Egoboost! / Fotoutmaning / Inredning / Litteraturnörderi / Utmaning

Trissande ordning och reda på en gladmåndag!

Jag höll nästan på att glömma bort Fototriss, men påmindes när jag såg flera fina bidrag inne hos andra!

”VECKANS TEMA
… är BOKSTÄVER. A B C D E F G – hur stor del av alfabetet finns representerat i dina tre bilder? Enstaka bokstäver eller hela ord, det är upp till dig att bestämma dina motiv. Men tänk på att låta bokstäver vara det centrala i bilderna.”

IMGP0094

Porslinkrossarståndet var stängt, av en fullt legitim anledning…IMGP0287

Jag gissar att det här är bokstäver, men jag kan inte läsa vad det står…IMGP6889Det kan jag inte här heller, även om bokstäverna är nog så tydliga…

Andras bokstavstriss hittar du HÄR!

Dags för veckans bokbloggsjerka som jag hittar inne hos Annika:

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.

Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup plan att dela med dig av?

Jag är ekonom så för mig finns förstås ett självklart val: Excel… Jag registrerade en gång i tiden alla mina böcker inför en flytt (2005) och efter det har jag fyllt på med alla nya böcker som jag köpt på mig. Enklast möjliga registrering: Titel, författare, om jag läst den eller ej. På senare tid har jag byggt på med Förlag, Omdöme, År den lästes och om boken ingår i någon serie. Den infon har jag bara för de böcker som tillkommit efter att jag lagt till kategorin.

På mitt excelark har jag olika flikar, där det finns en flik för mina skönlitterära böcker och en för mina övriga böcker (fakta böcker och olika mer skämtsamma böcker, typ citatböcker och annat). Vid flytten la jag även in de barnböcker vi hade då, kokböcker, mannens skönlittera böcker plus  alla hans databöcker, men de flikarna har jag inte uppdaterat. De böcker jag hade i det hem jag då flyttade från finns med, men redan då hade jag lagrat ett antal böcker hos mina föräldrar och de finns inte med på listan…

Jag har hämtat hem Book Collector, gratisversionen, men inte ännu kommit mig för att börja mata in och testa den, det känns lite oöverstigligt… På Excelarket finns idag drygt 1700 skönlitterära böcker på min flik, jag får nog sätta delmål om jag ska orka föra över alla dem plus de böcker som finns på de andra flikarna. Samtidigt vägrar mannen windows så jag har inte längre det ”rätta” excel, utan en Open office-version som är mer otymplig att jobba med…

Hur andra håller koll på sina böcker hittar du HÄR!

Sen är det måndag, och en gladmåndag! Jag är i vanlig ordning glad över min familj, mina katter, mitt hem och mitt jobb. Men allra mest överskuggande glad är jag över att jag i morgon bara jobbar fram till lunch och sen har jag semester resten av veckan. Jag ska bara såsa på hemma, packa upp och alfabetisera mina böcker, läsa, vila, fotopromenera…. Ser massor fram emot det!

Så är jag fantastisk glad för det här:

IMGP0356

Den magiska bokhyllan är på plats i taket i läsdelen av bibliografen! Man och dotter gjorde ett kanonjobb i går efter att jag och sonen monterat hyllor!

33 tankar om “Trissande ordning och reda på en gladmåndag!

  1. Blir väldigt nyfiken på trafikskylten. Undrar hur jag skulle tolka den om jag vore på plats? Fin triss och en underbar bokhylla, som inte ser ut att ta så stor plats.

    Gilla

  2. Va!!! Använder du dig aldrig av Google Translate?!!!! Trean betyder ”fordonstrafik genom överbelastade” – å det vet man ju precis vad det betyder;-)

    Älskade porslinskylten också, men er magiska bokhylla i taket är MIN ABSOLUTA FAVO. Hur coolt och snyggt som helst. LOVE it!!!

    PS. Jag vet att storbokstäver betyder ”skrika”, men här kan jag liksom inte låta bli:-))) DS.

    Gilla

  3. Nej, jag lovar att inte länka idag 🙂 Första bilden var jättekul och jag är glad att dom holländare jag träffat kan engelska. Deras accent avslöjar att dom pratar ett språk jag aldrig kommer att lära mig. Sen tycker jag din bokhyllebild platsar i trissen, det finns ju bokstäver på ryggarna och den är skithäftig.

    Gilla

  4. Vi skriver og vi skriver både her og både der tydeligvis! Tenker på hvilken jobb det er lagt i å dekorere veggen med bokstaver- og så kan man ikke lese hva det står en gang!

    Gilla

  5. Trissen är toppen med varierande bokstavsbilder. Festligt med porslinskrosset 🙂 Men allra bäst gillar jag ditt tak!!! Snart har du visat upp hela ditt hem tror jag och du får bara finare o finare där hemma. Njut av det och din snart lediga vecka!

    Gilla

  6. Den första gillade jag lite extra, härligt porslinskrossning i Sverige. Flera fina bokstäver blev i de andra två bilderna också.
    Exel är inget program för mig – blir bara frustrerad, men jag vet att det är bra när man kan det.

    Gilla

  7. Ja jag håller med dig, det är skönt och få skiva av sig det, då slipper det snurra runt i hjärnan och skapa mer kaos än det redan är. där. Och så får man bearbeta, och förhoppningsvis hjälpa någon annan

    Gilla

  8. Vi bokförde också våra böcker innan de blev för många, först gjorde vi det som en försäkringsfråga, sedan insåg vi att det var lättare att fota bokhyllorna, men nu går det inte heller då vi ofta har dubbla bokrader 😉
    Underbart tak med alla boktapeten =) kram

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.