#blogg100 / Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Katter / Resor

Liten och Sveriges roligaste på 140 tecken

#blogg100 inlägg 81

En trött tisdag , så vad passar bättre än att kolla vad Tisdagstemat är?

”Det är sju år sedan vi körde temat liten och jag tänker att flera av er inte var med då, så nu tar vi det igen.”

Eftersom dagen varit trött satt jag och letade i arkivet efter något litet och funderade på vad jag skulle välja…

Kanske en liten siameskattunge jag träffade för några veckor sedan?

IMGP3163

Eller en humla som jag stötte på i helgen på handelsträdgården?

IMGP4226

Men så tänkte jag från ett annat håll. Jag väljer en bild där jag i stället kände mig liten…

När vi var i Amsterdam i höstas tillbringade vi en dag på det fina zoot som ligger centralt, Artis zoo. Sonen var fotograf för dagen och han tog det på stort allvar och tog massor av kort. Särskilt kul var det att fota den gigantiska gorillahanen som satt mitt i sin flock och spanade ut över åskådarna.

IMGP8285Så här i efterhand kan jag ju se att han så småningom koncentrerade sig på en av åskådarna, nämligen min fotograferande son som stod alldeles bredvid mig…

IMGP8306Vi stod och småpratade och reflekterade inte så mycket över att gorillahanen klev ner från sin utgsiktspunkt och började vandra runt inne i hägnet. Förrän BABOM! Hanen smällde hela sin gigantiska bröstkorg rakt in i glaset bara en decimeter från mig och sonen! Då kände jag mig liten!

Sonen hade sinnesnärvaro (och modet…) att knäppa med kameran, så den här bilden är bara någon sekund efteråt, när hanen vänt oss ryggen…

IMGP8309

Vi stod i chock, och kände vår litenhet, och skämdes oxå lite grann för att vi inkräktat på gorillans integritet!

Andras bilder på liten kan du se HÄR!

En konsekvens av min sjukdom är att jag har svårt att fokusera och koncentrera mig. Så mitt läsande har i princip avstannat, det är  nu närmre två veckor sedan jag läste nått, så långt läsuppehåll tror jag inte jag haft sen jag lärde mig läsa… Jag har fortfarande några äldre recensioner liggande, så jag kör en av dem i dag:

Sveriges roligaste på 140 tecken, de fyndigaste, sjukaste och smartaste inläggen från twitter, sammanställt av Mårten Andersson

Sveriges roligaste på 140 tecken

Twitter har aldrig riktigt klickat för mig, jag skriver inte där och jag följer inte med i vad som skrivs där. Kan hända att det är formatet som inte tilltalar mig. Jag gillar ord och är gärna mångordig, 140 tecken känns…tråkigt.  Den här boken köpte jag för att försöka förstå om twitter var något för mig.

Mårten Andersson har läste ett antal kända personers twitterflöden och valt ut det han tycker är deras mest lyckade tweet. Jag känner inte till alla, men jag känner till de flesta, och har en uppfattning om vilka de är och vad de gör. För de jag inte känner till inleds deras utvalda tweets med en kort presentation. Efter att ha läst boken känner jag mig inte så lockad av att börja följa någon på twitter, kanske med några få undantag.

Det kan ju bero på att Mårten Andersson inte har någon humor, för väldigt många av de utvalda tweetsen är faktiskt inte alls roliga. Typ Calle Schulman ”Vanligaste sjukskrivningsorsaken i Malmö nu: Ryggskott”. Alez Schulman ”Fattigmansbrasa – att stoppa värmeljus i öppna spisen.” Mårten Andersson (som verkligen bekräftar min tes här innan) ”P.g.a. spricka i revbenet går jag nu på halvfart. lika bra att börja bryta på norrländska och skaffa en thailändska också.” Nej, det är mest bara klassförakt, sexism och allmän grabbighet i de flesta av tweetsen.

De lysande undantagen är i sig intressanta, för det är kvinnorna som faktisk ÄR roliga. Som Annika Lantz ”2/3 av Sveriges kvinnor skulle inte känna igen sin vulva i en polis-lineup, enligt Amelia. Jag skulle mest undra hur den hamnade där.” Gry Forsell ”Har varit nära att springa i två dagar. Idag fick jag till och med på mig träningskläderna, när som helst nu, när som helst.” Josefin Johansson ”Har inga problem med att Sveriges gränser kränks. Vem ska kränka dem? Norge? You go.”

Nja, jag är nog inte något klokare om twitter efter den är boken, men jag finner det intressant att kvinnlig komiks vara eller inte vara diskuteras, som den twitterstorm som pågått de senaste dagarna, mellan just Mårten Anderson och Karin Adelsköld, när den här boken är ett lysande exempel på att kvinnor helt enkelt är mycket roligare än män…

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

28 thoughts on “Liten och Sveriges roligaste på 140 tecken

  1. Den där gorillan hade jag inte velat möta – inte ens bakom en glasfasad. Kan tänka mig att ni hoppade bakåt och blev rädda.

    Vad gäller twitter har jag precis samma åsikt som du. Nu har kvinnor och män ju inte nödvändigtvis samma humor, men ärligt talat tycker jag att varken tjejernas eller killarnas ”konversation” var rolig.

  2. Alla bilderna på temat är ju bra, var och en för sig – men jag gillar att du ändrade perspektivet. Nog känner man sig bra liten ibland!
    Den boken ska jag inte köpa – är det något som retar mig är det folk som försöker göra sig lustiga på andras bekostnad :/

  3. Tror jag gillar den lilla söta siamesen och humlan bäst här men har full förståelse över att du kände dig lite liten 😉 Skulle jag också gjort om jag kom så nära. Vilka otroligt fina bilder din son lyckades ta på den stora gorillan !! Ett helt fantastiskt och intressant djur som jag verkligen hoppas inte kommer att utrotas från vår planet.

  4. Tacka sjutton för att du kände dig liten på jorden! Den pojken hade jag inte velat möta, inte ens med ett skottsäkert glas emellan. Undrar hur tung han var…

  5. Konstigt beteende. Undrar om den såg någon spegelbild så den kände sig hotad. Jag har träffat dem i levande livet och jag har aldrig sett något så imponerande stort! Men jag trodde på Pippi Långstrump: ”Om man är mycket stark så måste man vara mycket snäll”, när den passerade så nära att jag kände den.

  6. Oj så stor den är! Inte underligt att du kände dig liten när den betedde sig på ett oväntat sätt!
    Din son är duktig med kameran!Du har visat hans bilder tidigare och de har också varit väldigt bra!

  7. Ja, där ”vann” kvinnorna igen, med hästlängder. Twitter är inte min grej heller. Livet är för sönderklippt ändå, utan att man ska utsätta sig för korthuggna lustigheter stup i kvarten.

  8. Spännande med gorillan, men jag skulle också känna mig liten i en sådan situation. London Zoo hade en jättestor gorilla som jag blev så förtjust i att jag kom tillbaka året efter. Den satt bara och lekte med ett bildäck. Jag skulle nog ha blivit rädd om den rest sig upp.
    Fin bild på den lilla kattungen. 🙂

  9. Många små djur, spännande med gorillan, de är inte att leka med. Håller med dig om kvinnlig humor, Mårten Andersson är en tönt!

  10. Oj, ja den gorillan var stor så jag förstår att du kände dig liten. Här blir det Ikea på helgen med trots att det är nära, men ändå inte så nära att man bara beger sig. 7 mil har vi dit.

  11. Dermed satt jeg fast i siamerserbildet.
    Herlighet for noen flotte katter, men irriterende stemme.
    Gorillaen tror jeg at jeg ikke ville like å stifte nærmere bekjentskap med, på den annen side. Den kan være hyggelig 🙂
    Ha en vakker dag 🙂

  12. uj, då hade jag också blivit rädd, vilken tur att hägnet höll, tänk om det inte hade gjort det
    Twitter bryr jag mig inte alls om
    kramar

  13. Jag har funderat på att testa Twitter. Men det finns ett problem. Skall man driva med något i bloggen så har man 24 timmar på sig i alla fall. På Twitter måste man vara ute på en gång eftersom man inte kan ge en bakgrund på 140 tecken. Sen måste dom som läser det vara med i nyhetsflödet för det skal fungera.
    Skriva samma tråkiga vardagsupplägg som många gör på fejan har jag absolut ingen lust med.
    !40 tecken är ju en utmaning trots allt.

  14. Hoppsan! De var ett minne….. Har aldrig heller förstått mig på Twitter och efter att ha läst inlägg så tänker jag inte heller pröva. Litar på dej!

  15. Jag är väldigt aktiv på Twitter och tycker det är ett toppenbra media, sen förstår jag att det inte är för alla. Vad gäller boken (som jag är med i) skulle jag nog tänkt några varv till med vad jag skulle ställt upp med. Den har ju några år på nacken och en del har förändrats sen dess. Men så typiskt att han valde att ta med så många män, när han påstår sig vilja lyfta kvinnor. Mycket snack men lite verkstad.

  16. Huu läskigt med gorillan, skulle ha blivit jätterädd. När vi var i Australien o åkte på ett krokodilsafari var det en krokodil som kastade sig upp ur vattnet och slängde sig på stängslet som var av typ hönsnät, precis där vi stod. Kan tänka mig att vi hade ungefär samma känsla. Bättre med katterna!

Kommentera

