Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Utmaning

En öppen vintertrio

Tisdag med Tisdagstema:

”En månad in på det nya året och årets femte tema. Den här veckan tänkte jag att vi skulle fotografera på temat öppen. Fram med kamerorna och gnugga fantasiknölarna!”

IMGP2284

Det var öppet och ganska ödsligt på den röda mattan när vi anlände till ABBA-museet i somras.IMGP2502

Fortfarande öppet, mindre ödsligt men mer regnigt när vi var nöjda med besöket och på väg vidare mot Skansen.

IMGP4946”Här är det öppet, välkommen in” lockar den luriga Kannrankan på flugor som den sen glatt smaskar i sig… Den här bor i Botaniska Trädgården i Göteborg.

Öppet som andra visar hittar du HÄR!

Inne hos Lyran hittar jag veckans tematrio:

”Det är definitivt vinterväder i Värmland med härligt mycket snö. Därför verkar det passande att ha årets vintertema den här veckan. Berätta om tre böcker som utspelar sig under vintern”

En trio som borde passa mig, jag som gillar vinter och snö. Fast samtidigt glömmer jag snabbt bort handlingen i en bok (även om jag lika snabbt kommer i håg den om jag försöker läsa samma bok igen). Det jag brukar minnas är känslan som en bok ger mig. Så jag fick leta i mitt minne efter kyliga och frusna lässtunder som jag ändå uppskattat…

1. Anne Holt, ”1222 över havet”: Jag gillar Anne Holts böcker, främst de som handlar om Hanne Wilhelmsen. Den här boken var en come back för Hanne, som efter att ha blivit skottskadad sitter i rullstol. Hanne hade visserligen gjort lite comeback i en bok om Yngvar Stubö och Inger Johanne Vik (”Presidentens val”), men den här boken räknas ändå till serien om Hanne, vilket ”Presidentens val” inte gör. Nåväl, den här handlar om ett tåg, en snöstorm och ett avlägset och isolerat hotell där tågresenärerna tvingas övernatta på grund av en urspårning. En klassisk ”låsta rummet” deckare och, som jag minns det, fantastiskt bra!

2. Ann Cleeves, ”Svart som natten”: Den första boken i Ann Cleeves serie om kommissarie Jimmy Perez på Shetlandsöarna. En flicka hittas mördad på ett snötäckt fält i januari vilket får grannar att misstänka varandra och idyllen suddas ut. Jag älskar Ann Cleeves böcker om Jimmy Perez, och livet på Shetlandsöarna. De fyra första är utgivna på svenska, och handlar alla om varsin årstid. Jag hoppas att den femte oxå översätts, eller så får jag börja läsa på engelska igen…

3. Giles Blunt, ”Fader Död”. Jag gillar Giles Blunt böcker om kriminalkommissarie John Cardinal, som utspelar sig i den lilla staden Algonquin Bay, i södra Kanada. De här böckerna har ofta snö och/eller is i sig, i den här vill jag minnas att de var ute på en dramatisk mördarjakt i snöstorm!

Andras förslag på vinterlitteratur hittar du HÄR!

30 tankar om “En öppen vintertrio

  1. Fina bilder!
    Giles Blunt är okänd för mig…. Kanske något att testa.
    1222möh gillade jag inte. Men annars tycker jag om Anne Holts böcker.
    Ann Cleeves läste jag nog de tre första böckerna sen kom de säkert en Jack Reacherbok emellan 😀

    Gilla

  2. Besökte också ABBA-museét i somras men minns faktiskt varken någon röd matta eller hur vädret var. Minns bara att jag inte var i form för något alls och ville ut så fort som möjligt så det är lika bra att glömma 😕 Vilken bild du fick på den fantastiska kannrankan !! Där kan man tala om öppet och väldigt spännande. Åhh.. nu fick du mig att längta till tropikerna. Vi planerar Borneo nästa bara det blir lite stiltje på jobbet så drar vi… 😉
    Du är helt fantastisk på att recensera böcker. Blir lika imponerad varje gång. Brukar alltid ha en bok att somna till men nu är det tomt. Ska jag köpa en ny bok så vet jag iallafall vart jag ska leta för att hitta den rätta 😉

    Gilla

  3. Har faktiskt fortfarande inte gått på den röda mattan och besökt ABBA muséet. Står på min ”to do list”.
    Bilden på den där blomman var riktigt cool! Bra fångat!

    Gilla

  4. Fina bilder. Gillar Kannrankan. Jag var i Universitetets växthus för länge sedan med en akvarellgrupp och försökte då måla av en Kannranka.
    På Abba-muséet har jag inte varit än. Kanske blir det av nästa gång jag far till Stockholm.

    Gilla

  5. Där går jag förbi en gång i månaden när jag är på väg till broderikursen på Handarbetets Vänner längre bort på Djurgården. Den här årstiden finns dock ingen röd matta där ;-))

    Gilla

  6. Fina bilder MEN varför har jag alltid så svårt att kommentera hos dig 😦
    Hoppas de går nu. Ha en fin dag.
    De här med röda mattor är lite småkul nu för tiden, eftersom de ofta lägger dem utan för salonger o sånt så vanliga dödliga också får bestiga dem 🙂
    Kramiz

    Gilla

  7. vilka vackra bilder 🙂
    jag har läst alla de där författarna, gillar dem jag också
    Sv: det gör du rätt i, jag har kvar ljusslingan ute på altanen och där kommer den att få vara tills det är ljusare på kvällarna, det lyser upp så fint så då är det ju bara dumt att ta ner ljusslingan
    kramar

    Gilla

  8. Den första och andra har jag läst och minsann, har jag inte en bok av Giles Blunt i hyllan också. Den är ännu så länge oläst, men jag köpte den efter ett tips på någon blogg. Kommer inte alls ihåg vilken, så det kan ha varit din 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.