#blogg100 / Bloggtips / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare / Inredning / Trädgård

Gilla släktkrönikor och Hertiginna av Milano

#blogg100 inlägg 76

Torsdag, med Torsdagstema!

”I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

IMGP4113En slaktad nyponhäck, det gillar jag! Mina trädgårdsansträngningar ger resultat!

IMGP4120Trots att det var kallt, mulet och blåsigt idag så poppade det upp ytterligare några vitsippor, det gillar jag!IMGP4124Jag började även såga bort de delar av syrenhäcken som ska bort, men där min sekatör inte räcker till. Nåja, tre av fyra sågade jag bort, den fjärde blev mer en brottningsmatch, och ganska mycket skada på delen som är tänkt att vara kvar. Vi får väl se hur den överlever… Familj! Ni läser sällan min blogg, men OM ni gör det, så skulle en japansåg inte alls vara fel i morsdagspresent i år…IMGP4125Syrenhäcken är rejält tuktad och nu kan vi så lite mer gräs här, vi fick flera kvadratmeter större trädgård helt plötsligt…. Gilla!

IMGP4114Den slaktade nyponhäcken bildar nu tre mindre majbrasor som barnen får frakta undan, gilla!IMGP4127Så blir den här majbrasan, som består av den slaktade syrenhäcken, ännu större! Gilla!IMGP4131Och super-, super-, supergilla! Tavlorna jag beställt av Pipan kom idag. Posten hade förstås slängt runt dem så båda glasen var krossade, men jag hade turen att ha två ramar hemma i rätt storlek, så nu står de monterade och klara, redo att komma upp på väggen. Hoppas de ger mig den inspiration jag behöver för att komma igång med tavelhängandet! Om du är intresserad så vet jag att Pipan (Paulina Wennerlund) visat upp några fler om är till salu HÄR!

Vad andra gillar kan du se HÄR!

Den här veckan på Lyrans tematrio:

”Berätta om tre fängslande familjekrönikor.”

Det här hör inte till de böcker jag helst läser, så jag fick rota ganska långt bak för att hitta några som jag faktiskt kan rekommendera. Vilket förstås innebär att jag egentligen inte mins nått av handlingen, det enda jag minns är att jag gillade dem…

1. Törnfåglar av Colleen McCullough, även om jag inte gillade TV-serien. (Varför Richard Chamberlain, världens värsta casting…)

2. Joy Luck Club av Amy Tan

3. Andarnas Hus av Isabel Allende

Vad andra tipsar om kan du se HÄR!

Och som av en händelse, en recension av en sorts familjekrönika, även om det bara är två generationer vi följer…

Hertiginna av Milano av Michael Ennis

Hertiginnan av MilanoJag har vid några tillfällen uttalat mig om att läsa ut böcker eller avbryta att läsa dem om de inte tilltalar mig. Oftast envisas jag och läser klart. Den här boken hör till undantagen. För kanske 20 år sedan började jag läsa den, kom kanske 100 sidor in, sen blev den liggande. Ända tills nu! Fast nu fick jag börja om från början… Den var verkligen inte den enklaste att ta sig igenom, det finns släktträd på insidan av pärmarna och det finns ett register över personerna som är med, både levande och döda, och jag får kolla in både träd och register ganska många gånger för att hålla reda på vem som är vem och hur de är relaterade till varandra. Det blir inte enklare av att de har ganska liknande namn, och att de ofta tilltalas med sin titel och dessutom byter titel lite nu och då. En utmaning för mig för 20 år sedan och en jätteutmaning för min utmattade hjärna just nu.

Dessutom, en historisk roman. Jag brukade gilla sådana, älskade Margit Söderholms böcker när jag var ung, men det är länge sedan jag tyckte jag fick ut nått av den typen av böcker.

Så tänk er min förvåning när jag faktiskt gillade den här boken!

Italien, 1400-tal, landet består av ett antal hertigdömen, som ibland strider med varandra och ibland är allierade. Lägg till att både Frankrike och Tyskland har intressen och kontakter som de på olika sätt utnyttjar och stöder i fred och krig. Det skulle lätt kunnat bli en krigsroman fylld av strider. Och visst finns det strider med. Men främst handlar den här boken om kvinnor. Smarta kvinnor som har makt bara genom sina fäder, bröder, män och/eller söner. Bara männen är viktiga, bara männen räknas. Kvinnorna används för att knyta band mellan familjer genom att de gifts bort med strategiskt viktiga allierade. Mitt i allt det här finns några kvinnor som gör det bästa av det lilla makt utrymme de har, och genom sin intelligens ändå får möjlighet att påverka sin och sina barns situation.

Det är fascinerande att läsa och blir inte mindre spännande när jag inser att väldigt mycket av det som beskrivs i boken faktiskt hänt på riktigt. Bland annat ligger brev till och från Leonardo da Vinci till grund för berättelsen. De två hertiginnorna av Milano, Beatrice d’Este och Isabella av Aragonien, har funnits på riktigt. Jag kan se dem framför mig, det var inga lätta liv de levde, och då var de ändå adliga med mycket makt och pengar, även om det var igenom nära manliga släktingar eller makar… Hur hårt var det då inte att vara fattig på den tiden?

Låna den gärna på bibliotek och läs om starka kvinnor i andra tider!

Så här påverkade ”Hertiginna av Milano” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

31 tankar om “Gilla släktkrönikor och Hertiginna av Milano

  1. Väldigt bra jobbat i trädgården, så mycket du fått gjort! Jag ska klippa snöbärshäcken som ramar in en del av min trädgård, tack för påminnnelsen.=) Fina tavlor, förstår att du är glad! Törnfåglarna var en av de första ”vuxenböcker” jag läste (någon gång på mellanstadiet). Gillade den då, undrar om jag skulle känna samma nu?=)

    Gilla

  2. Men va duktig du är och jobbar på så i trädgården!
    En rolig tid nu i trädgården, man ser nästan varje dag hur något har förändrats för att vi närmar oss sommaren.

    Kram

    Gilla

  3. Måste säga att jag är väldigt impad över dina talanger som trädgårdsmästare. Tycker du ska ”tvinga” familjen att läsa det här inlägget – jag menar so dokumentation liksom;-)

    Tavlorna du beställt är fina, men lite otippat för att vara du måste jag säga. Trodde inte att ju gillade ”urtvättade” akvareller. Var bergis på att du endast gick igång på starka och klara färger. Se – så fel jag hade…

    Gilla

  4. Jag blir alltid lite avundsjuk när jag hör folk berätta om hur de har påtat i trädgården. Det är ju så mysigt. Allra mysigast på våren när det rensas, städas och planeras.
    Ursnygga tavlor förresten!

    Gilla

  5. Oj vad du jobbat i trädgården, måste kännas skönt att ha det gjort. Fina tavlor, tur att du hade ramar så de kan komma upp och pryda väggen 🙂

    Gilla

  6. Här är det ledigt i dag & det GILLAS sen reser vi på sönd det GILLAS 🙂 men ryggont OGILLAS 🙂 härligt att se att saker blir gjorda i trädgården ….i lagom dos 🙂 hoppas allt är bra så får du ha en skön fredag kram

    Gilla

  7. Härligt jobb i trädgården! Och visst är det kul när man kan se resultatet av sitt jobb? Tack för att du delar med dig av din vardag!

    Fortsätt ta hand om dig fina Freja! Kram

    Gilla

  8. åh, jag gillar också de där tavlorna
    ettan och trean har jag läst, jättebra böcker båda
    Sv: jo, nu är det klart och det blir bastubad i kväll
    kramar

    Gilla

  9. Pingback: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

  10. Pingback: Andra chansen, två kvinnor och Flickan och skulden | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.