Barn / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Utmaning

Bokbloggsjerka om slukarböcker och fototriss dessutom!

jerka11

Hos Annikas bokblogg hittar jag den här utmaningen:

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.

Kan du ge tips på en bok som man absolut inte kan lägga ifrån sig? Om du kan får du gärna ge förslag på en bok inom så många genrer som möjligt, men det är absolut inte ett krav för att vara med i jerkan. Förslag på en bok är lika välkommet som förslag på tio!”

Mitt minne är bra men kort… Jag glömmer lätt författarnamn och boktitlar, men jag brukar komma ihåg känslan av att läsa en bok ganska långt efteråt. Jag sträckläser ofta, och kan glömma både tid och rum även när jag läser böcker som jag gillar för stunden, en som jag strax därefter glömmer bort. Jag har författare som jag älskar, och deras böcker sträckläser jag alltid (som Ed McBain och Elisabeth George), sen har jag författare som jag gillar, och de böckerna händer att jag sträckläser om tiden finns (som i princip alla förfatare som ges ut av förlaget Minotaur), men det händer att jag sträckläser böcker som jag inte alls tycker är bra, bara för att jag ska läsa ut dem så jag får börja på en ny bok… För jag läser oftast ut alla böcker som jag börjat läsa. Jag har kunnat läsa nu i 46 år, och jag tror jag lagt undan mindre än fem böcker för att jag inte klarat av att läsa klart dem…

Så när jag ska välja böcker i den här utmaningen handlar det för mig mindre om att jag inte klarar av att lägga ifrån mig dem och mer vilken känsla jag fortfarande har för boken, trots att det för alla de här böckerna är massor av år sedan jag läste dem (25-35 år sedan…)

1. Parfymen av Patrik Süskind. Den här är nog den häftigaste bok jag någonsin läst. Personerna, miljöerna, hela upplägget griper tag och skapar en värld i mitt inre. Och slutet är helt makalöst. Sen blev väl min fascination inte mindre av att jag var en ljushyad, rödhårig oskuld när jag läste den… Ni som har läst den förstår varför det har med historien att göra, till er andra kan jag bara säga en sak: Läs den!

2. Moment 22 av Joseph Heller. Den här boken är både fylld av ett djupt budskap samtidigt som den är hysteriskt rolig, det är i alla fall mitt minne av den. Massor av färgstarka personer finns med, och det är fullt av sidohistorier, som stannar kvar i huvudet länge, länge, Som idén om att sälja chokladdoppad bomull… Jag minns att jag och min kompis K använde oss av den här boken när vi skulle skämta med en kompis. Vi tog ett rosa gammeldags brevpapper, dränkte det med parfym och postade det till honom. Det enda som stod i brevet var ”Jag trånar tragiskt efter dig! A. T. Tappman, fältpräst”. Ni som läst boken förstår vad det citatet kommer ifrån, till er andra kan jag bara säga en sak; Läs den!

3. Liftarens guide till galaxen (m fl) av Douglas Adams. De här böckerna hade jag hört talas om när jag var på resa i USA i början av 80-talet, så när jag hittade dem så köpte jag dem, och slukade dem direkt. Jag som inte alls gillar Science Fiction älskade dem. Ursprungligen en triologi (och det var de tre böckerna jag köpte), som sedan byggts ut med två böcker till (samt en 6:te, skriven av en annan författare, efter att Douglas Adams dött). Böckerna är fyllda av intressanta personligheter och har sin alldeles egna syn på universum och de varelser som befolkar den. Och siffran 42 har en alldeles egen betydelse efter att jag läst de här böckerna. Ni som läst böckerna förstår precis vad jag menar, till er andra kan jag bara säga, just det: Läs den!

Raskt över till veckans fototriss!

Fototriss del 215: Skyltar

Ohh, dags att återuppliva ett härligt minne, här får ni mina tre skyltbilder!

20130414 mello1

Här är skylten min son tillverkade till Mellofinalen, en hälsning till hans klass med hans ”alias” skrivet på tvären till höger. Eftersom han och min syster, hans moster, satt högst upp under taket i Friends Arena så blev det mitt jobb att hålla upp skylten, vilket vi, enligt instruktioner på plats, skulle göra mellan låtarna, men inte under låtarna. Det var ett hektiskt jobb att hiva upp och ner skylten, men vad gör jag inte för min älskade son!

20130414 mello2

Här är dotterns skylt, som hon först tillverkade och sedan slet lika hårt som mig med att hiva upp och ner under TV-sändningen. Vi har kollat i efterhand, och vid några tillfällen skymtar våra skyltar, men inte särskilt tydligt…

Båda skyltarna har fått tillägg efter mello, de rosa och guldiga rektanglarna som ni ser, det är konfettin som regnade ner över oss under dels Robins låt, men även, till dotterns glädje, under YOHIOs låt. Vi samlade in och klistrade fast när vi kom hem, för att sedan göra den här installationen:

20130414 mello3

På furuväggen i vår orenoverade gillestuga kan skyltarna, programmet och våra fjäderboor hänga och liva upp oss. Där hänger oxå, dolda av boorna, våra ljusstavar, så vid särskilda tillfällen kan vi låta dem blinka sitt discoljus oxå. Vi kanske ska ha Eurovisioncontestpartaj här nere när det nu snart, snart är dags igen!

51 tankar om “Bokbloggsjerka om slukarböcker och fototriss dessutom!

  1. Har sett filmen, Parfymen, och den var sisådär kan tänka mig att boken är bättre. Blir sugen på att läsa om Moment 22 för det var ganska länge sen jag läste den och jag minns inte så mycket. Härliga bilder!

    Gilla

  2. Jag såg inte era skyltar… Men sen stod det ju inte ”Ama är bäst” på dom heller 😉

    Ed MvBain och Elixabeth George? Har inte hört talas om dom… (Jodå, jag har klippt och klistrat 😉 )

    Ken Follet tycker jag skriver jättebra. Alltså, jag tror inte att han har läst nåt av mig – där blev det kanske ett smärre syftningsfel 😀 Hans första bok av en kommande triologi, jag tror den hette Giganternas kamp, tyckte jag var superbra. Den andra ska ha kommit som pocket nu i mars enligt Akademibokhandeln.

    Så med tanke på vad du och jag tycker så kanske du ska undvika Ken Follett 😉 (Fast jag gillade också galax-böckerna)

    Gilla

  3. Bara fem böcker, wow! Jag blir nog för uttråkad. Jag tyckte det var jätteroligt att läsa Liftarens guide men efter några böcker kom jag helt enkelt av mig. Härligt skyltbidrag förresten.

    Gilla

  4. Det är verkligen riktiga glamourskyltar. Vet inte vad Friends arena är men förmodar att det är en idrottansläggning i grunden som förvandlats till en musiktävling inför eurovision senare i år. Har inte ens koll på vilka orter som deltävlingarna var så därför kan jag inte gissa, men det spelar ju ingen roll när det är de vackra skyltarna som gäller.

    Kul med boktipsen.

    Gilla

  5. Så snygga skyltar och vilket jobb de lagt ner på dem.
    Kul att ni har dem uppe och får njuta av dem =) Super klokt.
    Tack för omtanken inne hos mig, det värmer så…
    Kram Sussi

    Gilla

  6. Vilket kul skyltbidrag – du kunde inte har valt bättre skyltar! De är ju ett minne för dig och barnen!
    Vad gällre dina böcker så känner jag inte igen ettan. Tvåan slukade jag också och trean fick jag tvinga mig själv att läsa färdigt för det var makens absoluta favo…

    Gilla

  7. Liftaren tillhör mina favoriter också, men jag var tvungen att ta pauser för att hinna skratta ikapp.
    Kul grej du gjorde på skylttemat. Ser ut som du ocjh ungarna haft lite glampyssel hemma.

    Gilla

  8. Åh, Parfymen har jag hört mycket om – en bok som står på min att läsa lista, tror att den precis kom lite högre upp på den listan ;).
    Liftarens Guide till Galaxen är en favoritbok för mig också! Älskar den i sin enkelhet och humorn är precis i min smak!
    Kramar

    Gilla

  9. Vilka härliga skyltar och så mysigt att göra dem själv. Gillas!
    Bokutmaning verkar ju kul. Normalt sätt så läser jag jätte mycket men just nu är jag i en svacka och skulle nig behöva en kick där bak eller kanske en riktigt bra bok.
    //jonna d

    Gilla

  10. Jag läser mest kurslitteratur nuförtiden, men jag ska se till att varva med att läsa skönlitterärt titt som tätt igen. Annars så plöjer jag mest böcker när jag är på semester. Finns det något härligare än att ligga i en hängmatta någonstans och läsa samtidigt som man hör vågornas brus…. Längtar tillbaka till fiji nu! 🙂

    Gilla

  11. Åh nu ser man att dina barn har en stor kreativititet och det kommer säkert från deras mor 🙂 he he och bok nr blir jag sugen å faktiskt skal googla fram den 🙂 önskr dig en skön måndag kram

    Gilla

  12. Är också ett sort fan av Elisabeth George, och liksom du kan jag glömma författares namn och böckers namn, men jag kommer ihåg pärmbilden 🙂
    Jättefina skyltar, jag försökte titta efter er i finalen, men de svepte så snabbt med kamerorna, så man blev nästan yrig 😉
    kram
    Ann-Mari

    Gilla

  13. Bästa meningen jag läst fanns i liftarens guide till galaxen… ”och den hände där på himlen precis så som tegelstenar INTE gör”… haha, var fast sen!!

    Gilla

  14. Parfymen är en bra och speciell berättelse, kommer ihåg att jag nästan blev illamående av alla dofter den förmedlade. Såg också filmen för ett antal år sedan 🙂

    Gilla

  15. Lider av samma sjuka….. Namn och titlar försvinner iom att jag stänger boken. Som tur är har jag skrivit om en massa böcker på bloggen, så att jag inte ska höra/läsa dem fler än en gång…. Vilka härliga skyltar!!!!!

    Gilla

  16. Jag har hört att Parfymen, som redan står i min bokhylla, ska vara lite långsam – men nu ska jag ge den en ny chans! Helt i min stil, tror jag. Hälsning / Bokdetektiven

    Gilla

  17. Underbart med era skyltar!!! *ler* Och klart att det muntrar upp! Alla gånger! :DDD

    Om de tre böckerna kan jag bara säga: har läst och tyckte detsamma! 🙂 ”Liftarens guide till galaxen” kändes som ett måste att läsa när jag gick och läste till elektroingenjör. ALLA pojkarna och männen i min klass refererade konstant till den och för att kunna följa med i samtalen läste också jag den. Och den är grymt kul, rolig, tokig och… ”Parfymen” tyckte jag mycket om. Boken. Filmen var mycket sämre.

    Kramar

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.