Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Inramade bokformat!

Slapparsöndag, jag kör en laid back trädgårdstriss och en bokbloggsjerka!

Fototriss del 221: Inramad

Välkomna till en ny omgång av Fototriss! Jag hoppas ni gillar temat den här veckan, det ska bli roligt att se era bidrag.

VECKANS TEMA
… är INRAMAD. Var kreativa, ta er an utmaningen och visa hur ni kan skapa en inramning i era tre bilder!”

I dag har jag varit på högmässa med min pappa, eftersom de läste upp min mammas namn under högmässan. Det är sällan jag så starkt känner att jag är ateist som just när jag bevistar en högmässa. Efter den överdosen av kristenhet tog jag en avslappnad stund i vår trädgård och hittade några inramningar där. Först, den blå, blå himlen inramad av en av våra björkar:

IMG_5401

Därefter, min flamingo som jag ser den när jag slappar i min hängstol, genom sitsens snörning i fotänden:

IMG_5403

Och som tredje bild, dammens krokodil, som dammchefen (min dotter) beslutat flytta upp på land där hen ligger inramad av gräs och syrenhäck och lurpassar på intet ont anade förbipasserande:

IMG_5404

Dessutom är det dags för en Bokbloggsjerka igen, den hittar du på Annikas bokblogg. Så här skriver hon:

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.

Vilket är ditt favoritformat när det gäller böcker? (Observera att ni inte behöver begränsa er till bara till ETT)”

Jag, som kallar mig för punkare och alltid vill vara rebell, är extremt konservativ när det kommer till bokformat… Inbundna böcker, tätt följda av pocket är vad jag väljer. Jag fick testa det nya formatet excess när det var nytt, men det fungerade dåligt för mig, med mina korvfingrar och den felaktiga känslan av styckeindelning som uppstod för varje uppslag där texten passerar bokryggen. Läsplattor har jag testat så lite, men inte gillat det jag sett. Ljudböcker går helt bort. Jag brukar säga att ”jag läser snabbt men lyssnar långsamt”. Med det menar jag att jag kan plöja en text rätt snabbt och ändå ta in precis vad det handlar om, men det jag hör behöver få tid på sig att sjunka in. När jag lyssnar på en ljudbok tappar jag bort mig bland personerna hela tiden. De som introduceras för mig i det första kapitlet har inte hunnit landa i min hjärna till det andra kapitlet, så när de återkomer i handlingen har jag helt glömt bort vem det är och vad deras roll är… Hopplöst!

46 tankar om “Inramade bokformat!

  1. Att ljudböcker eller högläsning då, går långsamt minns jag till och med att jag tyckte redan i femte klass när fröken norpade boken jag tänkt läsa till högläsning för hela klassen. Den tog ju aldrig slut då!

    Gilla

  2. Jag skrattar när jag tänker på alla bloggare som kryper, ligger, sträcker sig och gör en massa andra konstiga rörelser. Allt för att få en inramning som för det mesta blir jättebra! En bloggare gör allt för konsten!
    Din himmel inramad av björkblad är min favorit! Bra triss!

    Gilla

  3. En toppen triss! Å du behövde inte ens anstränga dig, allt låg för dina fötter om man säger så;-)
    Vad gäller böcker så håller jag helt med dig, fast jag föredrar pocket. Inbundna böcker är för tunga och klumpiga att hålla i när jag ligger på balkongen och läser;-)

    Gilla

  4. Tycker också att det låter krångligt med ljudböcker. Svårt att bläddra tillbaka för att få veta vem den där Svea Gustafsson var nu igen.

    Gilla

  5. Snygg triss som beskriver precis som du har det runt omkring dig. Krokodilen va häftig. Ser farligt äkta ut. Gillar nog pocket bäst, är rädd att somna till ljudböcker.

    Ha en fin vecka!

    Gilla

  6. Härliga inraningar! Gillar den första bilden väldigt mycket. Fin komposition. Jag skulle nog bli fruktansvärt rädd om jag kom och gick förbi krokodilen. Huu, så den ser verklig ut.:)

    Gilla

  7. Egentligen gillar jag Excess, men av nån anledning funkar det inte för mig när jag ligger ner och läser och eftersom det är vad jag föredrar blir det inte så många Excessböcker lästa.

    Gilla

  8. Vilken härlig triss – jag gillar när man tar ut svängarna i tolknings- och fotokonst. Och jag älskar böcker på papper. Så vackra bladen är på era björkar.

    Gilla

  9. Du har valt fina och festliga bilder i din triss. Jag har också slappat idag och gjort trissen. Det var ju roligt att du hittade den och skrev en kommentar.

    Sv: Den sista bilden är jag mycket mallig för. De första två är ju nån annan fotograf, som har tagit och jag har fotat deras resultat.

    Gilla

    Gilla

  10. Härligt med det gröna mot den blå himlen! Ser ut att vara en bra utsikt du har över flamingon där i stolen, får hoppas krokodilen ligger kvar där i gräset.

    Gilla

  11. Flott triss og bøker? Format?
    Jeg foretrekker bøker i innbunden form (de varer litt lenger), men kjøper konsekvent pocketbøker til reiselektyre. Lesebrettet er lett å ta med, men brukes ikke så veldig mye.
    Det er noe med å kunne bla i boken, føle den i hånden, som forhøyer lesegledene, for meg.
    Ha en flott mandag 🙂

    Gilla

  12. Jag gillar dotterns lurande krokodil där i buskarna ;D Och när det gäller bokformat, så föredrar jag en pocket framför inbundet. De är lättare och smidigare.

    Gilla

  13. Jag somnar alltid då jag lyssnar till ljudböcker. Så…tacka vet jag en gammal hederlig bok 🙂
    Du har sån fin trädgård. Så häftigt med djuren. Men krokodilen…den skulle jag nog vara lite rädd för 😉
    Kram!

    Gilla

  14. ang din fråga: ja men dom tar inte så mkt hänsyn till det & ännu är det ok men man skall försöka att inte lägga men visst jag fick 3 pass d tur på 6 veck 😦 ….men men snart semester 🙂 önskar dig en skön dag kramen

    Gilla

  15. Fina läckra inramningar! Gillar den rosa flamingon 😉
    Böcker är fantastiskt, härligt, ljuvligt. Så kan jag berätta att det är så coolt att bo i en Bokby! Tänk vi flyttade från Kivik hit endast för böckernas skull (nästan, att jag så fick en kanon fotostudio var inte fel heller).
    Alla bokälskare oavsett media är Välkomna till Borrby i hjärtat av Österlen!! Bokhuset i Borrby Bokby kommer att hålla öppet alla dagar i veckan från midsommar till mitten av augusti! De flesta andra antikvariat kommer att hålla öppet nästan lika mycket!!

    Så Ni är Varmt Välkomna!! Boende kan vi hjälpa er att hitta också!
    Det finns kurser i skrivande och i fotograferande!

    Gilla

  16. vilka fina inramade bilder, lite annorlunda tänk där 🙂
    jag är också ateist
    Sv: jo, vi bor på landet och för det mesta behöver jag inte ta upp efter mina hundar, det beror ju liksom på var de sätter sig men ibland känner jag att där vill jag inte att det ska ligga kvar och då plockar jag upp efter dem
    kramar

    Gilla

  17. Snygga inramningar i trädgården:)
    Gillar alla på sitt vis, tänk vad kul och annorlunda man kan se ”vanliga” saker!
    Hoppas du, familjen och pappsen börjar komma tillrätta trots saknaden av mammsen…
    Ha en fin start på veckan.
    Kram Sussi

    Gilla

  18. Fina inramningar du visar där jag nog gillar den första bäst. Fast flamingon ser ju riktigt stilig ut och krokodilen verkar snäll som väl alla krokodiler är 😕
    Pocket för mig ! Tycker att inbundna är så tunga att hålla i då jag alltid ligger i sängen när jag läser. Ljudböcker passar inte mina öron. Tycker bara att rösten stör 😉
    Ha en skön vecka Freja !

    Gilla

  19. Jag klarar inte av att koncentrera mig på ljudböcker. Tankarna vandrar iväg. Och när jag ska städa och lyssna på ljudbok samtidigt känner jag mig så fastbunden, eftersom jag måste gå fram och tillbaka till olika förvaringsutrymmen.

    Pocket klår nog inbundet i mitt fall.

    Gilla

  20. Oj, som jag känner igen mig i det du skriver om ljudböcker!

    Men egentligen skulle jag kommentera trissen; tycker att det är bra att krokodilen slipper bli uppblött, skrämseleffekten är så mycket större om den lurpassar i gräset!

    Gilla

  21. Underbara inramningar och jag känner verkligen sommar och en del sommardetaljer som plockats fram nu i juni. Jag är inte ateist även om jag aldrig (nästa aldrig) besöker en högmässa. Jag känner till kyrkan och vet hur mycket gott och ideellt arbete som utförs, därför skulle jag aldrig säga något elakt även om det även där finns människor där som hamnat helt fel. Och media älskar ju att peka ut kyrkan och vissa andra när det sker oegentligheter, men när något bra sker är media där? Nej, då är det ju inte spännande längre.

    Bokformat – jag har köpt en minipadda och lånar böcker från biblioteket – helt perfekt.

    Gilla

  22. Haha, man vet aldrig vad som gömmer sig i buskarna, sköna bilder. Kul ide att slå ihop jerka och trissen, vi nördar mår alltid bra av att få lite nya intryck och vara gränsöverskridande.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.