Barn / Inredning / Litteraturnörderi / Utmaning

Karaktärsfulla ponies!

Dags att vara med i Annikas bokbloggsjerka igen!

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.

Ge exempel på författare som verkligen vet hur man skapar intressanta karaktärer.”

Jag har funderat och funderat, men jag kommer ju aldrig ihåg nått efter att jag läst böcker… Det här är verkligen en fråga om tycke och smak, det som är en intressant karaktär för mig är kanske helt ointressant för någon annan. Det är en del av tjusningen med böcker, att så mycket handlar om läsaren, vilka bilder boken skapar i läsarebns hjärna, och hur bokens innehåll färgas av läsarens bakgrund och erfarenheter!

Jane Austen tycker jag är duktig på att med bara några ord, eller genom att låta en person komma med en kommentar, ge en känsla för hur den personen är.

Sen måste jag som vanligt tjata om Ed McBain, både när han skrev om 87:de och om advokaten Matthew Hope, för i de böckerna är jag lika intresserad av karaktärernas liv och utveckling som jag är av intrigen i böckerna.

Sen älskar jag hur Denise Mina beskriver sina karaktärer, hon får mig att känna som om jag är på plats och lär känna dem personligen.

Slutligen måste jag nämna Stephen Booth, men det är mest för hans karaktär Ben Cooper. Jag är ingen lättflirtad person, vare sig i reella eller virtuella världen, men Ben Cooper, honom har jag en gigantisk crush på. Och den senaste boken slutade så sorgligt, jag ville genast iväg och ta hand om honom (och jag är inte alls den omhändertagande, ömsinta typen). Men samtidigt så hoppas jag att han nu får till den relation jag velat ha från den första boken jag läste…

Flera förslag hittar du HÄR!

Så, en rapport från renoveringen. I dag var vi och inhandlade färg till rummet!

Min första tanke var att skapa en ”Underjord” eftersom rummet till största del faktiskt ligger under jorden. Om det hade blivit mitt val hade det kanske blivit de här färgerna:

20130728 underjordens färger

Färgen ”Tjärn” på golvet, ”Tulpan” på väggarna, med skelett och skallar från människor, drakar och djur målade i guld och ”Grafit” med detaljer av ”Amaryllis”. Sen kanske en åskblå färg till taket. Så gick mina tankar först.

Men valet föll på något helt annat, vi valde temat ”My Little Pony” och köpte de här färgerna:

IMG_0005Planen nu är att vi ska ha den gröna, ”Syrlig”, på golvet, den lila, ”Tistel” (kunde ha köpt den bara för namnet!), på väggarna upp i fönsterhöjd och sen den blåa, ”Lagun” från fönstren upp till taket och även som takfärg.

Jag fick låna några av dotterns ponies för fotograferingen, vi ska beställa väggdekaler på de här tre ponisarna (Rainbow Dash, Pinkie Pie och Applejack) och på tre till (Rarity, Twighlight Sparkle och Fluttershy) som ska upp på väggarna efter att rummet är färdigmålat.

Ni som inte läst min blogg så länge förstår kanske inte vilket nöje det här är för mig. Äntligen får jag go crazy med färger i ett rum som inte enbart är för mina barn! Ni har kanske sett vår hall, med rött och svart golv och vita väggar med drakar, och uppskattat färgprakten i det (eller tyckt att jag är lite knäpp). Men hallen är INGENTING mot de barnrum jag gjort…

Om du är nyfiken kan du kolla in (via de infogade länkarna) dotterns Sagorum del 1, del 2 och del 3, sonens Rymdlaboratorium del 1, del 2 och del 3, deras stjärntak samt deras tidigare savann och det slottstorn och den rymdraket jag gjorde förra våren. Dottern påstår att vi ska måla blommor på det här golvet precis som jag redan gjort på hennes golv… Men den här gången är hon stor nog att hjälpa till!

Om ni undrar över att taket ska bli blått så är det inte heller något nytt hemma hos oss, och du får gärna titta på vårt sovrumstak i grönt eller vårt kökstak i guld

Om någon tvivlat: vi ÄLSKAR färg! Och ett ”My Little Pony” rum kommer lätt att smälta in hemma hos oss!

20 tankar om “Karaktärsfulla ponies!

  1. Hm … morsomt. Man innreder etter behag og velger farger man trives med. For, når det kommer til et stykke, det er du/dere som skal bo der.
    Kommer vel bilder etter hvert 🙂
    Ha en fin kveld 🙂

    Gilla

  2. Ja man bildar ju sin egen film i sin egna skalle och ingen annans när man läser =) Ja du, jag säger som jag brukar. Smaken är som baken =)
    Kram Cissi och tack för titten hos mig =)

    Gilla

  3. Jag kanske inte skulle ha valt ponny-färger – även om jag gillar färg – men vad spelar det för roll vad andra tycker?! Det är ju ni som ska bo där. 🙂 Jättekul att planera, förstår jag.

    Gilla

  4. Häller med om att det är läsaren som skapar sina bilder utifrån författarens beskrivningar. Och det är här personligheten kommer fram. Jag gillar också Jane Austen.

    Gilla

  5. Personligen hade jag nog följt ditt förstahands val måste jag säga. Men limegrön i slutvalet är ju min favo färg så;-) Dessutom är det ju inte jag som ska leva i rummet.
    Det ska iaf bli hur skoj som helst att se slutresultatet. Å värre än innan kan det ju verkligen inte bli;-)

    Gilla

  6. Jane Austen är klockren! Håller också med om Denise Mina, det är en författare som jag vill återvända till för det var länge sen jag läste något av henne. 🙂

    Gilla

  7. Åh tack för lästips har ju faktiskt Denise Mina och Stephen Booth i bokhyllan, oläst!!Kanske måste pusha fram dem lite 😉 Läste just min första bok av Harlan Coben och gillade skarpt!!
    Wow!! Älskar eran renovering!! Vill se mer mer mer 🙂

    Gilla

  8. just EdMcBain gillar jag också skarpt, åh, jag längtar riktigt efter att få läsa dem igen, underar om de finns på biblioteket eller om de blivit bortstädade
    vilka underbara färger, det kommer att bli superfint
    Sv: jodå, Sluggo fick hjälp med att bygga kojan 🙂 vilken ”speciell” katt ni hade när du var barn
    kramar

    Gilla

  9. Denise Minas böcker klarar jag inte av, men kan inte sätta fingret på vad det är som stör mig. Däremot gillar jag Stephen Booth. Så olika det kan vara 🙂

    Gilla

  10. Jag har ju någon dragning till svenska författare, har alltid varit så, just nu läser jag igenom Katerina Janouch böcker om barnmorskan.
    Kollade igenom dina länkar där du hållt på med färger och barnrum bland annat. Kanske det är dig man ska anlita när sonen vill göra om sitt rum. Han pratar om monster truck rum, tråkiga mamman gjorde sig ett försök att göra han nöjd genom att köpa en monster truck pyjamas 😉

    Kram

    Gilla

  11. Denise Mina – Hurra en till som gillar hennes böcker!
    Och nu äntligen ser jag vad din header föreställer, jag som trodder det var din håruppsättning *fnissar lite gerad*

    Gilla

  12. Jag håller verkligen med dig om att Austen är bra på att skapa intressanta karaktärer. En av mina favoriter är karaktären Emma från boken med samma namn. Lycka till med ponnyrummet i underjorden!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.