Fotoutmaning / Inredning / Katter / Litteraturnörderi / Utmaning

Härlig helg med en bokutmaning inför 2014

Söndag kväll, helgen är snart slut, i morgon jobbar jag. Men sen är det helg igen! Älskar alla dessa lediga dagar! Hyllar helgen genom att vara med i Marits Helgbildsutmaning!

Min första helgbild är en lånad bild, för jag tänkte visa vad jag precis beställt för min vinst hos Photowall som jag faktiskt vann inne hos Marit! Det blev inget eget foto och det blev inte heller någon av de bilder jag tidigare valde mellan. När jag rotade runt lite på sidan hittade jag den perfekta bilden för taket över min läsfåtölj i vår Bibliograf. Familjen har tittat på den och vi valde gemensamt den här så nu är den beställd:

fantasy-bookshelfI biodelen sitter det redan ett antal bioaffischer i taket, men i min läsfåtölj kan jag sitta och drömma mig bort i den här fantastiska bokhyllan! Återstår att se om vi lyckas få upp den bara, det var inte alldeles lätt med affischerna…

I övrigt har min helg varit fylld av böcker, blogg, TV och det här:

IMGP9389

IMGP9409Andras helger kan du se HÄR!

Så hittade jag en bokutmaning från ”Boken är tankens barn

”1. Välj ut tre hyllplan bland bokhyllorna (eller hur man nu arrangerar sina böcker).

2. På det första valda hyllplanet välj bok nummer 2 (2014) i raden från vänster räknat (fuska inte innan!). Slå upp sida 20 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är det första budskapet/ledordet för nästa år.

3. På det andra valda hyllplanet välj bok nummer 1 (2014) i raden från höger räknat. Slå upp sida 201 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är det andra budskapet för år 2014.

4. På det tredje valda hyllplanet välj bok nummer 4 (2014) i raden från vänster räknat. Slå upp sida 14 (2014) och skriv ned första meningen på sidan. Det här är den tredje ledande meningen för nästa år.”

Eftersom jag inte riktigt har så många bokhyllor uppe än så valde jag i mina ”Att läsa-högar, ur tre av staplarna…

Mening 1: ”Neo-management är egentligen obligatorisk erektion”

Ur ”Hej, Lättja. Om konsten och vikten av att göra minsta möjliga på jobbet” av Corinne Maier

Hmm, ska det här säga mig nått om mitt nya jobb som chef kanske? Fast jag är inte intresserad av att gå runt med erektion… Däremot kanske jag borde läsa den här boken, jag vill verkligen göra minsta möjliga på jobbet! Min främsta uppgift som chef är att se till att jag själv är umbärlig, att medarbetarna är självgående och tar stort eget ansvar!

Mening 2: ”Marco närmade sig honom sakta”

Ur ”Marcoeffekten” av Jussi Adler-Olsen

Skummaste förutsägelsen av de tre. Vilken Marco och vilken honom?

Mening 3: ”Den försöker på ett kortfattat sätt ringa in en typ av innehåll som är gemensamt för olika feministiska inriktningar och den anger att feminism intar en kritisk hållning till rådande förhållanden och förespråkar förändring.”

Ur ”Feminism” av Lena Gemzöe

Den här kan jag ta till mig, jag är kritisk och vill ha förändring! Hoppas att F! ska gå bra i valet 2014, det är helt galet att SD får så många röster och F! så få. Ut med rasisterna – in med feministerna, det håller jag på!

Vad andra får för förutsägelser för nästa år kan du läsa HÄR! Själv ska jag fortsätta försöka tolka mina förutsägelser, vad tror du de står för?

25 tankar om “Härlig helg med en bokutmaning inför 2014

  1. Den där tapeten har jag setts om bild någon annan stans och jag tror den finns sparad på min dator också – den är bara så läcker 🙂 Lika fantasifull som en bokhylla skulle se ut om böckerna var … ja, levande.
    Gillar verkligen bilden med tassen!
    Och så gillar jag bokutmaningen. Ska allt se vad för meningar jag kan få ut av min bokhylla! Kan man ”spå i kaffe” så är väl inte böcker ett sämre sätt att sätta tonen på ett hel tår!

    Gilla

  2. Mysteriestickning är att man inte vet hur resultatet ser ut förrän man är klar. Man får en ledtråd av gången. Den här gången är de fem ledtrådar och ska bli en sjal.

    Gilla

  3. WOW detta måste jag testa =) Bilden var GRYM på¨bokhyllan, väntar nu på bilder från din läshörna =) Och till vår härliga ”ro-mys” så kommer då bilderna på katterna =)

    Gilla

  4. Vilken fantastisk bild, som vad jag förstår passar dig perfekt. Böcker, färgglatt och lite anarki i hyllan. 🙂 Blev verkligen sugen på den för egen del.
    Bokutmaningen ska jag testa, älskar sådana där tester, på min blogg. Länkar till dig i så fall. 🙂

    Gilla

  5. Ser att du kör på i mellandagarna, duktigt. Själv försöker jag låta bli till efter nyår, men nu börjar det klia i fingrarna.
    Körde en liknande grej på pennfajten för ett par år sedan som är jättekul att testa,
    Ta ut sjunde boken från vänster, slå upp kapitel sju, kolla den sjunde meningen och låt den bli början på en story.
    Själv drog jag ut en pocket, Illiaden av Homeros, shit tänkte jag men det löste sig tillslut.
    http://pennfajten.se/2012/02/skrivuppgift-30-text-av-sjubbskinnspals/
    Ifall du läser försöket så kommentera inte där, sidan är tyvärr död sen över ett år.

    Gilla

  6. Så himla kul med utmaningar av det slaget. Det låter lite knäppt när meningarna och orden är tagna ur sitt sammanhang!
    Jag önskar dig ett fint slut på 1013 och ett härligt nytt 2014! 🙂

    Gilla

  7. Nämen den är ju hur läcker som helst !! Den ”bokhyllan” skulle jag också vilja ha att vila ögonen på ibland. Vila och vila, finns ju en hel del att titta på den tapeten 😉 En gó missetass ser jag också och en misse som myser med en skön illgrön vägg bakom.
    Njut vidare du av ledigheten Freja. Gott Nytt År till dig, din familj och dina underbara katter… !!!! 🙂 Här regnar det just nu och bara 12+ Brr….

    Gilla

  8. Fantastiskt fin taktapet!! Den blir ju perfekt!!! Vad gäller förutsägelserna har jag ingen aning..Hade till och med svårt att läsa dem.. Fast det säger nog mer om mig än om dig..

    Kramar

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.