Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Politik / Resor

Ibland tänker jag att jag borde… men istället trissar och tipsar jag!

Tredje november och rubriken från Onekligen är ”Ibland tänker jag att jag borde…” Ohh, jag har massor av saker jag tänker att jag borde… Träna, laga mat, gå och handla, städa… Med min utmattningsdepression blir det mesta som innehåller flera moment dock ganska snart kaotiskt. Det enda jag fixar något så när här hemma är tvätten, och även den krånglar. Så här går det till:

Familjen bär ner all smutstvätt till tvättstugan. Jag sorterar efter färg och startar en tvätt. Så långt allt bra. Nästa tur till tvättstugan flyttar jag över den tvättade tvätten till torktumlaren och lägger in nästa laddning i tvättmaskinen och sätter igång. Det är i alla fall meningen. Men många gånger har jag antingen glömt att sätta igång torktumlaren, att fylla tvättmaskinen eller starta tvättmaskinen.

Säg att jag ändå kommit ihåg alla momentet, så kommer jag ner till tvättstugan för den tredje gången. Då ska jag alltså tömma torktumlaren, sortera och vika tvätten, flytta över blöt tvätt från tvättmaskinen till torktumlaren, starta den, fylla tvättmaskinen, i med tvättmedel och starta den… Här blir det definitivt nått fel varje gång. Oftast tror jag att jag är klar när jag sorterat tvätten, för det momentet tar så mycket kraft av min hjärna att jag är helt tom efteråt. Om jag kommer ihåg att flytta blöt tvätt till torktumlaren så startar jag den inte. Om jag kommer ihåg att lägga in ny tvätt i tvättmaskinen så startar jag den inte. Men det har oxå hänt att jag tagit ett lass av den otvättade tvätten och stuvat in i torktumlaren och startat och lämnat tvättstugan med den rena men blöta tvätten kvar i tvättmaskinen… Tvätten tar upp hela min tid och all min tankekraft. Att jag skulle klara att laga mat, handla eller städa, det är långt borta än…

I min rehab ingår att läsa och skriva, tur att jag i alla fall fortfarande klarar det, även om det tar mycket längre tid än det brukar.

Fototriss vill se tre bilder av Ljus&Mörker!

Eftersom jag har en längtan efter att resa, något jag inte heller orkar just nu, så kör jag några bilder från resor jag gjort tidigare!

IMG_4334Döskallegrottan på Disneyland, Paris, våren 2012

100710 33 London, London aquarium, manet, grönUpplyst manet på London Aquarium, sommaren 2010IMGP6909Regnvåt kväll i Amsterdam hösten 2013, vy över Raadhuisstraat mot Dam, taget från vårt hotellfönster. Vi bodde både billigt och centralt, en lyckträff!

Andra trissar med Ljus&mörker kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka vill att vi tipsar om trevliga sidor på nätet för bokälskare…

”Har du några tips på nyhetsbrev eller kanske en intressant sajt som boknördar borde kolla in? Kan handla om precis vad som helst, t.ex. böcker, prydnader, porslin etc?”

Jag är inte så mycket för att kolla in sajter på nätet om jag inte är ute efter nått särkilt. Den här veckans jerka kommer att vara superkul att kolla in alla andras svar, men desto svårare att komma med något eget förslag. En enda bokrelaterad sajt brukar jag kolla in, och då inte för böckerna så mycket som för prylarna, och det är Science Fiction Bokhandeln. Resten av min familj älskar science fiction, spel, anime och fantasy, så den här sidan är perfekt för mig att shoppa från när det är dags för presenter!

Andras fantastiska tips kan du läsa HÄR!

Mitt inlägg kommer tidigt idag eftersom jag i kväll ska på träff med mina Fi-vänner. Inget inlägg om SD heller idag, men jag undrar om jag är bevakad nu… Mina konspirationsteorier går i taket när det helt plötsligt är 90 sidvisningar på en timme på min blogg (mot normala typ 10 per timme) och allt som kollats in är min ”about” sida…. Jag känner mig stalkad… Dags att ta på foliehatten!

 

36 tankar om “Ibland tänker jag att jag borde… men istället trissar och tipsar jag!

  1. Vilken fin triss! Resa skulle jag vilja göra mer än jag gör, nu är det döttrarna som reser…
    Det behövs inte en depression för att lyckas med att missa något liknande, i alla fall inte för mej. Så där håller jag på själv i tvättstugan och det kan jag ta (men inte utan att svära över min hålrumshjärna) men det värsta är när det drabbar andra. Som förra veckans torsdag. Då tvättade jag först en 90 graders vittvätt och glömde ställa om graderna till maskinen efter, som var en 40 graders rödtvätt… Där låg dotterns Victoria Secret trosor från London…

    Gilla

  2. Vilka läckra bilder, allihop…ja tvätt ja, förstår att det är jobbigt och trist då det känns så där, jag kan ju också röra ihop saker, men det beror mer på att jag är disträ, och tänker på annat, ork har jag, och det är jag glad över, önskar att man kunde få dela med sig lite av det man har, då skulle du få lite överskott av mig. //Ha det fint!

    Gilla

  3. Ett liv utan borden och måsten – trodde det skulle bli så iom pensionen… Men icke… Fast det går lite lättare att ursäkta sig själv nu, åtminstone ibland.
    Jag är ju inte så förtjust i dödskallar, men gillar din triss ändå. 🙂
    Berit E

    Gilla

  4. Fina bilder med mörker och ljus! Du beskriver utmattningsdepression på ett träffande sätt som gör att jag för första gången verkligen fattar hur det kan vara. Krya på dig. (Och heja på i din genomlysning av SD)!

    Gilla

  5. Det är otäckt att utmattningsdepression kan slå sönder vardagstillvaron så totalt. En av mina bästa vänner har alltid jobbat väldigt hårt och tagit på sig orimligt många arbetsuppgifter. I december förra året tog det plötsligt stopp! Hon satt på sin skrivbordsstol och svimmade av. När hon återfick medvetandet kunde hon varken berätta vad hon hette eller var hon bodde. Nu får hon försiktigt börja jobba halvtid, och hon är helt slut efter några timmar på jobbet.

    Gilla

  6. Vet du; det siste bildet ble jeg sittende og titte på. Det er som om jeg står der i hotellvinduet sammen med deg og jeg kan nesten fornemme støyen fra storbyen!
    Klem. Kari

    Gilla

  7. det där med att tänka konspiratoriskt gör jag mycket – försöker att hejda mig från att erkänna alla de tankarna för människor eftersom jag vet vad de flesta tänker även om anledningen till mitt sätt att tänka sig kommit från faktaböcker och tidningsartiklar… Den där blicken jag ibland får av folk när något slinker ur mig om mitt konspirationstänk (framförallt kring integritet) är nästan lite obehaglig…

    Mysigt med F! träff och apropå tvätten så är det inte bara du som kan glömma sådant. Insåg nu precis när jag läste detta inlägg att det nog ligger en blöt tvätt att hämta i min tvättmaskin!

    Kramar

    Gilla

  8. Läckra bilder på ljus och mörker, gillar speciellt den sista. Oj, så jobbigt, men du beskriver det verkligen bra. Så på så sätt är din hjärna verkligen alert :).

    Gilla

    • Jepp, skriva och läsa har jag inga probelm med (förutom att det tar längre tid än annars), det är det där att få över det lästa/skrivna till praktisk handling som inte riktigt funkar…

      Gilla

  9. Oj vad jobbigt med tvätten…

    Jag som trodde att min tvätt var jobbig, men jag har ju ”bara” min klädnypemani. Ja, och så blir jag skitsur när mina favoritlinor på taket är upptagna, fast jag vet att kläderna torkar lika bra på alla linor…

    Gilla

  10. Vackra bilder alla tre! 🙂
    Jag förstår att du har det jättejobbigt just nu och tvätten är ju ett kvitto på det! Jag hoppas verkligen att du ser ljuset i tunneln och att det kommer allt närmare!

    Gilla

  11. Usch vad jobbigt det låter. Du får låta dig ta den tid du behöver, utan stress. Så länge du inte lägger in blöt tvätt i garderoberna är det nog rätt okej 😉

    Svar: Hahaha! Och jag som trodde att alla norrlänningar skulle slå ihjäl mig efter det här inlägget! Eller åtminstone fnysa lite föraktfullt.

    Gilla

  12. Fin triss från dina resor!
    Haha, läser att du börjar väcka intresse med dina inlägg om SD. När vi för ett antal år sen hade problem med extrem högern här i stan engagerade jag mej i Nyckelskramlarna och gjorde också några inlägg på min dåvarande blogg i ämnet. Det dröjde inte många timmar innan jag fick flera kommentarer från just extremhögern på bloggen…..hur dom hittade min lilla blogg har jag fortfarande inte en aning om.
    På med foliehatten och fortsätt med vad du gör! Kram

    Gilla

  13. Tvätt är tyvärr ett nödvändigt måste som alltid hänger efter en! Jag tycker aldrig det tar slut.
    Fin triss! Jag fastnar för den skira maneten i London! Trevlig helg!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.