Litteraturnörderi / Utmaning

Tematrio, fortfarande olästa böcker

Hos Lyran hittade jag den här utmaningen, som den här gången handlar om de författare jag INTE läst. Den här frågan ställs:

Berätta om tre författare ni ännu inte läst, men har lust att läsa!

Det visade sig att alla författare jag valde skriver icke-skönlitterärt. Jag tror jag har en större tröskel att ta mig över innan jag väljer den typen av böcker, det känns lite som studielitteratur, och det stoppar mig lite, men de här skulle jag ändå vilja läsa!

1: Elaine Eksvärd. Jag har två av hennes böcker, ”Härskartekniker” och ”Snacka snyggt”, i min ”inte ännu lästa”-bokhylla. Den första skulle jag behöva läsa för att få verktyg att hantera några av mina kollegor och min chef. Den andra behöver jag alltid i mitt arbete. Jag jobbar mycket konsultativt, och med bättre retorik får jag lättare acceptans för mina idéer. Jag har lyssnat på föredrag av Elaine och tyckte hon var intressant att lyssna till, jag behöver bara hitta tiden att läsa de här böckerna oxå…

2: Zlatan Ibrahimovic, eller egentligen David Lagercrantz. Jag har alltid gillat Zlatan, särskilt när han kaxade mot de svenska sportjournalisterna, det är sånt jag gillar. Så jag har hans bok och ser fram emot att läsa hans version av vad som hände. Men samtidigt har jag svårt för både sport och biografier, så jag behöver verkligen vara peppad innan jag tar i tu med den… Kanske jag ska föreslå den i Bloggdalas Bokcirkel, nästa gång det är min tur att välja bok. Hmm, nu låter väl Asta aldrig det bli min tur igen…

3: Fridah Jönsson. Tekniskt sett inte författare utan redaktör, till boken ”Sex, sprit & ätstörningar. Tonåringarnas handbok till föräldrarna”. Den här boken vann jag, för över ett år sen, inne hos Krönikören, och jag blev så glad! Då hade jag en 11-åring och en nybliven 13-åring i huset, nu har jag en 14-åring och en snart 13-åring här hemma, den här boken känns brådskande att läsa!

Sen står det en hög till ännu olästa författare i min ”inte ännu lästa”-bokhylla, till exempel två som kom hem till mig igår, men de räknar jag med att läsa under den närmsta veckan, så de kommer inte att vara olästa så länge…

13 tankar om “Tematrio, fortfarande olästa böcker

  1. Ta tag i Zlatan säger jag bara! Den har fått hundratusentals ungdomar att börja läsa böcker. Sveriges mest sålda bok någonsin – över 500 000 ex.
    Har slukat boken. Förvänta dig inte ett ”författarspråk” – det är Zlatans språkbruk som Lagercrantz har lyckats med att återge på ett helt perfekt sätt.

    Gilla

  2. Vilken tur att ingen har frågat mig den frågan.
    Här hemma finns det väldigt många böcker som jag inte har läst. Haha
    Ha en kanon helg nu vännen .
    Kramar / Jane

    Gilla

  3. Jag läste Zlatans bok och gillade den! I alla fall det privata och personliga, framför allt om barndomen och uppväxten, kanske inte riktigt lika mycket snacket om alla olika tränare 😉 Och då är jag ändå sportintresserad!

    Gilla

  4. Det här var tre författare jag också blev sugen p åatt läsa nu. Fast jag läser ju nästan aladrig nu för tiden… Kanske när barnen blir större… Och ifall datorn skulle gå sönder 😉 Ha det gott!

    Gilla

  5. Underbar utmaning – jag kanske tar upp den och ”lånar” i mitt inlägg i morgon. Har läst Zlatans bok. Den var faktiskt ok.

    Kramar

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.