#blogg100 / Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Tidens tand och att köpa redan lästa böcker

#blogg100 inlägg 80

Måndag, och en trött dag. Jag var ovanligt aktiv i helgen så i dag har jag värk, migrän och enorm trötthet. Tur att det inte är så jobbigt att blogga!

Jag tittar in till Helene och ser vad hon har som Måndagstema idag!

”Da står det en ny uke for døra og med den følger altså et nytt tema. Denne gang blir tema:

TIDENS TANN / THE TEST OF TIME”

IMGP2867

Det här är den gamla smedjan vid mitt föräldrahem. Här tillverkades de verktyg som bondgården behövde. Men den har inte använts under min livstid utan står och förfaller långsamt…

Andras bidrag kan du se HÄR!

Annika ställer den här helgen de här frågorna i sin bokbloggsjerka:

”För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat?

För dig som inte läser e-böcker: kan du ge exempel på en bok som du t.ex. lånat på biblioteket, gillat och sedan köpt ett eget ex. av?”

Så slänger jag med en fråga från Ugglan & Boken oxå, för det hänger ihop med de här frågorna!

Vilka var dina favoritböcker när du var barn?

Den första är lätt avklarad, jag är en konservativ bokläsare, e-böcker har jag inte ens testat än…

Den andra får jag gå långt bak i tiden för att svara på, eftersom jag inte lånar särskilt mycket böcker på bibliotek, och har inte heller gjort det sen jag flyttade hemifrån (och från min mamma som var lärare och rykte in som skolbibliotekarie) vid 16 års ålder.

När mamma var på skolans bibliotek brukade jag vara där med henne och läsa. Skolbiblioteket var även för vuxna, så det var blandad kompott på det jag läste. Det var där jag började läsa Lotta-böcker (av Merri Wik) och även Lucky Luke och Gaston gick att läsa på bibblan. Mina första Ed McBain lånade jag av en lärare, men när jag läst alla han hade fortsatte jag att läsa dem på bibblan. Sen började jag istället köpa på mig alla de här böckerna. I flera år gav jag och brorsan varandra Lucky Luke- och Gaston-album i julklapp och födelsedagspresent, så vi har alla som gavs ut under den perioden.

Jag kollade på en seriebörs vad Gaston-böckerna kan inbringa och fick veta att för fräscha album av första utgåvan kunde det röra sig om några hundralappar för ett album. Och tänk, alla vi har är förstautgåvor… Inte det en tror skulle ge pengar, men där har jag en liten gömd skatt tydligen! Mina Lotta-böcker gjorde jag misstaget att låna ut fem stycken mitt i serien till en kompis. De böckerna kom aldrig tillbaka, så det finns en lucka mitt i en annars komplett serie så länge som jag läste dem…

Hur andra hanterar det här med att köpa in böcker en redan läst kan du läsa om HÄR!

Så var det det där med barndomsfavoriten. Jag ÄLSKADE Det blåser på månen av Erik Linklater. Den boken lånade jag om och om och om igen på skolbiblioteket. Så när jag flyttat hemifrån och inte längre hängde på bibblan så lyckades mamma hitta en nyutgåva som jag fick i julklapp när jag hunnit passera 20 med några år. En av de bästa julklappar jag någonsin fått! Och sen har jag läst den för mina barn och skrattat och gråtit med Dina och Dorinda igen…

Andras barndomsfavoriter kan du läsa HÄR!

En liten förklaring till gårdagens inlägg om att ha två kattungar. Det handlar om två saker. Jag har alltid velat ha en svart katt, ända sedan jag var liten, jag tycker de är så vackra. Samtidigt vet jag, efter att ha haft burma i snart 18 år, att jag kommer att behöva ha burma i mitt liv även när min fina burmahane inte längre finns.

Så, när den tiden kommer, att sorgen efter en älskad katt mattats något, och det är dags att hitta en ny gosekatt, det är då, inte nu, som jag skulle vilja att mina barn fick vara med om det roliga att ha två kattungar samtidigt. Det har jag haft några gånger i mitt liv, och det är verkligen fantastiskt roligt!

När det är dags (men min burma ska ju egentligen leva för evigt…) så gäller det att hitta en svart Devon Rex, för burmor är aldrig svarta. Så ska jag då också hitta en burma som varken är blå eller lila (eftersom det är färgerna på de burmor jag redan ägt) och de två ungarna ska vara födda ungefär samtidigt. Det gäller ju att börja påverka mannen redan nu, för egentligen har han bara gått med på två katter, och vi har ändå tre just nu, och med min nya plan kommer vi att ha fyra… Jag är en Crazy Cat Lady, and proud of it…

26 tankar om “Tidens tand och att köpa redan lästa böcker

  1. Synd att den där smedjan blivit ett ödehus och bara förfaller. Den skulle vara bingo som ateljé för en/flera konstnärer tycker jag.

    Jag har inte heller testat läsa e-böcker, vilket är ganska konstigt egentligen, då jag tillverkar e-böcker på mitt jobb. Tror inte heller att jag vill läsa annat en gamla, hederliga pappersböcker. Själv har jag aldrig lånat en bok på biblan, jag vill ha nya böcker somm inte alla har hostat och snörvlat på.
    Då du alltid får din vilja igenom hos din familj, så tror jag nog att du snart äger fyra katter;-)

    Gilla

  2. Brukshusene forfaller i takt med industriens fremvekst.
    Ikke alltid like hyggelig, men vi vil jo gjerne ha det mest mulig lettvint og det er lettere å kjøpe enn å lage, i man tilfeller.
    Barnefavoritter sitter i en. Lenge. Jeg tror nesten alltid 🙂
    Ha en flott kveld 🙂

    Gilla

  3. Hej Freja! När jag läste om kattungarna blev jag orolig att din fina Burma hane inte fanns längre. Vad skönt att alla är kvar. Tycker att det är smart att bearbeta mannen ;), kanske han tror att id’een var hans efter en tid 🙂

    Gilla

  4. Jag är också svag för svarta katter. Har en 11 år gammal Maine coon. Hon heter något så tjusigt som Rock Nock´s Black Bonnie. Ytterligare två huliganer av samma ras, men annan färg har valt mig som inneboende. Och på nåder får även min man leva tillsammans med oss :).

    Gilla

  5. Jag fattar inte att jag lyckades missa Det blåser på månen när jag var liten. Fick den i födelsedagspresent härom året av en vis vän som anade att den skulle passa även den vuxna versionen av mig. Sååå bra!

    Gilla

  6. Efter att jag flummat runt i Jerkan har jag dragit en intressant slutsats, ingen läser E-böcker. Om inte ens bokbloggarna gör det vem gör det då? E-bloggarna kanske 🙂
    Härlig bild det känns som man har lust att springa dit med en pensel och en burk Falu rödfärg.

    Gilla

  7. Fin bild, men visst är det synd att så många fina byggnader får stå och förfalla!. Jag läser inga e-böcker, lånar mest på biblioteket. Kan rekommendera alla Åsa Hellbergs böcker!

    Gilla

  8. Vilket härligt inlägg och en vemodig bild. Intressant att läsa om barndomsläsningen. Svarta katter är verkligen något alldeles speciellt. Vår älskade Alex, en helt vanlig bondkatt, var kolsvart. Den vackraste katten som någonsin funnits enligt oss. Han rycktes dock bort ifrån oss förra året, enbart 11 år. Akut njursvikt.

    Gilla

  9. Underbart att läsa om böcker! Och jag älskade också Lotta-böckerna. Men synd att du mår såpass dåligt nu efter din helg.. Var rädd om dig!
    Och katter.. Tjaaa, jag är allergisk tyvärr.. Så vi hade nog inte kunnat bo ihop..

    Kramar

    Gilla

  10. Jag hade en svart katt en gång. En vanlig bonnkatt, tror jag att det var. Men mamma gav bort den till ett par som bodde på landet… Jag var otröstlig! Fast Nana (som katten hette) fick det säkert bättre där än att bo inne i stan.

    Gilla

  11. det är ledsamt när sådana där gamla byggnader får förfalla helt
    ”Det blåser på månen” 🙂 jo, den kommer jag ihåg och det tyckte jag om
    katter blir gamla, så……., det är som mina vovvar, de ska leva länge, länge men sedan, ja, någongång i en avlägsen framtid vill jag ha två långhåriga chihuahuor
    kramar

    Gilla

  12. För att vara en Crazy Cat Lady så tar du fina foton till olika teman. 🙂
    Lite tråkigt att den gamla smedjan inte används längre och förfaller lite år från år.
    Men så blir det med många gamla hus.
    Kul läsa om dina ungdomsböcker och att det kan finnas pengar i äldre seriealbum. Jag har en del som många av Spirous äventyr och även mycket Disney (Carl Barks ritade Kalle mm). Varför ha dem här hemma och samla damm när någon annan kan få njuta av de roliga seriealbumen och kanske jag få en slant när jag tar dem till någon second hand butik…
    Bra idé du gav mig.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.