alla hennes böcker bättre än Jo Nesbös verkliga bottennapp ”Huvudjägarna”, brrrr… Av Anne Holt har jag på bloggen recenserat ”Död i skugga” om Inger Johanne Vik och ”Flimmer” som hon skrivit med sin bror.

Vilka andra berättar om kan du se HÄR!

 

 

 

 

 

 

 

28 thoughts on “Gilla norska författare

  1. Norske krimforfattere finnes det en del av. Ikke alle like gode. Etter at Hanne Wilhelmsen forsvant fra bøkene til Anne Holt, er jeg ikke like betatt av hennes bøker.

    Hekken ble flott. Godt jobbet, nå kan du slange deg i den herlige stolen 🙂
    Ha en flott kveld 🙂

  2. Alltså här tar jag läsfåtöljen direkt. Snyggt och helt rätt färg. Sedan fortsätter jag med syrenhäcken – den som kommer att blomma alltså. Älskar syrener och deras ljuvliga doft:-)
    Å din man har verkligen gjort ett fantastiskt jobb – ett riktigt tungt arbete ju!

  3. Tack för boktips!
    Själv blev jag så betagen av Anne Holts 1222 över havet att jag lyssnat på den två ggr och läst den en. Märkligt hur det kan bli : )

  4. Det händer grejer, både i trädgården och i naturen ser jag, det är ju terapi för själen bara det. Att sedan få sjunka ned i den härliga stolen är ju underbart. Jag lovar att du kommer fortsatta att gilla Erlend Loes böcker, jag har läst alla utom den senaste som ligger och väntar på mig. Den enda som jag hade lite svårt med är ”Fvonk”. Favoriten är ”Doppler”. 🙂

  5. Fina bilder allihop – men hela mitt jag stannade upp vid bilden på de skira björkarna – jag tröttnar aldrig 🙂
    Gillar din lässtol 🙂 Den ser beroendeframkallande ut!

  6. Här fanns det massor att gilla…det ser jag det! Den där solstolen ser ju bara för härlig ut! Och björkbilden ser helt ljuvlig ut! Och så kissen så klart…bäst av allt i hela världen! Tur vi har dem! ❤

  7. Det var en helt fantastisk läsfåtölj. Som hämtad ur tv-serien familjen Jetson, bara att detta inte är tecknat utan verkligheten. 🙂
    Wow vilken stol!
    Olika bilder på ”spenaten” må vara fina men de är ingenting mot den där gröna stolen.
    Norska böcker, har inte läst så mycket mer än Pippi Långstrump på norska och det var ganska knepigt, fast det är en barnbok. Några deckare har jag ju läst, bland annat Anna Holt.
    Idag förhandsröstade jag, så nu är det gjort också och söndagen kan vikas för mor.

  8. Karin Fossum är det ju många som gillar, så även jag de få böcker som jag har läst. Anne Holt har jag bara läst 1222 över havet av och den gillade jag inte alls.. Men kanske får ge henne en andra chans då 🙂

  9. Åh vad skönt det ser ut med den fåtöljen! Vackra bilder med allt det gröna, älskar björkarna mot den blå himmlen! Älskade Poona har jag läst, den var bra. Skandinaviska deckarförfattare går hem i Frankrike, säljer hur bra som helst, har precis läst ut Vyssan Lull av Carin Gerhardsen och behöver en ny bok nu.. Hoppas du får en skön och vilsam dag med de söta katterna!

  10. Erlend Loe har jag faktiskt inte hört talas om, de andra författarna har jag läst
    vad härligt att det börjar grönska ordentligt även hos dig
    kramar

Kommentera

