Bokrecension / Fotoutmaning / Utmaning

Bladlöv, lövblad och Steve Jobs – en biografi, tre på tre

Tisdag betyder tisdagstema!

”Ute börjar hösten tränga sig på så jag tycker att vi kan köra repris på ett gammalt tema, löv.”

IMGP6116

Fast hur vet en om det är löv eller blad? Lönnlöv och björklöv, men det här är väl rönn? Heter det rönnlöv (låter konstigt…) eller rönnblad (låter som ett efternamn…)?

Fler löv (eller kanske blad…) hittar du HÄR!

Jag är med i en utmaning hos Pocketlover, Tre på Tre. Det innebär att jag under tre månader ska läsa tre böcker som har något gemensamt. Jag tog i lite extra och bestämde mig för att köra två treor, en med biografier och en med böcker av mina bekanta. Nu har jag läst den försa biografin, de andra i den trean jag ska läsa är Jag är Zlatan Ibrahimovic: min historia (Zlatan Ibrahimovic/David Lagercrantz) och Konsten att vara kvinna (Caitlin Moran) och de böcker av bekanta som jag ska läsa är Glädje. Dikter om glädje (Erna Danielsson), Samma djävla ångest (Madelein Larsson Wollnik) och Den tomhet som är min (Paulina Wennerlund). 

Så här kommer min första tre på tre recension!

Steve Jobs: en biografi av Walther Isaacson

IMGP5777

En bok full av nostalgikänsla för en gammal Mac-fantast som mig! När jag började hålla på med datorer var Mac en dröm, där det fanns ikoner och rullister så att även en teknikidiot som jag kunde förstå vad jag skulle göra. Minns papperskorgen som blev tjockare ju mer jag slängde i den… Jag läste till ekonom och i en av kurserna ingick att läsa John Scullys ”Från Pepsi till Apple” och jag minns att jag fascinerades av arbetsmiljön på Apple och önskade att jag fick ett sånt jobb när jag var klar med studierna. Men av Steve Jobs och Steve Wozniak var det den senare jag tyckte mest om.

Och den känslan förstärktes mångfalt av att läsa den här boken! Steve Jobs verkar ha varit en verkligt jobbig person, jag skulle inte alls ha trivts att vara i närheten av honom. Däremot Wozniak, som enbart är med i boken utifrån perspektivet Jobs (förstås) verkar ännu mer vara en genomtrevlig person, ganska lik min egen man till sättet, så honom hade jag nog funkat bra med.

Det här är en tjock bok, 635 sidor, och täcker in det mesta en kan tänka sig av en persons liv. Vissa delar blir väldigt tekniska, då tappar jag tråden, medan andra är väldigt privat personliga, då vill jag inte riktigt veta allt. Författaren har gjort gedigen research och det är många, många som intervjuats. För mig som är lite namndyslexier blir det ofta svårt att hålla reda på vem som är vem, särskilt som författaren till min irritation ibland växlar mellan att använda förnamnet och efternamnet på en och samma person… Jag blir konfunderad varenda gång och undrar om det är någon ny som uttalat sig om samma område. Vilket det ibland är… Jag får slå upp listan med namn om och om igen…

Steve Jobs framstår som en framsynt och driven person, en visionär, fixerad vid att inte lämna något åt slumpen och av att ha total kontroll. På allt! Design är minst lika viktigt som teknik och bara det bästa är gott nog. Författaren lyfter oxå fram sin åsikt om att Jobs varit med och förändrat världen, vad gäller datorer, hur vi konsumerar musik och mobilmarknaden.

Nej, det här är ingen bok jag rekommenderar. Tungläst, ofta långtråkig, med bara kortare intressanta delar (som de om Pixar…) om en ganska otrevlig människa vars främsta bidrag till världen verkar vara att han ökat vår konsumtionshysteri… Tacka vet jag Wozniak, som vill ge bort allt gratis…

31 thoughts on “Bladlöv, lövblad och Steve Jobs – en biografi, tre på tre

  1. Härligt att du också hittat ett lönnlöv eller vad vi nu ska kalla det?! Boken om Steve Jobs tänker jag nog hoppa över även om jag också började min karriär i Macens värld som ekonom, efter mina studier till Systemvetare (där det var PC som gällde).
    Ha en trevlig kväll. Hoppas du tycker bättre om Zlatans bok.

  2. Haha.. fru Rönnblad ! Ja, inte vet jag den egentliga skillnaden mellan löv och blad. Trodde det hade samma betydelse. Kan ju alltid Googla men så intressant är det kanske inte 😉 Tycker nog lönnblad låter bra så får höstlöv vara höstlöv. Visst är det väl en rönn du fotat eller… 😕 Är inte så bra på det där men efter dagens titt bland bidragen tror jag mig vara gasnska så säker på hur en rönn ser ut 😉

  3. Ja, vad är skillnaden på löv och blad? Men det är ju inte så viktigt tänker jag 🙂 Huvudsaken är att de finns och utgör så fina foto-objeket så här års.
    Läste om böckerna – har nu sett och hört titeln ”Konsten att vara kvinna” på så m ånga ställen att jag börjar tro att det är meningen att jag ska läsa den 😉 Kanske får det bil så!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  4. Blad eller løv? Si det. Men de vokser på plater eller er det trær? 😆
    Ikke noen anbefaling i forhold til historien om Steve Jobs. Greit det. Konsumenter ble vi da om ikke alltid på hans produkter, Mac var en åpenbaring den gang da 🙂
    Ha en fin kveld 🙂

  5. Intressant tanke. Var tvungen att googla haha 😉 Blad är benämningen på alla fotosyntetiserande organ. Och löv används som benämning på vissa blad såsom lövträd till skillnad mot barrträd som har barr. Så min tolkning blir att både rönnlöv och rönnblad är en korrekt benämning. Bara det att blad är ett mer samlingsnamn en vad löv är. Fin bild iaf på lönnlövet eller lönnbladet vad man nu föredrar att säga 😉

  6. Bra att du också har svårt för blad och löv. Trodde jag var ensam om det.
    Bra att du plöjde genom Seve Jobs, jag gav upp.
    Men nu kan du se fram emot Zlatan boken – den kommer du att älska… tror jag!

  7. Blad eller löv – thats the question… Börjar man säga ett ord högt och tänker på hur det låter så låter nästan alla ord väldigt konstiga 🙂 Fina färger ni börjar få!

  8. Jag hade nog inte läst den här boken ändå. Jag är allätare när det gäller böcker. Men den enda jag har läst av dem du skrev om är. den om Zlatan. Den var faktiskt riktigt bra tyckte jag.

    Sv: Tack för att du håller tummarna för mej.

    Kram/Gilla

  9. Visst är det intressant, en del entreprenörer som Jobs verkar ha varit väldigt knepiga att jobba med (enligt intjevjuer med andra) medan andra entreprenörer som Richard Branson mest ser ut som en glad mysfarbror. Men det är svårt att veta vad som ligger bakom ytan ibland. =)

  10. Vet du, jag fick samma frågeställning i huvudet när jag skulle fixa bilden till temat. Jag ser det som att löv sitter på träd medan bladen sitter på blommor och växter på marken. 🙂

  11. Jag är också Mac freak kommer nog aldrig att gå tillbaka till PC. Däremot ät jag inte så impad av personen Steve Jobs. Produkterna sätts ihop av ett företag som heten Foxcon i sydostasien vars VD beskriver dom anställda som djur och självmordsfrekvensen är skyhög. Sen ställde Steve Jobs upp på amerikanska regeringens sida i bråken med Wikileaks om jag inte minns fel. Säger inte att Windows är bättre däremot har Bill Gates skänkt bort stora delar av sin förmögenhet till välgörenhet. Vilket han i och för sig har råd med.

  12. Bra fråga det där med rönnlöv eller rönnblad. Jag tycker att det låter mer rätt med rönnblad men vad vet jag. 🙂
    Bra recension, jag kommer inte läsa boken.

Kommentera

