Fotoutmaning / Inredning / Katter / Resor

Kaklad helg!

Inne hos Susanne hittar jag temat till Veckans fönster: Kaklat!

Jag väljer ett foto från Amsterdam, det här tyckte jag såg charmigt ut, men vi besökte inte Tehuiset…

IMGP6978Andra kaklade fönster hittar du HÄR!

Den här bilden få oxå vara mitt bidrag till Skyltsöndag!

Inne hos Marit efterfrågas hur min helg varit, och den har handlat till del om vila, till del om mello och till del om renovering…

Vilat med katterna…

IMGP0318 IMGP0294

I går hann jag och mannen en sväng till mitt föräldrahem, innan mello, för att hämta hem mer av mina böcker…

IMGP0340

Efter den utflykten laddade jag upp för Melodifestivalens deltävling 2 i Linköping och när jag kollar mello pepprar jag samtidigt fejjan med statusuppdateringar. Här får ni ta del av mitt statusflöde, det jag skrivit inom parentes är förtydliganden om vad statusen handlade om…

Mello, mello, mello, snart så är det mello, mello, mello!

I kväll hoppas jag på The pink pistols och Little great things, men gissar att både Sanna och Martin kommer att klara sig bra. Så håller jag lite på Panetos oxå, fast misstänker att deras målgrupp inte kollar mello…

Nuuuu Köööör Viiiii!

1. ”Love Trigger” – JEM; Hmm, G:son, då brukar det gå bra… Nja, den här låten hade nog krävt lite mer glitter och lite säkrare röster… Gillar ändå punkstilen på kläderna, och själva rytmen i låten, men rösterna hörs ju knappt över musiken…

2. ”Hallelujah” – The Refreshments; Rockabilly och Country, då kommer jag nog INTE att gilla det här… Ohhhnoooo, det här är verkligen inget för mig… Avlagda dansbandskläder från 70-talet, frälsisstuk på låten och koreografi från mellanstadiets roliga timme…

3. ”Glow” – Manda; Äntligen en riktig melloklänning, det har varit tunnsått med dem hittills i år! Hmm, den påminner om ett av mina favvobidrag från fjolårets ESC, fast i en mycket sämre version…. Varför är det aldrig nån som kan både vara mellostylad OCH sjunga? Varför är det alltid antingen det ena eller det andra?

IMGP0325

Nu kommer de fem bidrag jag tror går till andra omröstningen…

4. ”Efter solsken” – Panetoz; Wop wop! Alltså, den här typen av musik brukar inte funka i ESC, men det rycker i mina dansfötter av det här! Och jag gillar deras styling!

IMGP0335

5. ”I Am Somebody” – Pink Pistols; Glitterpods, discoschlager, svart läder, metall, tempo, what’s not to like?!? I löööööv pink pistols! Ohh, carolafläkt oxå!

6. ”Undo” – Sanna Nielsen; Favorittippad den här omgången, säkert kanonfint, men jag gillar inte ballader. Få se om det blir tempo snart… Kommer säkert att gå bra för Sanna, hennes röst är ju fantastisk, men jag tycker låten är tråkig…

7. ”Set Yourself Free” – Little Great Things; Så där ja, lite trummor och gitarrer behövdes för att liva upp efter Sanna! Lite svag sång… Hade nog önskat kraftigare och vassare röster till låten. Men jag måste ändå hålla på den, lite rock behövs alltid i en mellofinal…

8. ”När änglarna går hem” – Martin Stenmarck; för liten hatt och punkbrallor, glitter T-shirt med plastig skinnjacka, stylisten har gått lite vilse tror jag… Bra tempo, bra sång, ett minus för att det är på svenska och lite trist show…

Jag håller på mina favoriter för andra omröstning, låt 4-8 går vidare…

(Dags att få veta vilka fem låtar som går vidare till andra omröstningen)
Sanna, HALLELUJA???? (The Refreshments), LOVE TRIGGER???? (JEM), så mycket fel jag hade! Panetoz och Martin… Meeeeen, jag ville ju ha Pink Pistols vidare, piss!

Då vill jag att Panetos och Martin går direkt vidare och Sanna och JEM till andra chansen. Tror jag går och fixar fika när Halleluja spelas, önskar inte höra den igen…

Heja Sigrid, jag kunde inte sagt det bättre själv! (En liten tjej som vunnit en hittepåteckningstävling och uttalade sig om YOHIO. Från Aftonbladet: ”Han utmanar normer och arbetar med könsöverskridande uttryck, sa hon. Till publikens jubel fortsatte hon sedan: Yohio är jätteviktig för han dekonstruerar de heteronormativa facken vi har placerats i.”)

Mähh, jag trodde vi skulle slippa Sean Banan i år… (hyllning till Herreys… Det var ett genomgående tema i programmet att hylla Abba och Herreys, eftersom det var 40 respektive 30 år sedan de vann mello och sen ESC). Herreys på plats, vad är oddsen för att ABBA dyker upp?(ABBA dök förstås inte upp)

Sanna till final, feltippat av mig…

JEM, andra chansen, rätt av mig!

Martin till andra chansen, feltippat av mig!

(Står mellan Panetos och The Refreshments direkt vidare)

Panetos, heja!

PANETOS, Jaaaaaaaa

Rätt nöjd ändå över mitt tipp, helrätt på JEM och Panetos, halvrätt på Martin och Sanna och jag slipper se The Refreshments nått mer. Nu andas jag ut med Sherlock…

I dag har sonen och jag fortsatt med vårt eviga hyllmonterande…

IMGP0342…nu har jag nästen 50 hyllmeter på plats att ställa upp mina böcker på… Till veckan har jag några semesterdagar, då är det dags, då ska böckerna sorteras alfabetiskt upp på hyllor. Vilken lycka!

Sen har jag börjat måla dotterns nya skrivbord. Efter att vi bytte ut hennes säng kan hon få ett något större skrivbord. Det förra behövde rymmas under hennes sagoslott, nu ska hon få ett skrivbord som är djupare och bredare, så får hon bättre plats för sina teckningar. Vi har fixat en skiva av MDF och återanvänder benen från det skrivbord hon hade under sängen. Men först måste MDF:n målas. Vi återanvänder den intensivt blåa färgen, Lagun, från pysselrummet. Ingen mening att köpa ny färg när det finns finfina färgslattar kvar…

Mannen och dottern håller just nu på att förbereda uppsättandet av den magiska bokhyllan (som jag vann inne hos Marit en annan helg!) i taket av Bibliografen, medan sonen och jag vilar ut efter välförrättat värv. Tillsammans med en katt förstås!

IMGP0346Andras helg kan du se HÄR!

32 thoughts on “Kaklad helg!

  1. Så mycket du har hunnit med den här helgen. Absolut älskar ert bibliotek. 50 meter för bocker – japp!!! Så du ordnar dom alfabetiskt, här ordnades de efter genre. Men eftersom det tillkommer böcker hela tiden och hyllan tar slut så är dom återigen ”sorterade” huller som buller… Hoppas du är smartare än jag och lämnar plats för nya böcker…

  2. Jasså minsann, kakel i Amsterdam. Det var oväntat. Inte såg jag Tehuiset när jag var där men å andra sidan jag dricker ju mest kaffe. Å vad många böcker!

  3. Kul att du hittade ett fint kakel från Amsterdam som passade in i veckans fönster. Vad jag lärt mig är att bränna av bilder på det meta jag ser för att ha något som passar in i olika fotoutmaningar.

    Jösses. vad mycket böcker du har, jag blir alldeles matt.

    Ha en fortsatt bra söndagskväll.

  4. Men oj vilket inlägg! Fönstret är helt underbart! När det gäller mello blev man ju lite överraskad av att Halleluja gick vidare till en början…
    Herregud vilka hyllmeter!

  5. Vilken lycka – 50 meter bokhyllor! Jag har aldrig riktigt kunna bestämma mig för vilken ordning jag vill ha i mina bokhyllor. Har gjort grovindelningar – historia, politik och sådan för sig osv.

  6. Vilka otroliga bokhyllor! När jag var gift gjorde min man och jag om vardagsrummet till arbetsrum och då hade vi bokhyllor på alla väggar. Det är en viss känsla med böcker. Jag blev tvungen att rensa mycket när jag flyttade sist… Kram

  7. Oj vilken genomgång och din bokhylla verkar aldrig ta slut.
    Sen kollade jag faktiskt in (ursäkta) eländet. Anledningen till att jag ville se Refreshment var att Billy Bremmer som var med i det här kultbandet i forntiden har varit med där.
    Han längst ut till vänster i videon.

    Men tyvärr är Refreshments bara bleka kopior i dansbandskläder som du sa.
    Tycker dom kan lägga in det här svenska bandet istället

    Dom borde göra storslam och blåsa ut all schlagersmet och balladsnyft ur Globen.
    Tror faktiskt dom skulle fungera, nej visst ja, Christer Björkman har inte godkänt att dom spelas i SVT.
    Kanske lika bra det, så kan jag se dom på konserter utan att trängas.
    Shirley Clamp kom tillbaka allt är förlåtet.

  8. då har du/ni haft en trevlig helg 🙂 wow vad böcker, jag har också tänkt göra om bland mina böcker och ställa dem i bokstavsordning, som det är nu hittar jag inte riktigt
    kramar

  9. Gillade oxå det fönstret =) och så gillade jag de gosiga kissarna =) Härligt med så mycket plats för böckerna, tycker det är snyggt med böcker…men inte kul när man ska flytta då en vanlig papperskasse väger bly och det finns massor av kassar =)

  10. Och jag tyckte den enda som var bra var Martin. Men å andra sidan hade jag han som favvo redan innan han började sjunga. 😉

    Du har många böcker du…

    Kram

  11. Underbart att se alla dina böcker komma upp på hyllorna!!! Yaaay!!! Jag hade varit lycklig som en barnunge! I år är jag lite besviken på Mello Freja. Jag vet inte riktigt vad det är – det känns liksom bara så… Blä…

    Men kram på dig och hoppas du har en god vecka!

Kommentera

