#blogg100 / Bokrecension / Kaosutmaningen

Hon som älskade honom

#blogg100, inlägg 5

Jag pysslar för fullt så jag har bara tid att snabbt presentera en recension av

Hon som älskade honom av Sara Kadefors

Hon som älskade honom

Jag är förtjust i Sara Kadefors. Jag gillade henne när hon var programledare för Morgonpasset i P3 och jag har gillat hennes böcker. Jag gillade Borta bäst bättre än Kast med liten kniv, och det gäller nog den här med. Men jag gillar ändå inte den här lika mycket som jag gillade Borta bäst. Jag tycker den här är lite för rakspårig till slutet. Den ger mig inget extra. Och huvudkaraktären, Malena, beskrivs som en person dom är ”slav under sitt starka känsloliv”, men för mig känns hon bara utbränd… Jag känner igen mig i hennes reaktioner och sätt att tänka, och jag känner mig inte som slav, jag känner att jag bara är väldigt trött så alla känsloupplevelser mattar ut mig så jag vill helst undvika dem…

Det jag tycker bäst om i den här boken är sidoberättelsen om de ensamkommande pojkarna Adnan och Mortaza. Där hittar jag den Kadefors jag gillar. Där det med några få ord går att känna hur mycket som är fel i världen idag och hur dåliga vi är på att rätta till det. Så, för deras skull, läs!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: min 22 bok, snart en fjärdedel avklarat.
Kaosutmaning: 10. Läs en bok vars titel består av fyra ord.

 

7 thoughts on “Hon som älskade honom

  1. Vilka roliga utmaningar du är med i! Jag har inte läst någon av böckerna du skriver om här, men jag har läst en annan bok av Sara Kadefors, minns inte vad den hette. Jag tyckte om den, men fastnade inte för hennes sätt att skriva.
    Det är så roligt att läsa bokrecensioner!

  2. Sara Kadefors är verkligen nostalgi, minns att jag lyssnade på henne till frukosten när ja gick gymnasiet i mitten av 90-talet.
    Ska kika lite på hennes böcker inne på storytel, där har jag kommit igång mer med ”läsningen” än att hålla i boken framför näsan.

Kommentera

