Feminism / Jobb / Ledarskap

Normkritik

Jag arbetar med normkritik i mitt arbete med utbildningar och alla inom min organisation har gått utbildning i normkritisk pedagogik för att vi ska kunna använda normkritik när vi tar fram våra utbildningar och när vi genomför dem.

Normkritik innebär kortfattat att:

  • Synliggöra normer.  Försöka kartlägga vilka normer som råder i ett särskilt sammanhang, till exempel på en arbetsplats, normer som styr våra föreställningar och värderingar. Normer påverkar vår syn på människor och bidrar ofta till diskriminering, kränkningar och särbehandling

  • Ifrågasätta normer. Steget efter att ha synliggjort normer är att ifrågasätta dem på grund av deras konsekvenser. När vi synliggjort vilka normer som finns måste vi alltså se vilka av de här normerna fungerar för alla och av dem som kan påverka några av oss negativt.

  • Synliggöra privilegier. Ofta är det lättare att vara medveten om när man är underordnad eller förtryckt på något sätt i samhället än att vara medveten om vilka privilegier man har. Det är lätt att se de strukturer som missunnar en. Men i samma stund som någon underordnas eller diskrimineras är det någon annan som vinner på det.

  • Granska egen position. Det är viktigt att syna och granska sig själv; när man själv blir privilegierad och får fördelar eller när man själv blir underordnad eller diskriminerad.

Det svåraste och viktigaste steget är just det sista, att gå till sig själv och granska hur normen påverkar en själv. Det är rätt enkelt att se de gånger man missgynnas, men svårigheterna uppstår när man vinner på normen, då är det ofta oerhört svårt att se. Både att normen finns och att inte alla behandlas som mig, utan att andra missgynnas.

Vi har alltså alla gått den här utbildningen och många på enheten slår sig för bröstet och talar om hur duktiga vi är inom det här området. Fast vi kanske inte är det, inte när det kommer till vår egen arbetsplats…

Det finns tydliga normer på vår arbetsplats för hur man ska vara för att få privilegier från chefen. Vi som står utanför brukar kalla dem ”den inre kretsen”… De som spelar golf, är allmänt sportiga, och/eller de som alltid säger ja till alla förslag chefen kommer med, hur ogenomtänkta eller omöjliga förslagen än är. De flesta av de äldre männen på enheten här till ”den inre kretsen”, så länge som de spelar golf… Sen ska du som kvinna även vara yngre än chefen, slank och helst blond.

Vi är en stor enhet, där de flesta arbetar ute i landet och utbildar, men när det behövs förstärkning bland oss som producerar utbildningar så handplockar chefen in någon av utbildarna, och det är i 99% av fallen en yngre, ärtig, blond kvinna. Det betyder förstås inte att de han plockar in inte är duktiga, för det är de, men det sticker ändå andra i ögonen, de som är minst lika duktiga, men som inte har en chans att bli utvalda….

Sen tar chefen med sig de här kvinnorna på viktiga möten där han glider in, flankerad av minst två vackra kvinnor, som om han vore James Bond… Kvinnorna är förstås glada över de chanser de får, och de får massor av utveckling, men vi som är äldre, (rödhåriga…) nejsägare får klara oss utan varesig utveckling eller uppmuntran. Jag är oerhört splittrad i den här frågan. Jag unnar de här kvinnorna allt det de får, men de får det på så felaktiga grunder, och jag undrar hur chefen och hans polare pratar om kvinnorna när de inte är i närheten… De kanske får uppmärksamhet och utveckling för stunden, men i längden kan det i stället minska deras chanser, och de kommer kanske aldrig att förstå varför…

Det intressanta är just ”den inre kretsens” oförmåga att se de här normerna, ifrågasätta dem, synliggöra privilegierna och granska sin egen position. Under det katastrofmöte vi hade i början av sommaren blev det här nästan kusligt tydligt. I diskussionen efter mötet, där det skulle ha kunnat lyfts de här problemen och vi kunde ha synliggjort både normer och privilegier, så var det bara ”den inre kretsen” som tog ordet, vi andra satt tysta eftersom vi vet att det straffar sig efteråt för den som inte lojalt backar upp chefen. De uttalade sig oxå utifrån att de inte alls förstod något av den kritik som kommit fram emot chefen, för ”han ser mig”, ”han lyssnar på mig”, ”han ger mig allt jag behöver”. Och i samma rum sitter då vi som inte alls blir sedda, lyssnade på eller får något stöd…

Nej, vi är inte alls duktiga på normkritik hos oss, fast ”den inre kretsen” säger det till alla, eftersom vår chef vill att vi ska vara det… Ett enkelt sätt att kompetensutveckla, låt alla bara gå runt och påstå att de kan något och låtsas att det är sant…

22 thoughts on “Normkritik

  1. Vilket intressant inläggg, läste det med spänning…. skomakarns’ barn och att leva som man lär är inte alltid det lättaste men kan vara klart irriterande… som man ser att det inte funkar hos er! ha en fin kväll…. Eva

  2. Intressant och tänkvärt. Du borde mejla det här inlägget till alla på ditt jobb, sen, när du fått ett nytt jobb. 😉

    Sv: Vad roligt och vad gulligt att hunden mindes godisstället. 🙂

  3. Jag är som du…kan inte ljuga och hymla, är ärlig och det får bära eller brista…Låg ”iskallt” i några år, men nu har min ärlighet fått kredit…TROR på ärlighet =)

  4. Otroligt intressant inlägg. Har själv aldrig direkt arbetat med det, men ifrågasätter ofta normer även om 90% av dem jag jobbar med antingen inte ser det eller väljer att inte agera. Jag har ett tydligt mål över vart jag vill och hur jag vill jobba, och där finns det ingen särbehandling på det vis du beskriver. Mörkrädd blir man ibland när man inser hur inskränkta folk är….

  5. Det är helt hårresande att det går till så här i vuxenvärlden där alla ska vara vuxna och veta hur man beter sig. Jag blir bara mer och mer besviken på hur det egentligen blev när jag blev vuxen. Jag hade mycket högre förväntningar på detta som barn 😉
    Håller med nedanstående, du borde maila detta till din dåvarande fd arbetsplats 😉

    Hälsningar
    Yohanna
    som skickar med en länk om nån skulle bli sugen att vara med:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/november/real-life-julpyntning-2.html

  6. Spännande att läsa. Långt ifrån min arbetsvärld! Vi har inga män på jobbet, ja någon inhyrd läkare ett par gånger i veckan då, men han gör som vi säger! Men jobbade i bank i många år innan jag vart Barnsjuksköterska och kan känna igen det du skriver från de åren. Kram

  7. usch, nej, jag skulle heller inte gå omkring och ljuga och smöra för att göra mig själv i bättre dager, men som sagt, där skulle jag heller inte trivas
    Sv: har nu aldrig strumpor? vad har du på dig hemma? om fötterna menar jag
    kramar

  8. Oj vilket bra inlägg!!! Satt på stolen på mitt jobb och skruvade på mej. Hu om jag skulle vara med på ett sådant möte så självkritisk som jag är. Men det är jätteviktigt att ta upp. Alla arbetsplatser borde ha ett sådant möte en gång per år. Eftersom man lätt faller in i gamla mönster igen.

  9. Vilket intressant och träffsäkert inlägg du gjort igen!
    Fy vilken arbetsplats du har…fast jag tror det är så både här och var, tyvärr. Mycket hänger ju på chef och ledning.
    Är just fundersam på hur det blir på mitt jobb efter chefsbytet, igen…5 på 3 år?!
    Styrke kramar,
    Sussi

  10. Jättebra och intressant inlägg Freja. Och. Viktigt. För visst är det precis så – oerhört svårt att se när man själv gynnas av normen. Dessvärre känns det så väl igen.

    Precis som du skiver är det också tudelat. Man unnar verkligen de andra det – och ibland ÄR det faktiskt duktiga – men samtidigt ser man mönster..

    Kramar en onsdag!

  11. Så sant & bra skrivit Freja jag hoppas så att du snart får besked om nåt jobb du sökt innan o någon som uppskattar all din kunskap kramen

  12. Vilket JÄTTE bra inlägg Freja…
    Jag hoppas som många andra här att du snart får ett jobb som du kommer att stormtrivas på.
    Kramar i massor / Jane

  13. Ping: Måne, feministpepp och SDs syn på staten | Freja funderar

Kommentera

