#blogg100 / Fotoutmaning / Frejigt / Litteraturnörderi / Resor

#blogg100, skapelser och klassiska kvinnor!

Jag tänkte ge mig själv en till utmaning, jag tänker vara med i #blogg100. Det går som vanligt ut på att blogga minst ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.” Både BP och Kajsa-Lisa är med, så jag känner att jag är i gott sällskap. Inläggen får handla om vad som helst, så jag fortsätter med mitt vanliga dravel… Eller, nästan i alla fall. jag tänkte att mars månad skulle bli en mer feministisk månad, lite gå tillbaka till det jag började med. När jag var nybliven bloggare skrev jag ett antal inlägg om varför jag är feminist, inga teorier eller statistik, bara mina egna privata upplevelser från barndomen till nutid, del ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, elva, tolv, tretton, fjorton, femton, sexton, sjutton och arton, hur jag fortsatt efter det och vad som skulle hända sen. Jag skrev oxå en del om dotterns skola och var till och med rabiat feminist. Men sen har glöden svalnat. Dock inte slocknat och jag tänker elda på lite mer nu…

Men i dag är det fortfarande februari, och fredag, så det är på plats med lite Fredagstema!

”Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit! Jag är själv lite förtjust i bl.a. annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer. Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?”

IMGP2171Det här coola klotet/vatteninstallationen finns på Gröna Lund. Dessutom syns en bergochdalbana (och min son) i speglingen, oxå människoskapelser!

Vilka skapelser andra visar kan du se HÄR!

Veckans Tematrio inne hos Lyran är den här:

”Berätta om tre bra klassiker skrivna av kvinnor, välj själv hur du definierar ”klassiker”!”

Jane Austen måste finnas med på listan, jag har läst alla hennes böcker och älskat dem. Svårt att välja en, men det får väl bli den kändaste ”Stolthet och fördom”.

Agatha Christie var min första deckarfavorit. Hellre Miss Marple än Hercule Poirot, även om jag gillade alla hennes böcker, även de som hade andra huvudkaraktärer. Det är länge sedan jag läste dem (typ 40 år sedan) men jag minns att jag gillade ”Spegeln sprack från kant till kant”.

Simone de Beauvoir har jag inte läst ännu, men i och med min egna utmaning för mars månad tänkte jag mig på att läsa en feministisk klassiker, ”Det andra könet”.

Vilka författare andra valt kan du se HÄR!

23 tankar om “#blogg100, skapelser och klassiska kvinnor!

  1. Simone de Beauvoir skriver sprakende.
    Gled deg.
    Det finnes en nesten maken i vanninstallasjon i Porsgrunn i Norge, tror jeg.
    Flotte er de. I alle fall.
    Ha en deilig kveld. 🙂
    Ha en fl

    Gilla

  2. Hahaha!!! Vet inte om jag ska känna mig hedrad eller inte att du nämner både mig och KajsaLisa som ”föregångare” till Blogg 100. Hoppas du inte syftar på feminismen i mitt fall, för jag är ingen feminist. Jag är BP;-) Men 1 000 tack för länken – å japp, du är i bästa sällskap här:-)

    Det där klotet är en fantastisk bild, otroligt bra fotad!

    Har också läst alla hennes böcker + sett de flesta filmerna. Älskar henne.
    Agatha Christie lästa jag när jag var ung.
    Å Simone de Beauvoir har jag inte heller läst – men så är jag ju inge feminist, så;-)

    PS. Himla kul att du också är med i Blogg 100. Nu har jag hittills ”värvat” en kollega, dig, Gärdsmygen och Geddfish. I love blogs:-) DS.

    Gilla

  3. Jag skulle aldrig våga binda upp mig för 100 dagars bloggning, tufft….En kvinnlig författare som skrivit om glömda, starka kvinnor i historien är Anna Sparre..hon skriver ju i romanform men mycket/det mesta är ändå baserat på fakta som ”Farväl Amiral-Christina Gyllenstierna”, ”Karin Månsdotter”, ”Kung Märtas döttrar” m.m jag älskar hennes böcker, de starka kvinnor som bär vår historia lika mycket som männen, fast i skymundan. Denna Anna Sparre ska inte förväxlas med den Sparre som skrev alla romantiska ”herrgårdsromaner”.
    Har läst dessa ”historiska” böcker om och om igen så många ggr…Bör kanske tilläggas att jag älskar att läsa allt om vår historia 😉 Gillar många svenska/engelska Kvinnliga författare =) kram

    Gilla

  4. Oj, vad duktig du är! Men det är synd att du känner dig trött.. (var det inte i inlägget innan du skrev det?) Ta vara på dig och se till att få vila också! Älskar också Jane Austen..

    Kramar

    Gilla

  5. vilka fin speglingar du fångade in i bilden på det där klotet
    jag tycker också om Jane Austen och Agatha Christie, Simone har jag läst någon bok av, kanske skulle ta och läsa mer av hennes
    Stolthet och fördom, den serien har jag, och jag har verkligen tittat på den många, många gånger, jag älskar den
    kramar

    Gilla

  6. Det är bara att köra, snygg och kul bild av berg och dalbanan. Tog själv en bild av den igår, som tyvärr inte passade in i trissen. Den får åka ned i arkivet så länge.
    Den sista boken tror jag är intressant. Jag har läst en del av och om Jean Paul Sartre som hon levde ihop med och påstås varit influerad av. Kalla mig själv existensialist eftersom det är ett rätt häftigt sätt att se på omvärlden.

    Gilla

  7. Även jag borde vara med i blogg 100 för nu har det varit glest med inlägg hos mig, jag var med förra gången.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.