Bokrecension

Gideons ring

Måndag, men ingen gladmåndag. En svår dag i dag. Alldeles för varmt för att jag ska kunna sova, och sömn är det jag mest av allt behöver just nu. Under den korta sömn jag fick i natt drömde jag om min mamma vilket gjorde att jag vaknade och grät. Lägg till det en huvudvärk som övergått i migrän, kondoleanskort med posten och några svåra telefonsamtal… Jag skippar alltså gladmåndag i dag och istället recenserar jag

Gideons ring av Carin Gerhardsen

IMG_5167

Det här är den femte boken i serien om Hammarbypolisen, och tidigare har jag recenserat ”Helgonet”. I ”Helgonet” fanns en bihistoria, en ”Kapten Klänning”- liknande historia. Kapten Klänning = polischefen Göran Lindberg som var känd för sitt engagemang i jämställdhet, men som avslöjades som delaktig in i en otäck våldtäktshärva, med minderåriga inblandade, där han dömdes till fängelse. Till min förnöjelse så får Carin Gerhardsens version av historien sin upplösning i den här boken, the bad guys åker fast, och det gillar jag alltid!

Den här boken har oxå en extra dimension som tilltalar mig eftersom jag arbetar mycket med normkritik. Alltså, att se individen och inte bara direkt ha förutfattade meningar om personer du inte känner. Här är det många som har förutfattade meningar som sedan vänds helt upp och ner när boken når sin upplösning. Sådana tankeställare gillar jag att få!

Fast en av historierna får inte någon bra upplösning, de riktiga förövarna går fria, så jag hoppas, hoppas, hoppas, att det fallet fortsätter finnas med i nästa bok, jag GILLAR när skurkarna åker dit! Jag rekommenderar den här boken för dig som vill ha en jordnära berättelser i hemtam miljö, även om poliserna blir lite endimensionella ibland, det kan nog behövas att man läser de fyra tidigare böckerna för att få någon känsla för dem som individer…

Om jag orkat hade jag kunnat vara glad över att det ser ut så här i vår trädgård just nu:20130518 altanen 20130518 järnfjäril 20130518 prydnader 20130518 rabarber 20130518 scilla 20130518 vitsippor

12 tankar om “Gideons ring

  1. Sömn är nog den viktigaste delen när det gäller återhämtning.
    Jag hoppas att du sover bättre de nätter då det är lite mildare. Man är väl ovan värmen som kommit också, för mitt i sommaren och slutet av sommaren är det ju inte lika svårt att sova för att det är varmt ute.

    Kram

    Gilla

  2. Ja du Freja – det tar sin tid att kommer över förlusten av din mamma. Låt det ta den tid som behövs. Försök att ”nicka till” i solstolen i stället. Ni verkar ha det betydligt varmare upp i norr än vad vi kan ”skryta med” i nollåtta.
    Tack för boktipset förresten. Känner igen hennes namn, men har inte läst någon av hennes böcker.

    Gilla

  3. Oj, vad tråkigt med din mamma! Beklagar verkligen. Det var ett tag sedan jag tog mig tid att titta in. Men har läst ikapp lite nu. Kan inte tänka mig in i hur det är att förlora sina föräldrar. Usch!! Man vill ju att de ska leva i evighet. En stor varm kram till dig fina Freja

    Gilla

  4. stackars dig, det är jobbigt att inte få sova och drömma mardrömmar och så få migrän på det, styrkekramar till dig ❤
    vilka fina bilder, den där flodhästen är underbar 🙂
    kramar till dig ❤

    Gilla

  5. Fina du – skickar en massa varma tankar.. Och gladmåndagar kommer att finnas andra måndagar.. Nu är en annan tid. Tid för annat.

    Ta hand om dig! Kram

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.