Barn / Feminism / Fotoutmaning / Inredning / Litteraturnörderi / Utmaning

Färgglada författarpar!

Dags för Fototriss som den här gången har en tävling med vinst från bland annat VING!

”TÄVLINGSTEMAT
… är FÄRGSTARKT/FÄRGGLATT, så låt era trissar spraka av färger denna vecka!”

Jag älskar färg och det syns i vårt hem. Jag visar några detaljer från olika rum hemma hos oss…

IMGP9281Sonens rum, med utsikt över rymden.

IMGP9283Dörren till dotterns rum, en sagoportal, komplett med äkta kattassavtryck…

IMGP9289Det blivande pysselrummet, med my little pony tema

Bonusbild:

färglada takEtt urval av våra tak… Ovanstående är tre sovrumstak, ett kökstak och ett pysselrumstak… Tyvärr inte de bästa ljusförhållanden i december för att återge färgerna korrekt, men det är alltså tre metallictak: cerise, blått och grönt (sovrum), ett kökstak i guld och ett pysselrumstak i ”my little pony”-blått.

Om det är några färgglada och fantasirika bloggvänner därute som har någon idé om vad jag ska göra med taket i min biblioteksdel i vår bibliograf tar jag tacksamt emot förslag. Biodelen har taket täckt av filmaffischer, men vad ska taket i biblioteksdelen prydas med?

Vad andra hittar som är färgglatt hittar du HÄR!

Och eftersom det är helg så har Annikas bokblogg en bokbloggsjerka:

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.

Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?”

Min favoritduo är nog Anders Roslund och Börge Hellström eller Michael Hjort och Hans Rosenfeldt. Den första duon för att de verkligen gör det jag älskar i kriminalromaner. De använder romanens form för att beskriva företeelser i omvärlden och på så sätt vara med och upplysa oss som annars skulle vara ovetande, och det kan göra att saker förändras till det bättre! Den andra duon gillar jag för att deras personer är komplexa, med bra sidor och sämre sidor, de känns som verkliga människor. Till det är intrigen tät och sammanhållen, och de pågår ofta flera parallella historier i böckerna som håller tempot uppe.

En duo jag absolut inte alls tycker om är Dan Buthler och Dag Öhrlund, främst eftersom deras karaktärer är raka motsatsen till Hjort och Rosenfeldt. Väldigt stereotypiska, endimensionella, och därmed väldigt ointressanta för mig. De är antingen goda eller onda – eller kvinnor… Något annat verkar inte rymmas i deras böcker. Kvinnor i deras böcker, de är helt enkelt kvinnor och behöver inte beskrivas mer ingående än så för alla kvinnor är ju helt lika varandra… Kvinnorna verkar vara med i böckerna enbart för att män ska ha sina kvinnor, de är ytterst sällan karaktärer som står för sig själva, de är med som objekt till männen.

Nej, inget för mig. Men jag har fortfarande en av deras böcker liggande i min att-läsa-hög, så det blir i alla fall minst en till av deras böcker jag ska läsa. Få se om de lyckas omvända mig då…

Sen insåg jag att jag inte hittade någon duo med kvinnliga författare som jag läser och gillar, och knappt någon med blandade, kvinna och man. Det ska vara Lars Kepler då, men de böckerna är jag inte ensidigt förtjust i, så de platsade inte här…

Vilka favoriter andra har ser du HÄR!

53 tankar om “Färgglada författarpar!

  1. Jag vet en kvinnlig duo, i ungdomsgenren då, Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck. Fast de fick inte va med på min lista för de var inga favoriter, men de är riktigt bra ändå!
    Jättefina tak ni har därhemma, och så fina små my little ponies. Nostalgitripp 😉

    Gilla

  2. Jag skulle nog toktrivas hos dig! Taken är ju helt underbara, dom har du ju inte visat än. Wow säger jag bara! Taket i mysrummet kan du ju måla böcker på:-)

    Gilla

  3. Måste vara extra härligt med färgsprak när det är grått och trist ute. Ja nu är det ju inte speciellt färgsprakande mitt tips, men jag skulle försöka få tag i gamla tidningar och klistra i taket. Kanske kan man måla dem med någon speciell färg så att texten lyser igenom. I ett bibliotek borde det väl vara litet lugnare färger eftersom man ska sitta och koppla av där och stressa ner sig……

    Gilla

  4. Det var häftiga tak du har, jättesnygga och färgglada målningar där även katten fått vara med på ett hörn, haha, kommer osökt att tänka på bron, som min pappa och hans svåger, gjöt i betong, och innan det hann härda, så sprang grannens hund över smeten, dom tassavtrycken satt där i många år 🙂

    Gilla

  5. Det var färgglatt och fint ni har det hemma.

    Jag har läst böcker av Roslund och Hellström. Men det är rätt längesen nu. De andra har jag faktiskt inte läst än.

    Sv: Det gör inget att du råkade bli anonym först. Man jag blev glad för din kommentar.

    Gilla

  6. det är härligt med färg, piggar upp liksom, jag tycker om era tak, superfina
    Sv: jag skulle också vilja vara utan jul helt och hållet, utom just det att det är ledigt då
    kramar

    Gilla

  7. Du vet jag kallar mig inte pysselfarmor utan anledning 😉 jag funderade och googlade och har ett annat förslag —- blått tak och sedan sätter du fast sådana här, se länken, med möjligen dubbelhäftande tejp kanske för att lätt kunna ta bort dem. Du kanske hittar färgglada tidningar, gamla kartböcker på loppis, serietidningar…till kreationerna. Man kan ju byta utsmyckning efter årstider 😉
    http://myhandsmadeit.com/tag/newspaper-craft/
    kanske litet fjärilar

    Gilla

  8. Läckert! Älskar också färg, även om vårt hem mest är bondromantiskt. Men vårt vardagsrum är litet mer kolonialt/indiskt i stilen med röda soffor med turkosgröna elefanter 🙂 Måste ju leta upp en bild på det… hmmm… här: http://justnujusthar.wordpress.com/2011/12/13/julgrupp-med-vit-amaryllis/
    Nästa projekt hos oss blir nog att tapetsera och dekorera om i vår sjuårings rum. Hon vill ha rymd- eller cowboytema 🙂 Ha en bra dag!

    Gilla

  9. Ja ni tar verkligen ut svängarna när det gäller färg, vilket är riktigt skoj och kreativt. Ni kanske skulle skapa ett akvarium, så det känns som om man sitter på botten med fiskar över huvudet?

    Gilla

  10. PS. Jag har snart läst ut Roslunds och Hellströms bok ”Tre sekunder” och jag har ägnat några timmar på att fundera, vem som skriver vad eller om dom skapar tillsammans, Tillsammansvarianten låter jobbig! Bra blir det i alla fall!

    Gilla

  11. Boksidor, säger jag! Om taket alltså. Hittar du en gammal bok med vackert typsnitt kan du kopiera sidorna (annars går det åt så många böcker) och tapetsera med dem. Du kan ju lägga in en bild eller något annat ovanpå textsidan lite här och där, för spänningens skull. Det vore onekligen kul att få se mer av ditt hem!

    Mitt är … tadam … blått …

    Gilla

  12. Härligt att få en liten tittin hos dig bland alla färger !! Tror att det i det stora hela är väldigt färgglatt men man kan ju inte visa allt 😉 En sagoportal med äkta kattassavtryck i dotterns rum !! ..bara det skvallrar ju om hur det ser ut i övrigt 😉 Helt underbart och kreativitet, det saknas minsann inte alls !

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.