Bloggtips / Bokrecension / Boktolva / Fotoutmaning / hyllvärmare / Spänningsutmaning

Gilla Fröken Smillas känsla för snö

Torsdag innebär Torsdagstema!

”TORSDAGSTEMA – I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu!”

Hmm, det finns inte så mycket att gilla just nu, pissigt väder och väldigt trött… Men jag tog en promenad med kameran och hittade nått som alltid gör mig glad – GRÖNT! I all slask hittade jag lite mossbelupna stubbar och stammar och just det mossgröna är en stor favorit hemma hos mig:

IMGP0953 IMGP0956 IMGP0957

Sen är jag glad över att vår ”Ingen reklamskylt” passar oss så bra och dessutom fungerar! Ja, adresserad reklam får vi stå ut med, men allt annat slipper vi!IMGP0961

Vad andra gillar den här torsdagen kan du se HÄR!

Recensionen i dag är februari månads bok för mig i Spänningsutmaningen inne hos Cum libris non solus:

Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg

Fröken Smillas känsla för snö Peter Hoeg

Det här är ytterligare en bok som blivit liggande allt för länge… Som ni kanske ser på omslaget så köpte jag boken i samband med att filmen kom. sen gick jag på filmen innan jag läste boken och tyckte att filmen var ganska ointressant. Intresset för boken försvann, men jag borde ha lyssnat på min kompis H som jag gick på filmen med. Han hade läst boken och sa att filmen (som oftast) inte alls levde upp till boken.

Och visst var det så, nu när jag äntligen läst boken. Filmen, som jag mins som en ganska sval och oengagerande film, stämmer inte alls med boken. I boken är Smilla intensiv och envis, skyr inga som helst medel för att komma framåt i sin strävan efter rättvisa för Esajas, den pojke som blivit mördad. Det här är en bok som till del är svår att hänga med i, det är många namn och många olika händelser vid olika tidpunkter, som vävs ihop och där berättelsen hoppar fram och tillbaka. Men samtidigt är Smilla en så intressant och fascinerande karaktär att intresset om henne vidmakthålls även i de snårigaste partierna. Hon är en riktigt tuff brud, där smärta är en bisak, något som går att leva med, målet är allt.

Sen uppskattar jag en hel del av det i boken som handlar om snö och is och vatten och hur det fungerar. Jag har ju långt ifrån grönländska Smillas kunskaper, men som norrlänning är det en hel del jag ändå kan nicka igenkännande åt. Som alla olika former av snö och is, hur de känns, låter och fungerar. Som tekniken för hur en springer effektivt i snö. Som hur det faktiskt blir ljust när snön kommer. I boken beskrivs hur ljusmätningar visar att snön kan lysa upp ett landskap, med hjälp av stjärnor, måne och landskap, minst lika bra som en molnig och disig himmel längre söderut.

Jag gillar oxå beskrivningen av att resa med båt om det enda färdmedel där du inte känner att du reser med din kropp. I alla andra färdmedel, bil, buss, tåg och flyg, där känns accelerationen och riktningen i kroppen. Men på en stor båt på ett hav, där bara är du, utan att känna av förflyttningen som båten gör (om det inte är storm så du känner vågornas upp och ned gång, men det är inte detsamma som att känna av en riktningsfart). Du lämnar en hamn, du rör dig på båten, kanske äter, kanske sover, sen är du framme. Som trolleri!

Synd att jag dröjde så länge att läsa den, jag borde läst den innan jag såg filmen…

Så här påverkade ”Fröken Smillas känsla för snö” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja!
Boktolva,ja!
Spänningsutmaningen, ja, februari månads bok.
Kaosutmaningen, ja, 22.Läs en bok med ett eller flera personnamn i titeln.
B
loggdala Bokcirkel,nix.

Så ska jag då välja mars månads spänningsbok, och den blir extra intressant att ta sig an, ur flera synvinklar: ”Nattmaror, klassisk skräck från fem författare”.

Spänning är en sak, men ren skräck brukar jag ha svårt för att läsa. Det är nog bäst jag försöker läsa den under dagtid för att kunna sova på nätterna… Dessutom är alla författare bloggbekanta till mig, (Åsa, Ergo, Pipan, Krönikören och Millan) tänk om jag inte tycker om boken och inte kan skriva en bra recension… Ja,ja, först ska jag ta mig igenom den i alla fall, jag har ju hela mars på mig…

25 thoughts on “Gilla Fröken Smillas känsla för snö

  1. Har själv nyligen satt upp en ingen reklam-skylt på min postlåda efter att vi började få hela postlådan fylld med reklam. Så nu är vi reklamfria. 🙂

  2. Absolut älskar din reklamskylt! Den förstår man nog även man kommer från Vietnam, delar ut posten och inte kan svenska. Riktigt, riktigt coolt!

  3. Vi behöver lite färg nu då det är så grått och tråkigt. Så tack för dina gröna bilder. Jag är en av knäppisarna som gillar reklam, så vi har ingen skylt.
    Nu hoppas vi på lite sol i helgen. Kram på dig

  4. mossgrönt gillar jag 🙂 du vet, jag skrev ju om att jag inte tycker om grönt i vanliga fall, grunden på växthuset har börjat bli ”mossgrönt”, J tyckte inte om det, men jag sa till honom att det är ju fint, det har liksom blivit lite av patina över det hela
    Smilla-boken läste jag när den kom ut, men jag kommer inte så mycket ihåg om den
    sv: 🙂 jaså kungen hade lite svårt för uttalet också 🙂
    kramar

  5. Ping: Människoskapat nöje, pappor i litteraturen och Kolla! Så här ser jag ut idag | Freja funderar

  6. Ping: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Kommentera

