Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Måndag, sol(?) och den eviga boken…

Måndagstemat den här veckan:

”Det går mot slutten av siste vintermåned. Nå lengter jeg etter våren – og ikke minst sola! De siste 2 månedene har vårt grå og triste. Tror ikke vi har hatt sola mer enn en 2-3 dager her, så langt i 2014…

Denne ukes tema blir

VINTERSOL / WINTER SUN”

Hmmm, det här var inte det enklaste, jag har inte sett skymten av solen idag… Det får bli en arkivbild…

IMGP9788

Den här bilden är i från januari. Så här fluffigt fin är inte snön nu, den är tung och blöt och det verkar inte bli mer vinter i år. Trist tycker jag…

Om andra hittat någon vintersol kan du se HÄR!

Så tänker jag ge mig på Annikas Bokbloggsjerka, den här veckan undrar hon:

”Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?”

Hmm, den här frågan är ju öppen för tolkning. Får jag bara läsa en bok en gång, eller får jag läsa en bok hur många gånger som helst? Om det är det första så kanske urvalet ska utgå från vilken bok som har flest och mest tätskrivna sidor, men om det är det andra blir det kanske viktigare att det är en komplex bok, med många olika trådar och underliggande budskap… Och kanske den bästa grejen skulle vara en vääääldigt tjock OCH komplex bok!

Så vad ska det då bli för bok? En sak är säker, jag skulle inte riskera den här slutgiltiga läsningen genom att välja något nytt att läsa. Tänk om den bok jag väljer är skitkass och det blir min sista läsupplevelse? Jag som fått så mycket fint av läsningen vill inte riskera att solka ner de minnena med att läsa en skitbok det sista jag gör…

De bästa böcker jag vet och som jag skulle kunna tänka mig läsa igen är ”Moment 22” av Joseph Heller, ”Parfymen” av Patrick Süskind, de fem (eller sex…) böckerna i trilogin(!) ”Liftarens guide till Galaxen” av Douglas Adams och de 59 böckerna om 87:de polisdistriktet av Ed McBain. De två första må vara komplexa, men de är inte särskilt tjocka och de sista finns inte som en bok, men däremot trilogin finns utgiven i en och samma bok. Det blir en bra bok att läsa, den kommer att fortsätta ge mig många skratt och där finns nya dimensioner att upptäcka vid omläsning!

Eller så försonas jag med läsplatta och ser till att läsa in alla 59 böckerna om 87:de och låtsas att det är en bok…

Tillägg: eller så påbörjar jag författandet en evighetsbok som jag kan fortsätta skriva på tills jag stupar och läser den förstås parallellt med att jag skriver…

Ytterligare tillägg: Det här blir ju hattigt, men nu kom jag på en helt annan bok som jag gärna skulle läsa flera gånger och som jag kan läsa för besökande barn när jag blir gammal och grå! ”Det blåser på månen” av Erik Linklater. Den har lite av varje i sig, både humor och allvar, så då får jag lite av allt!

Hur andra tänker lösa den här fasansfulla frågan kan du läsa om HÄR!

27 tankar om “Måndag, sol(?) och den eviga boken…

  1. Din solbild är magisk!!! Å du fick t o m se solen i januari, det fick inte vi. Men idag sken den och det var 10 grader mitt på dagen. I motsats till dig så tackar jag ödmjukast!

    Gilla

  2. Liftarens – en mycket bra val 🙂 Och ”Det blåser på månen”! Det var länge sedan. Undra om man skulle våga läsa om den … vill ju inte förstöra ett gott intryck!
    Inte lätt att välja EN bok *funderar vidare*

    Gilla

  3. vilken underbart vacker bild 🙂
    en bok resten av livet? det måste jag ta en ordentlig funderare över 🙂
    Sv: jag vet att du älskar grönt 🙂 det konstiga med mig är att jag förstås tycker om naturens gröna och alla växters men annars tycker jag inte alls om grönt, undrar vad det kan komma sig? konstigt
    kramar

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.