Barn / Inredning

Rymdlaboratoriumet, del 3…

Mina barns rum är under någon form av ständig utveckling, det finns alltid något mer att lägga till. Sonens rymdlaboratorium kan du se mer av här & här. Han ville sova i ett UFO, & hans tanke är att hans laboratorium är byggt runt ett UFO på en planet någonstans i universum och att han bor och arbetar där med att lära sig mer om det ”tefat” han &så sover i. Han ritade själv sängen och var även med & byggde den & även om jag ibland har svårt att se vad den ska föreställa är det superhäftigt för mig att veta att han &så tycker det här är så kul att han gärna är med och skapar med mig.

Imported from Pixbox

Det här är en riktig budgetsäng. En våningssäng köpt på Blocket för ett pris som var lägre än vad en enda skumgummimadrass skulle ha kostat. Grunden till tefatet är baksidorna från en bokhylla, masonitskivor som jag sågat till med sticksåg. För att kanterna inte skulle bli så vassa köpte vi en billig vattenslang, skar upp & fäste runt tefatet. Fenan under fönstret är en bit överbliven MDF som jag hade hemma. Själva formen på skeppet är gjort av ballonger och papier-maché, gamla tidningar & tapetlim. Jag, sonen & några av hans kompisar höll på en hel dag med att klä in skeppet. Sen målade vi det i silver & sonen skapade ”alienskrift” som jag förde över till skeppet. Som avskiljning mellan rum och kontor” under skeppet hängde vi upp en ljusslinga som vi köpte billigt efter jul. På skrivbordet har han en Moppebyrå från IKEA och där finns samma skrift på lådorna, han lade ner massor av tid för att få till tecken till varje låda 🙂

Även sonen behövde en pall och den blev så här:

Imported from PixboxDen är målad med samma färg som skeppet och har fått trappstegen beklädda med den helt fantastiska mattan vi hittade till hans rum. Det är en vinylmatta med präglat mönster, som gjort för ett barnrum som vill ha lab-känsla. Sonen har kompisar som först inte riktigt velat gå in i hans rum för att golvet ser så vasst ut…

Kvar att göra i sonens rum är mer belysning, draperi för hans garderob, stjärnor i taket och en rymdraket. Han ska ha en hängstol som ska gömmas i en raket av tyg. Vi har köpt stolen och tyget och den rockring som ska bära upp raketen, i sommar hoppas jag kunna sy en raket, fast jag vet inte riktigt hur än… Det löser sig när jag väl tar itu med det!

21 thoughts on “Rymdlaboratoriumet, del 3…

  1. Hojojoj.. Du ääär mästerlig!!! Har aldrig varit mä om maken!!
    På S:T Eriksgatan 79 i Sthlm hänger en del nu.. Hör av dej om du är i närheten!! 0704284423…. Kraam!!

  2. Det är sällan jag är mållös (tro mig!!!) men här är jag det. Du är helt enkelt fantastisk!!! Vilken mamma dina barn har!!! Golvet är absolut underbart. Skulle inte tveka en sekund att lägga ut det i hallen eller på balkongen. Har aldrig sett ett sådant golv förr.

    PS. Så du är i mina trakter. Var också på PrisXtra idag. Vilket hotell bor du på? Så kul att vara så nära och ändå så långt bort… DS

  3. SV: Jag är inte fågelrädd egentligen, men den här flög ju emot mig så fort jag uppenbarade mig. Den blev väl lika rädd som jag…Hade varit lite svårt att plocka ut den när den flaxade som en tok och SKET gjrorde den också..Fy vale!!

    Kram

  4. Tänk om alla barn fick göra sitt drömrum som dina barn får ❤ vilken kreativitet det utvecklar 🙂 Förstår att det många ggr måste krocka i skolan när dina barn har lösningar som vuxna inte orkar/har tid att lyssnar in.
    Önskar att jag haft dig till mamma, då hade jag sovit i en krubba inne i ett stall 🙂 kramar

  5. Du är helt enastående!
    Trodde först att det var aluminuims matta läckert.

    Hade du bott närmare så hade du kunnat hämta raket material här……..

    Gå in i en tygaffär och be att få en rulle som tyget är upprullat på, de ligger oftast på 150 cm. Sen har de även tyg som ligger på ”packe” el ”bal” de är upplindade på kraftiga skivor, som också kan användas till kon eller stjärt eller nåt!

    Gonatt!
    Kram

  6. Supercoolt, vad härligt att du och barnen gör snåa kreativa grejer tillsammans. Sv: ja det där med mail är ett j..la elände ibland, men i morse hade jag iaf fått en ursäkt från den sura damen igår. Futtig men likaväl en ursäkt. Man får vara tacksam för det lilla. Kram!

  7. Vad duktig du är, och vilken brinnande fantasi och skaparglädje, vilken häftigt rum!.Alla pojkars drömrum!!.( fast Erik skulle nog velat haft ett traktorrum..haha)..De tre tupparna håller sams, de är uppväxta ihop, och är födda iår, fick dom av min gamla arbetskamrat på djurparken! Kram Lena

  8. jätteroligt att se vad ni skapar! Och era ”budget”varianter ser mycket finare ut en ”lyx”rummen på Home make over programmen!!
    Log när jag läste om kompisarnas kommentaren om golvet, det ser verkligen äkta ut, och onekligen lite vasst 😀
    kramar, Ann-Mari

    PS. Det verkar nog som om du också kommer att få sy härliga maskeradkläder…bara lugn 😉

  9. Ping: Måne, feministpepp och SDs syn på staten | Freja funderar

Kommentera

