Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Utmaning

Tips och Konsten att vara kvinna

Jag är tillbaka, något piggare om än inte sprudlande. Min läkare har tipsat mig om att när jag känner migränen komma krypande så ska jag samtidigt med medicinen dricka en kopp kaffe. Blä, tyckte jag, som inte alls gillar kaffe. Min läkare påpekade då, snusförnumstigt: ”Det ska smaka äckligt, det är medicin…” Så, i morse när jag kom till jobbet och det började bulta bakom vänstra ögat plockade jag fram mina tabletter och hämtade en liten kopp kaffe i automaten. Sen lät jag kaffet svalna så pass att jag kunde svepa det, vilket jag gjorde vilt grimaserande, för det var verkligen inte gott. Men smaken var inte det värsta, utan vet ni vad det värsta var?

Det fungerade… Migränen drog sig tillbaka och nöjde sig resten av dagen med att vara en ganska mild huvudvärk… Faan, då måste jag ju fortsätta att dricka kaffe till tabletterna…

Det här ovan kunde varit mitt TIPS, i Onsdagstema i dag, där temat alltså är TIPS. Men nu fotade jag varken migränen, tabletterna eller kaffet så jag tar ett annat tips istället:

IMGP6735

När du är i Amsterdam kan den här sortens skyltar göra att det känns lockande att gå in i affären. Särskilt för oss som gillar dataspel. Den här heter Smartshop, den första vi såg hette Mario, och svampen liknar den som finns i olika Mario-spel. Men vilken besvikelse när vi glatt stegade fram till butiken och i skylten hittade helt andra saker. ”Svampaffärerna” var helt enkelt svampaffärer… Ett urval av psykedeliska svampar fanns till försäljning tillsammans med de olika sorts verktyg som kan behövas om du tänker dig att äta svamparna eller inmundiga dem på annat vis eller om du planerat att röka marijuana… Så mitt tips är att om det är droger du söker, leta efter svamparna, om det inte är det du vill ha, skippa de här butikerna!

Vad andra tipsar om hittar du HÄR!

I min strävan efter att utmana mina läsvanor har jag nog sträckt mig till det yttersta i Pocketlovers Tre på tre utmaning. Jag  kör två parallella trissar, en med biografier och en med författare som jag på något sätt har en relation till. Den här gången är turen kommen till:

Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran

Konsten att vara kvinna Caitlin Moran

Det här är den tredje biografin, jag har redan läst och skrivit om Steve Jobs och Zlatan Ibrahimovic. De två tidigare böckerna var klassiska biografier, de beskrev de båda männens liv relativt kronologiskt. Den här boken skiljer sig rätt rejält från dem. Dels för att den är skriven av en kvinna om en kvinna, dels för att hon har ett tydligt feministiskt syfte med sin bok.

Jag uppskattar syftet och hon skriver på ett drivet och roligt sätt. Boken liknar något som kunde ha skrivits av Marian Keyes och Helen Fieldings kärleksbarn. Moran betar av område efter område och beskriver hur kvinnor tänker och känner och hur vi istället borde känna och tänka. Inspirerat, tankeväckande och roligt. Och om det kan väcka en slumrande feminist någonstans och få upp hen på barrikaderna är ingen gladare än jag.

Nu är jag är ingen slumrande feminist, jag är en fullt blommande feminist, jag har själv varit här, påverkats av omgivningen, slentrianmässigt gjort det som förväntas av mig, och sen stannat upp och funderat. Och insett att jag gör något som jag egentligen inte alls vill. Så för mig slår den här boken in öppna dörrar, jag saknar problematiseringen, analysen och framförallt, jag tycker männen kommer alldeles för enkelt undan i den här boken.

För boken handlar nästan uteslutande om kvinnor (vilket, i och för sig, är ganska befriande), om hur kvinnor är, tänker och känner. Männen är bifigurer, visserligen ofta skitstövlar och/eller korkade, men ändå bifigurer, utan skuld…

Jodå, Moran skriver ibland om patriarkat och maktperspektiv, och hon skriver även om att det egentligen handlar om att var och en ska ha rätt att vara sig själv, inte anpassa sig efter det som anses gälla för vare sig kvinnor eller män. Men oftast drunknar det i massor av bitska formuleringar, roliga berättelser och snärtiga repliker om hur vi kvinnor inte borde göra SÅ utan istället SI, och då blir det liksom bara en ny uppsättning regler…

Fast, i sann systerskaplig anda, jag rekommenderar den här boken. Den är en bra ögonöppnare, den är rolig och tankeväckande samtidigt och det är det inte många böcker som lyckas med!

Vad andra läser om i sina tre på tre utmaningar och vad de tycker om dem kan du läsa mer om HÄR!

19 tankar om “Tips och Konsten att vara kvinna

  1. Intressant det där med kaffet…skönt att det hjälpte. Väldig intressant recension av Moran boken. Har inte läst den och vet inte om jag kommer att göra det, men nu blir jag lite mer nyfiken på den 😉

    Gilla

  2. Att kaffet hjälpte tror jag var en slump. Sorry.., fortsätt du att dricka kaffet och förhoppningsvis hjälper det även nästa gång. Dricker själv inte kaffe och har dessvärre en väldigt liten tilltro till läkare. Vet hur det känns när den förbaskade migränen ger sig tillkänna. Har som tur väl är tabletter som oftast hjälper, men inte alltid. Men de innehåller ju inte koffein 😉
    Skippar alltså Smartshop om jag nu någonsin kommer till Amsterdam. Nu har jag visserligen läst att visa droger (s.k naturmedicin) hjälper mot HCV men det är nog dumt att chansa 😉 Ha en skön kväll Freja.

    Gilla

  3. Ikke gå i butikker med ”Svampskilt”? Nei, små mormorer skal ikke det.
    Og jeg kjenner at boken ikke er noen bok jeg skal lese. Om den slår inn åpne dører.
    Jeg trenger noe å bryne tankene på 🙂
    Ha en flott kveld 🙂

    Gilla

  4. Jag skippar svampaffären och det hoppas jag att många andra också gör! Kaffe däremot dricker jag gärna men te blir jag illamående av! Så olika vi människor är! Skönt att kaffet hjälpte dig, hoppas det blir på samma sätt framöver!
    Ha en skön kväll!

    Gilla

  5. Den där svampbutiken får lov att vara för min del. Tack för tips….
    Kaffet får också lov att vara. Där hjälper det inte att det anses som medicin
    i vissa fall. Föredrar te. Och det fungerar som medicin tillsammans med honung
    och vitlök när man är förkyld. Så det så.

    Gilla

  6. Åh, konsten att vara kvinna står på min att läsa lista och efter detta inlägget så kom den högre upp på den listan! Skall ta mig i kragen å läsa den boken!

    Apropå de svampbutikerna så har jag också strosat runt i dem – men varken för att jag ville köpa något eller för att jag trodde att butiken sålde något annat. Enbart för att jag var nyfiken. Säkert på samma sätt som min mor var angående red-light-district i amsterdam när hon släpade runt min motvilliga pappa för att titta på de stackars prostituerade i skyltfönstren. (Åtminstone är det min fars version, haha, men jag kan faktiskt se det händelseförloppet)

    Kramar

    Gilla

  7. Men så bra att det funkade med kaffet. Förstår att ni blev långa i fejan när ni upptäckte vad för slags butik det var.
    Jag har beställt första boken av tre om svenska kungahuset med mera på 1700 talet skrivet i romanform, den första heter, barnbruden, en femtonårig flicka som skickas till stkhlm för att presenteras o säkra tronföljden.
    ha de Fia

    Gilla

  8. Bra med tips, hade aldrig hört detta migrän tips förut. Har inte migrän själv men har flera kollegor som har det. Mystiskt att man tillåter dessa affärer i Amsterdam? fast vi har ju systembolaget 😉 Önskar dig en fin dag utan huvudvärk, kram

    Gilla

  9. Hehe, då borde den boken vara något för mig. Som är en slumrande feminist! Jag håller med dig, för att vara kvinna borde alla sorter vara välkomnande. Tjejer i silikonbröst som tjejer i palistinasjalar. Jag har ibland tänkt att gå med och protestera mot våldtäktslagen i de protester som är just nu i Stockholm men när jag ser bilderna på nätet blir jag orolig. Tänk om jag som ”bimbo” blir utfryst? Tjejer kan ju vara ganska elaka ibland. Intressant bok verkar det vara i alla fall.

    Jag om INTE är spelgalen tänkte direkt på ”andra” svampar när jag såg skylten. Tänk vad olika vi är ibland! 🙂

    Gilla

  10. Synd att det inte var nåt du gillade som du skulle ta med tabletterna, men man kan ju inte få allt… Skönt att migränen gav med sig!

    sv: För att vrida på skärmbilden håller man nere ”alt gr” tangenten samtidigt trycker man på pilarna. Höger/vänsterpil blir höger/vänsterliggande, neråtpil blir upp-och-ned och botemedlet är alltså uppåtpil. Så har det funkat på alla datorer jag har haft i alla fall. Prova på egen risk 🙂
    PS: Bildskärmen slocknar till en liten stund först. Och rutorna som man har anpassat ändrar sig lite när man snurrar runt, så man får ändra tillbaks dom själv.

    Gilla

  11. vad bra att kaffet verkligen fungerar och du, du lär dig säkert att tycka om smaken också 🙂 jag var vuxen-vuxen innan jag började dricka kaffe och nu älskar jag kaffe 🙂
    Sv: det här var bara en lösspringande hund 😦 men annars är det faktiskt rådjursjakt nu, från 1 oktober till den 31 januari, jag googlade på det 🙂
    kramar

    Gilla

  12. Fin blogg! (Hittade hit via en kommentar på Bortabrabloggen). Ännu äckligare tips för att få bort migrän (lider själv av det) är att dricka kaffet med citron och pepparmynta. Funkar faktiskt!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.