Fotoutmaning / Melodifestival

Mellohelg!

För ovanlighetens skull blir det två inlägg idag, nu är det dags för veckans helginlägg, Marit uppmanar oss att i bilder visa hur helgen varit. För mig har det varit en lugn helg, ännu en mellohelg! Andras helger kan du se HÄR!

Som vanligt är nedanstående text mina direktkommentarer från fejjan, skrivna samtidigt som jag hör och ser. Jag har lagt till parenteser i texten i dag för att det överhuvudtaget ska gå att förstå vissa saker…

Deltävling 4: Örnsköldsvik

Dagens mellotips känns lite motvilligt. Jag är så besviken på sexismen som härskar i mello att jag knappt vet om jag ska kolla i kväll… Men, om jag nu kollar blir det de här jag tror på, innan jag lyssnat på bidragen:

Vad jag vill: Alcazar (1), I.D.A. (2), Janet Leon (3), Ammotrack (4) och Linda Bengtzing (6) till andra omgången. Med 4 och 1 direkt vidare och 2 och 3 till andra chansen. Jag gissar dock att Anton Ewald (8) kommer att gå direkt vidare oavsett vad jag vill…

Så det jag tippar är 1 och 8 direkt vidare och 4 och 6 till andra chansen.

Nuuuu köööör viiii!

Jamen, könsnormativ direkt från start. Kvinnlig hejaklack och manliga hockeyspelare… Med de här glasögon undrar jag hur länge jag orkar kolla ikväll…

1. ”Blame It On The Disco” – Alcazar  Disco, som den ska vara! Och glitter, Äntligen! Fast det låter lite lik nått annat… Kanske som alla Alcazarlåtar… Känns inte riktigt som att vers och refräng hänger ihop.

IMGP0699

2. ”Fight Me If You Dare” – I.D.A Gillar hennes röst, men den lovar mer hårdrock än vad de faktiskt blir… Det låter lite mer hårddisco, en ny genre… Den gillade jag! Eldklot går alltid hem hos mig!

IMGP0742

3. ”Hollow” – Janet Leon Powerballad med mörk röst, det känns rätt OK. Nja, den håller inte riktigt, särskilt inte i övergång mellan vers och refräng, lite tunn… Och kläderna var bara för trista… Sjukhusrock…

4. ”Raise Your Hands” – Ammotrack Självklart håller jag på det här! Det trumsetet hade jag gärna haft… Ohh, riktiga trummor OCH gitarrsolo, nu börjar det likna nått. Och en tonartshöjning dessutom!

5. ”Hela natten” – Josef Johansson. Gillar frillan! Låter som att han försöker göra en svensk ”keep on walking”/Salem al Fakir, mobilsignalslåt…. Och ganska svag på rösten…

IMGP0774

6. ”Ta mig” – Linda Bengtzing Lite uppoppad klassisk Bengtzing. Återstår att se om uppdateringen räcker… Hon glittrar i alla fall!

IMGP0782

7. ”En himmelsk sång” – Ellinore Holmer Singer songwriter med trubadurgitarr och svajig röst… Aningens glitter i alla fall, och att Vanna varit med och gjort låten är ett plus…Kan säkert slå i rätta sammanhangen, men inte hos mig… Gäsp! Lydig publik som gör stjärnhimmel åt henne!

IMGP0786

8. ”Natural” – Anton Ewald De som röstar på Erik Saade, Danny Saucedo, Robin Stjernberg och Oscar Zia ringer för fullt just nu, så egentligen spelar det ingen roll hur det låter… Dessutom låter det precis som alla de bidrag alla de här någonsin haft med i mello. Manboy, Popular, Amazing… Men varför gräver han sig i skrevet hela tiden?

IMGP0862 IMGP0833 IMGP0832 IMGP0789Åhh, samma jätteglitter som en av mina favoriter i ESC-finalen i fjol, Rejält!

Här i soffan gillar vi 1, 2, 3 och 4. Men jag gissar att Antons ganska svaga sång inte spelar någon roll, och att Linda kanske har några fans som röstar på henne…

(En av mina vänner undrade om det inte var ovanligt låg nivå i år…) Äsch, det är ALLTID låg nivå, det är ju inte precis musiken det handlar om… Fast jag hade gärna sett lite mer glitter! Alcazar och Linda Bengtzing var bäst i den kategorin i kväll…

(Vidare till andra röstningen)

8, Anton, självklart…

6, Linda Bengtzing, hon har alltså fans…

4, Ammotrack, jaaaaa

7, Ellinore, det var kul för henne!

1, Alcazar, det var helt väntat, spelade ingen roll att Nour drog ut på det, det här är kvällens bästa låt!

Mitt nya och sista tips:

Direkt vidare 1 (ja, heja Alcazar) och 8 (tyvärr på Anton, men vad gör man…)

Andra chansen 4 (Ammotrack, jipeee!) och 6 (Linda är väl Mello personifierad, hon kan få en till chans)

Ellinore får förhoppningsvis en ny chans en annan gång med en låt som passar hennes röst bättre!

Gaaaahhh, Thomas Ledin och folkmusik, det här programmet klarade alltså av att bli sämre… Ska det här vara UNDEHÅLLNING??

Direkt vidare

(Anton, ingen överraskning precis)

Andra chansen

Ammotrack

Ellinore slog ut Linda, vilken grej! Det måste ju bli Alcazar som går vidare…

Direkt vidare

Jaaaaaa! (Alcazar gick vidare)

Tre rätt den här gången, jag blir bättre för varje vecka!

Älska Alcazar, de är precis sånt mello handlar om! De kommer att vinna hela skiten!

Nu kollade jag vilka som redan gått vidare och insåg att jag hade fler favoriter…. YOHIO, Ellen, Sanna Nielsen, Panetos, Ace och Oscar har gått vidare tidigare och jag måste ju bara hålla på YOHIO och Ace förutom Alcazar…

Så pustar jag ut och laddar om inför nästa vecka, då är det andra chansen och jag får återse några favoriter! Inte så upprörande ikväll, bara inte särskilt roliga mellanakter…

 

22 thoughts on “Mellohelg!

  1. Som jag sa, jag röstade på Ammotrack, fast dom var lite B, riktiga hårdrocksband kanske hotar schlagereliten 🙂
    Sen har man förfasat sig över teckentolksskämtet, dom döva förstod inte det roliga. Det gjorde inte jag heller fast jag hörde.
    Men jag är imponerad över det jobb du lägger ned. Snygga genomarbetade inlägg.

  2. Här var det entusiasm, verkligen! Såg också mello men tyckte inte att låtarna den här gången var så bra.
    Jag är också så himla trött på detta krafsande mellan benen, tycker verkligen att de borde ha några nya movs på gång, i stället.

  3. Att Anton kom direkt med förstod man ju. Fast jag tyckte han var rätt bra.
    Jag längtar tills den riktiga tävlingen börjar. Undra vem det blir som får åka till Danmark?
    Kram!

  4. Här har du ännu en mellofantast 😉 Äntligen kom Alcazar tillbaka och visade vad melodifestivalen egentligen är! De levererar alltid. Så coolt att göra entré i en discokula och så satsar de på glitter och glamour och musik man blir glad av. I finalen måste jag faktiskt rösta en helt gäng gånger på dem, går de vidare till schlagerfestivalen i Köpenhamn blir det både kul och spännande att följa den 🙂

  5. Alltid ett nöje 🙂
    Jag hakade också upp mig på det där konstanta pung-grävandet, tycker att det bara är M. Jackson som kommer undan med det…. men de som röstade på honom har nog ingen aning om vem MJ var!

  6. Hej du! Njaaaaaaaa… Av någon outgrundlig anledning gillar jag verkligen ingen av låtarna i år… Jag kan visst höra att en och annan kommer att spelas en hel del i radio, men det är ingen jag tokgillar. Kanske Jessica Folcker för hennes fantastiska rösts skull..

  7. Josef var min favorit, men kanske att han låter bättre i studio … Helt nöjd med att Alcazar gick vidare! Fast jag stängde av när Ledin dök upp i rutan 😉

Kommentera

