Barn / Fotoutmaning / Jul / Litteraturnörderi

Lätta Julklappstips!

Tisdags och dags för TisdagsTema!

”Det drar ihop sig mot jul men förhoppningsvis hinner ni med att delta i TisdagsTema ändå. Den här veckan kör vi på temat lätt tänkte jag. Vad vill ni fota och visa då?”

Jag väljer att återvända till Amsterdam och den dag vi spenderade på Artis Zoo. Sonen har tagit alla bilderna. Först lyckades han fånga en liten och lätt fågel som susade fram:

IMGP7353

Måsen flög fritt, men en bit in i parken stötte vi på en voljär med lite tyngre fåglar, som satt och hängde tillsammans i ett träd:

IMGP8021

Det är nästan overkligt att se den stora fågeln lyfta och så lätt sväva genom luften. Några få kraftiga vingslag…

IMGP8025

…sen glider den lätt som en fjäder genom luften inne i voljären…

IMGP8032

…men när vi sen ser vad den var på väg till var det lätt att bli lite illamående… Vi blev i alla fall inte hungriga just då….

IMGP8500

Vad andra hittat som är lätt ser du HÄR!

Hos Lyran hittar jag veckans tematriss:

”Förra veckan handlade det om vilka böcker vi vill ha, den här veckan ska vi vara lite mer utåtriktade och ge tips på bra böcker att ge bort. Välj själva om ni vill tipsa om barn- ungdoms- eller vuxenböcker. Eller kanske en blandning. Berätta om tre bra julklappsböcker!”

Lätt, det oxå! Eller inte… Jag får ibland tips av andra ”Det här kommer du att gilla”, och det är inte alltid så lyckat. Så jag vet inte om jag kan tipsa andra, det kanske blir lika fel det. Men här kommer det, det här gillar i alla fall jag:

1: Till den som inte läser så ofta, och som kan behöva en verklig läsupplevelse för att lockas in i läsandets underbara värld – ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman.

2: Till den socialt engagerade unga vuxna, som vill vidga sitt vetande utanför sin egen värld – ”Stål” av Silvia Avallone.

3: Till den som gillar brittiska deckare – vad som helst ur förlaget Minotaurs utgivning!

Vad andra tipsar om hittar du HÄR!

23 thoughts on “Lätta Julklappstips!

  1. Ja många gånger så fascineras man av djuren, tills man ser vad de äter. Fastän man vet av det många gånger vad de stoppar i sig, så kommer den där olusten…

    Ha en fin kväll!

  2. Din son är en duktig fotograf! Alltså att hålla rovfåglar inspärrade i sådana ”burar” tycker jag är på gränsen till djurplågeri faktiskt. Å kadavern – ja, yuck;-)
    Tack för julklappstipsen. Har precis laddat själv.

  3. Han är duktig på att fotografera din son !! Fåglar brukar ju inte vara det lättaste att fånga med kameran men måsen (om det nu är en mås) blev ju riktigt bra 🙂 Måste erkänna att jag var tvungen att googla på ”voljär”. Konstigt att jag, i min aktningsvärda ålder inte visste vad det var 😉 Nä, man blir absolut inte hungrig av att titta på sista bilden men det är ju som det är. Fåglar måste också överleva och de skulle nog må lite illa om de såg vad vi kan stoppa i oss 🙂 Ha en skön kväll Freja, denna sista tisdag före jul !!

  4. Fåglar är faschinerande och de där stora skulle jag gärna vilja se i verkligheten. Den översta bilden med den vita lätta fågeln är mycket vacker. 🙂

  5. Jag gillat att ge boktips, jag hoppas att andra ska få samma härliga upplevelser som jag själv haft. Nackdelen är väl att man ibland höjer förväntningarna för mycket så att startplatsen blir helt annorlunda…

  6. Jag hade lite svårt för Stål. Det är bara min syster som lyckas ge mig böcker som hon tror säkert jag gillar, hon rotar visst runt i hjärnan på mig ibland;).

  7. NU Freja – hinner jag läsa ifatt!! Har missat 7 inlägg 😦 Inte bra!
    Tyckte mycket om din tolkning här på ordet LÄTT – fantastiska bilder! Hoppas du har det väl?
    Kramar

  8. Skönt att det mesta är inhandlat. När det gällde böcker så blev det dom här:
    http://www.bokus.com/bok/9789174243321/pappalogi-handbok-for-pappor-fran-produktionssex-till-vab/
    Till en som skall bli farsa alltså.
    Sen den här till en som blev sugen på exemplaret jag köpte i London och vill skrämma slag på sig själv.
    http://www.bokus.com/bok/9780233002576/jack-the-ripper-the-casebook/
    Sen blev det en barnbok också som jag köpte på reckomendation i bokhandeln och dom slog in den så jag minns varken titel eller författare.

Kommentera

