#blogg100 / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / hyllvärmare / Resor / Trädgård

Juni i maj, bokbesvikelser, bitterballen, val, japansåg och Gör om mig!

#blogg100 inlägg 87

Helenes Måndagstema den här veckan vill att vi visar: ”Juni i mai / June in may”

En tuff utmaning för mig, för här har det varit ganska kyligt och väldigt regnigt den senaste veckan, så det är inte den blomsterprakt som så många andra upplever. Å andra sidan lever jag i en del av Sverige där våren brukar komma först vid Kristi Himmelfärds, explodera under tre dagar, sen blir det sommar en vecka och sen är det höst… Så, det är väl så att förra veckans värme var vår sommar, så jag får väl visa den höst som ändå brukar komma i juni…

IMGP4602 IMGP4606 IMGP4612 IMGP4618

Andras juni i maj kan du se HÄR!

Annikas bokblogg ställer frågan:

”Har du läst en bok som slutade på ett sådant sätt att du blev rejält besviken?”

Jag har lite svårt med den här frågan, för jag läser en bok och glömmer handlingen rätt snabbt, det jag möjligtvis kan komma ihåg är känslan jag hade när jag läste den. Så det har säkert hänt ett flertal gånger att jag blivit besviken på slutet i böcker. Deckare som slarvar med logiken eller romanser där det blir fel par (enligt mig) i slutet och liknande. För att kunna ge exempel får jag hålla mig till de böcker jag läst de senaste åren och därmed skrivit recension på! Och då är det två jag tänker på:

Förr eller senare exploderar jag av John Green. Den här läste jag i Bloggdala bokcirkel och jag var inte nöjd. Inte för att slutet var oväntat på något sätt utan snarare på att det drogs ut på i det oändliga. Jag tyckte det fanns ett mycket bättre slut mycket tidigare i boken, och blev besviken på att författaren ändå envisas att fortsätta…

En nästan vanlig man av Dan Buthler och Dag Öhrlund. Jag köpte deras fyra första böcker i pocket på ett erbjudande, köp fyra betala för tre. Och jag har bara blivit argare och argare för varje bok jag läst, så den fjärde är fortfarande oläst… Jag retar mig på deras otroligt platta stereotypiska personporträtt och på deras otroligt trögtänkta och korkade poliser, som dessutom i böckerna presenteras som Sveriges skarpaste poliser… Men just den här boken blev jag även djupt besviken på slutet. Jag förstår, att när de för en gångs skull skapar en karaktär som i sin rena ondska och empatilöshet faktiskt känns intressant (overklig, osannolik men ändå intressant) så vill de inte mista honom utan vill kunna återvända honom i flera böcker, man jag ville bara att han skulle åka dit, så det blev en enorm besvikelse att han inte gjorde det!

Vad andra svarar kan du se HÄR!

Recension, det här är den sista jag har liggande sen tidigare. Sen är det slut och jag har fortfarande inte kommit igång med att läsa. Så nu ska jag skapa en träningsplan, för så här kan jag ju inte ha det. Jag vaknar när familjen kliver upp, men brukar ligga kvar och halvslumra medan de stökar på hemma. Istället ska jag gå upp och ta min dagliga promenad då, så jag får upp lite puls i kroppen. Sen, när det är lugnt här hemma, när de åkt iväg, kan jag äta min frukost, och om jag behöver så kan jag sova en stund till. Då får jag möjlighet att läsa en stund på eftermiddagen, eftersom promenaden redan är avklarad. Så jag ska försöka läsa minst några sidor varje dag och se hur det går. Hoppas bara den bok jag håller på med nu visar sig vara bättre än det här skräpet…

Gör om mig! av Noomi Hebert och Lena Ollmark

Gör om mig, Hebert Ollmark

Ännu en billig bok som jag köpt extra på den tiden jag var med i en bokklubb. Ni vet, ”Köp månadens bok och få den här för bara 10 kronor!” typ… Jag är inte så mycket för att ”göra om mig”, jag är rätt nöjd med den jag är. Men nu, när jag är sjukskriven i utmattningsdepression tänkte jag att den här kanske skulle kunna ge mig några tips, nya sätt att tänka på och att se på saker. I bästa fall gods tips, i sämsta fall i alla fall några skratt. Så tänkte jag innan jag läste den.

Men hua, så bortkastad tid det var. Jag TROR de försöker vara lite putslustiga, men de misslyckas katastrofalt. De har ett antal superfåniga test i boken som varken är roliga att göra eller har några roliga svar.  Den försöker ibland låtsas vara seriös och vetenskaplig för att i nästa sekund förfalla till olika former av lyteskomik. Det enda positiva var att den gick riktigt fort att läsa, den innehöll faktiskt ingenting känns det som…

Köp den inte, min kommer att bli använd till att tända i brasan med…

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

Så var det det där med bitterballarna… Jag har kollat upp lite recept på för att försöka förklara vad det är. Då lärde jag mig att det heter en bitterbal, flera bitterballen. Vi hade blivit tipsade om den innan vi åkte så det var klart vi ville testa. Det är egentligen ett tilltugg till öl/sprit, men för oss blev det en förrätt vi delade på. Det är en smet, som en tjock smör- och mjölsås med nötkött i, som får stelna så den går att forma till bollar. Bollarna rullas i vispade ägg och panering och friteras. Sen äts de med senap eller någon annan dipsås. Faktiskt riktigt gott, men för oss svenskar blir ju namnet fnissigt roligt! Vill du testa finns ett recept HÄR!

Och japansågen kom fram i går kväll när jag lite försynt sa att det var helt OK att de inte firade mig, men att jag gärna tog emot japansågen så jag kunde börja använda den. De fick inte allt för mycket dåligt samvete, skönt, för det var verkligen helt OK att inte bli firad. I dag har jag invigt den och det var en fröjd att jobba med den!

IMGP4608

I övrigt är jag både glad och ledsen efter valresultatet i går. Otroligt glad över att det gick så bra för Feministiskt Initiativ, nu tar vi nya krafter och ser till att komma in i riksdagen oxå! Sen otroligt skrämd och ledsen över att så många främlingsfientliga (rasistiska och nazistiska) partier, i Sverige och övriga EU går framåt så mycket. Det är en mörk fem-års period vi går emot, innan vi har chans att kraftsamla igen och säga nej till rasism!

27 tankar om “Juni i maj, bokbesvikelser, bitterballen, val, japansåg och Gör om mig!

  1. Samtidigt som det är så vackert i norr måste jag erkänna att det skulle ta emot litegrann att flytta norrut p g a de alltför långa vintrarna och följaktligen korta somrarna.
    I Småland röstade 25% SD i lilla Hjortsberga! Fy fan, tur man inte bor där. Då hade man nog gärna flyttat…

    Gilla

  2. 1. Du som inte gillar värme bor ju då definitivt i rätt del av landet.
    2. ”En nästan vanlig man” älskade jag, liksom alla böcker i serien. Den är bara så grym på alla sätt. Den sista är så äckligt grym att du kanske gör bäst i att inte läsa den.
    3. Vad gäller valresultatet så håller jag 200 procent med dig. Hellre röster till Fi än SD. Men Sverige var ju som du säger inte ensam med denna hemska tendens till nazism m m. Undrar om folk inte lärt sig nå’t någon gång – uppenbarligen inte…

    Gilla

  3. Rasisme skal man forsøke å få slutt på, men det er vanskelig.
    Bildene gledet meg, selv med sine regndråper.
    Og god bedring 🙂
    Klem sender jeg 🙂

    Gilla

  4. Bilden på den rosa blomman är ljuvlig!

    Håller med om valresultatet, väldigt otäckt att de rasistiska partierna går så starkt framåt. Det är ju nog illa i Sverige men om jag fattade det rätt fick Frankrikes rasistiska parti 25%, fy så hemskt!

    Japansåg låter som en trevlig present. Skönt att slippa bli firad om man inte känner för det.=)

    Gilla

  5. Åhhhh – vad roligt att du faktiskt fick din såg!!!!! Yaaaayyy! Och bitterballen – det har jag skrattat åt många gånger. Du, Freja, hoppas att du orkar börjar läsa litegrann i alla fall. Jag vet ju att du älskar böcker..

    Kramar

    Gilla

  6. Först säger jag wow vilka bilder du tagit underbara….tänkte på dig då fi kom så bra till 🙂 🙂 trist att du ännu är dålig …läser en rolig bok som jag började med på sem heter kaffe med rån 🙂 hoppas du får en skön dag kramen

    Gilla

  7. Åhhh var tvungen att besöka din blogg efter att ha sett din kommentar om färger hos Yohanna. Har aldrig funderat på det själv. Så grönt är förtroendeingivande? Grönt och lila är mina favorit färger vet du vad lila ger för intryck?

    Jenny i Wales

    Gilla

    • Tyvärr, jag har koll på grönt och rött för det är det som finns mest av i min garderob, och blått för att det inte finns alls i min garderob….

      Gilla

  8. Fina bilder!
    Efter att ha läst hur vädret varit hemma helgen som var, så känns det som att man kanske missade vår och sommarvärmen hemma i Sverige detta år för nu har jag fått rapport att det inte alls är lika trevligt väder.

    Kram

    Gilla

  9. vilka vackra ”vattenbilder” och så fick du din efterlängtade såg ändå 🙂
    Sv: det kröp två fästingar på Nemo, en på Sluggo och en på mig, men alla dem fick jag bort innan de hade bitit sig fast
    kramar

    Gilla

  10. Tack för bitterballeförklaringen! Det lät inte som jag skulle vilja äta det… !
    Vackra vattendroppsbilder!
    Håller med om att det är skrämmande många fientlighetspartier som kommer att styra tillsammans i EU, svårt att få det att bli bra…

    Gilla

  11. Jag är också ledsen över resultatet med de högervänliga partier som går framåt och att min hemkommun Vilhelmina kommun är den näst främlingsfientliga i Västerbotten.

    Apro på att bli besviken över böcker så har jag tips på en film man kan se om man vill känna att man slösat bort sin tid. Senaste Godzilla filmen. Grymt dålig. Och min nyvunna feminism blir väldigt stött över att alla kvinnor framstås som mesiga mähän som fjantar runt bakom hjältarna. Nä fy!

    Hoppas att du har det bra idag!
    Kram!

    Gilla

  12. Så skönt att det kom en förklaring till bitterballen, jag undrade så smått om du slagit över i din feminism. 😉
    Visst var det kul att F! fick ett mandat och att det är Soraya Post som också kan kämpa för romerna i EU som åker dit och trummar in medmänskliga budskap i skallen på knäppskallarna. Fast hon får det tufft med tanke på alla rasister och hela den vågen av fascister och andra galningar som valts in i Parlamentet. Usch!

    Gilla

  13. Förstår dina dubbla känslor. Min glädje över de gröna framgångarna har tyvärr mörkast av den brun- svarta våg som drar över Europa. Jag är livrädd och vettskrämd över vad som kommer hända i
    Med det här i framtiden!

    Gilla

  14. Vilka fina bilder! Angående böckerna så kände jag lite samma sak med John Green, jag älskade boken och jag fulgrät till slutet men till viss del håller jag med om att det kunde kortats ner lite.

    Gilla

  15. Vackra bilder, klövern är så vacker med sina vattendroppar. Nu kan man ut och leta fyrklöver igen efter vintern.
    Ha det så bra i veckan
    Kram Meta

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.