Feminism / Politik / Pyssel

DIY snippa!

#blogg100, inlägg 6

Jag har fullt upp med förberedelserna inför 8 mars. En av de saker vi ska göra är att läsa upp 8:de mars manifestet, en feministisk mobilisering för jämlikhet, hållbarhet och nedrustning. Det är ett samarbete mellan miljö-, freds- och feministiska organisationer. Du kan läsa mer om det HÄR, och även skriva på om du håller med!

I dag sysslar jag med att skapa nyckelringar som vi ska sälja till förmån för den lokala Fi-föreningen och jag tänkte beskriva hur du gör din egen feministiska maskotnyckelring!

Steg 1: Rota fram gamla stuvbitar du har skräpande hemma, helst med stretch. Själv använde jag ett gammalt fleecetyg och rester från olika leggings jag sytt genom åren, inkluderande ett par som jag sydde för litet, som nu fick nytt liv!

Steg två: Klipp ett av tygen i en 13 cm bred remsa, ett annat i en 11 cm bred remsa. Sy varje remsa till ett långt rör med en smal sick-sack. Vik varje remsa så att skarven hamnar på mitten och lägg de två remsorna skarv mot skarv och sy ihop i mitten med raksöm till en remsa nu bestående av fyra lager tyg.

20160304 snippörse

Steg 3: Klipp din remsa i lagom stora snipp-bitar, 10 cm eller kortare om du vill.

Steg 4: Vänd snippan med de inre blygdläpparna (alltså de som bildas av den något smalare remsan) utåt och sy ihop med smal sick-sack den ena sidan från övre delen av de yttre blygdläpparna ner till vikningen.

De två yttre blygdläpparna ligger i mitten av bunten tyg du ska igenom, och det viktiga och svåra momentet här är att dels få dem att passa mot varandra, dels få med båda de inre blygdläpparna vid sömnad. Det är inte superviktigt att din mittsöm hamnar längst ner, det är viktigare att de två yttre blygdläpparna ligger lika längst upp.

Jag rekommenderar en kraftig nål i maskinen och ett verktyg, som en smal sticka eller verktyg, som hjälp för att få med båda de inre blygdläpparna i sömmen.

Det som är bra med snippor är att alla är unika, så om det blir veck, snett eller vint så gör det inget, just den snippan ser ut så!

Steg 5: Stoppa blygdläpparna, men inte för mycket. Beroende på det tyg du valt får du anpassa stoppningen. Fleecetyget behövde rätt lite, då det är fluffigt och tjockt av sig självt. Att stoppa blygdläppar var nog något jag aldrig trodde jag skulle syssla med…

Steg 6. Sy motsatta sidan på samma sätt som den första, med de inre blygdläpparna utanpå de yttre, snippan är alltså felvänd. Om du vill göra din snippa till en nyckelring passar du på att sy fast ett band, eller en bit garn, som bildar en ögla instoppad i mitten av tygerna, mellan de yttre blygdläpparna.

20160305 snippor halvvägs

Här ser du en samling halvfärdiga snippor, några är rättvända, men de flesta är aviga.

20160305 pärlor, snippor, venusar

Steg 7: Sy fast en pärla vid ena kanten mitt i de inre blygdläpparna. Ovan ser du ett antal snippor (och vilda venusar, men den tutorialen får du en annan dag) som ligger och väntar på att få sin pärla, och du ser oxå vilken sorts pärlor jag använde. Det går att använda vilka pärlor som helst, eller kanske en knapp.

Steg 8: Vräng snippan rätt, sy ihop de yttre blygdläpparna med några stygn i varje kant för att dölja den kant som bildas där du sydde ihop sidorna. Om du vill göra en nyckelring fäster du ringen i den ögla du sydde in tidigare

20160305 supersnippa

Steg 9: Njut av din alldeles egentillverkade supersnippa!

8 tankar om “DIY snippa!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.