Frejigt / Katter / Litteraturnörderi

Författarintervjuer

Nej, jag har inte träffat någon författare, jag befinner mig så långt från händelsernas centrum som det går att göra, men jag tänkte svara på Annikas fråga i veckans bokbloggsjerka.

”Om du skulle få möjlighet att intervjua någon av dina favoritförfattare, vem skulle du i så fall välja och vilka frågor skulle du ställa? (Du behöver inte skriva en lång lista med frågor utan några exempel är helt okej)”

Först hade jag samma tankar som KajsaLisa, att intervjua Stieg Larsson om hur han skapade Lisbet Salander hade varit intressant, och att bara få träffa och sitta och lyssna på Douglas Adams hade varit en fantastisk upplevelse, men de faller ju på att båda är döda… Så, jag får hitta någon annan att intervjua…

Jag hade gärna träffat Stephen Booth för att fråga hur han tänkte när han skapade Ben Cooper och Diane Fry, och hur han ser deras utveckling i serien och framåt.

Alternativt hade jag velat träffa Karin Fossum och dels frågat henne om arbetet med ”De galnas hus”, och dels hur hon tänker för att kunna beskriva ondska ur den ondes perspektiv på ett så trovärdigt och realistiskt sätt.

Vilka författare andra vill intervjua kan du se HÄR!

I övrigt känner jag mig lite bakis efter att #blogg100 är avslutad. Jag kunde ju faktiskt låta bi att blogga idag… Men nu valde jag att skriva ett inlägg ändå, och passar på att visa att äntligen har träden och buskarna börjat blomma även här, det här såg jag på min morgonpromenad:

IMGP4904 IMGP4908 IMGP4917 IMGP4933

Så har jag tvättat mitt nyfrissade hår för första gången och det lila blev därmed inte alls lika framträdande. Färgningen var ett experiment som jag och frissan ägnade sig åt, jag har varit hennes försöksdjur i många år för nya färger, så nu får vi ta någon annan lösning nästa gång jag är där… Jag funderar på att låta henne färga hela håret illrosa och skriva F! i nacken på mig till hösten, vad tror ni om det? Och vid nått tillfälle ska hon definitivt få skapa ett leopardmönstrat hår åt mig!

IMGP4939

Och annars, vad händer annars? Jo, vi äter glass! Glass är gott tycker abyn som precis har lyckat sno en tassfull glass från min daimstrut…

IMGP4874

23 tankar om “Författarintervjuer

  1. Jaha, och här i söder har syrenerna precis blommat ut; de sitter bruna och tråkiga på grenarna. Nu är det pioner och vallmo som prunkar loss.

    Gilla

  2. Här är syrenerna tyvärr överblommade, älskar lukten när man går ut på morgon eller kväll då de doftar som mest. Blåklockorna har slagit ut och prästkragarna är nog överblommade till midsommar. Härliga bilder! Håller med om att det lila inte syns, synd. Ha en härlig vecka! kram

    Gilla

  3. Nu är min allmänbildning ju begränsad som du vet, så dina författare känner jag inte ens, fast Millenium och Douglas böcker har jag ju läst.
    Vilka härliga blomsterbilder! Sommaren har kommit till dig med ser jag:-)
    Å va<d gäller din frisyr idag och i framtiden är det nog bättre att jag inte kommenterar. Men civilkurage har du verkligen, det beundrar jag!

    Gilla

  4. Härliga dofter från allt blommande nu, där under kan man ligga och bara njuta av sommarens alla frestelser 🙂

    Gilla

  5. Åhhh – blommar syrenen fortfarande hos er?? Underbart! Och jag tycker du är grymt cool i din nya frisyr!

    Fortsätt du och skriv när du känner att du orkar..

    Kramar

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.