#blogg100 / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Resor / Trädgård

Människoskapelser som i en bok och en #unselfie på årets första…

#blogg100 inlägg 77

Fredag, i helgen ska jag försöka få med mig familjen på trädgårdsarbete, så det blir lite mer fart än vad jag orkar med. Men i kväll nöjer jag mig med Fredagstema!

”MÄNNISKOSKAPELSER
Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit! Jag är själv lite förtjust i bl.a. annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer. Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?

Jättemycket välkomna till Fredagstema!”

IMGP3087Grodor är stora favoriter hos mig. Helst levande, men även i människoskapad form. Den här vattensprutande grodan hade jag gärna haft i min trädgård, den här bilden är, förstås, från Tom Tits!

Andras skapelser kan du se HÄR!

Jag hittade några roliga litterära frågor inne hos C. R. M. Nilsson

Om du kunde hoppa in i en bok och leva i den världen, med bokens personer, vilken bok skulle du välja?

”Det blåser på månen” för att hänga med Dina och Dorinda. Fast jag skulle behöva rädda guldpuman…

Vilken bokkaraktär skulle kunna bli din bästa vän?

När jag var ung var det definitivt Lotta i Merri Viks böcker. Nu som vuxen tror jag det skulle funka bra med Arthur Dent i ”Liftarens guide till galaxen” av Douglas Adams.

Och vem skulle du inte alls gå ihop med?

Robert Langdon i da Vinci-koden av Dan Brown. En så trögtänkt professor skulle jag tröttna rätt snabbt på… Och Scarpetta i Patricia Cornwalls böcker.

Vilken karaktär skulle du aldrig vilja byta plats med?

Libby Day i Gillian Flynns ”Mörka platser… Så tragiskt och deprimerande liv.

Vilken karaktär skulle du inte vilja möta en mörk natt?

Christopher Silverbielke i Buthler/Öhrströms böcker. Jag avskyr honom (och deras böcker…)

Vem skulle du kunna tänka dig att äta en middag med?

Miss Marple från Agatha Christies böcker. Fast kanske heller Afternoon tea, med cucumber sandwiches, crumpets, clotted cream, raspberry jam och scones…

Vem skulle du vilja jobba med?

Steve Carella från Ed McBains böcker om 87:de distriktet.

Vem skulle du absolut inte vilja ha som chef?

Carl Mörck i Jussi Adler-Olsens böcker om Avdelning Q.

Gör en resa tillsammans med en litterär person. Vart skulle du resa och med vem?

Jag skulle vilja åka jorden runt med Barbara Havers (Elisabeth Georges böcker om Havers & Lynley) och Lisbet Salander (från Milleniumtrilogin). Jag gillar inte att behöva umgås med främlingar på resa, med de här två med mig skulle jag nog slippa det och istället bara kunna sitta och titta på hur de kolliderar med alla de möter…

Om du fick gifta dig med en litterär person, vem skulle det då vara?

Jag har en crush på Ben Cooper i Stephen Booths böcker, han känns härligt normal och vanlig. Och han funkar bra med katter…

Så, lite trädgårdsdagbok igen! Nu har mina björkar fått ett vackert grönt skir över sig, det är vackert!

IMGP4157

Dagens arbetsuppgift var att börja rensa runt altanen. Där trädäcket tar slut har jag byggt upp en kant av en del av all sten som vi i omgångar grävt upp i trädgården. Men gräsmattan vill gärna tränga sig på och ta över…IMGP4160

…så idag påbörjade jag projekt ”Riv upp gräsmatta”… Den här lilla biten fyllde en hink med gräs, löv, mull och annat osorterad växtlighet… Och det var oxå ungefär så långt min ork räckte, men i helgen hoppas jag få hjälp i trädgården!IMGP4161

Helt utmattad var jag ändå inte, för nu har äntligen studsmattan kommit på plats i trädgården, och det måste ju invigas! Så här får ni se bilder från årets premiärhopp! En ”unselfie”, eftersom den är tagen av min dotter, som lite kompensation för de snikiga selfies jag visade tidigare i veckan…IMGP4191Så passande då att Sinneskattens Tema fredag har tema ”Årets första” idag!

Andras årets första ka du se HÄR!

23 tankar om “Människoskapelser som i en bok och en #unselfie på årets första…

  1. ahaa det var därför jag tyckte att jag kände igen mig trots den så ”beskurna” bilden….grodan från Tom Tits som jag också tittat på därför att jag gillar grodor 😉

    Gilla

  2. Gillar också grodor, samlade på dom när jag var liten. Kul att du också gillar Barbara Havers, saknar den serien faktiskt, den var skitbra.
    Å sååå snyggt du har gjort runt altanen – proffsigt!
    Tack för selfien bakifrån och det lilla och försiktiga hoppet. Rolig bild:-)

    Gilla

  3. Gillar ditt sätt att väva ihop alla teman! Grodor är så söta! Din trädgård kommer bli kanon! Hoppas du får den hjälp du vill ha i helgen. Och vilken härlig bild när du hoppar!

    Gilla

  4. Det ser ut som om du kan flyga 🙂
    Lotta och Arthur Dent 🙂 Klockrent – kunde ha varit jag som svarade!
    Och, jo, en maskrosfri gräsmatta ÄR ju skönare att gå barfota på – helt klart!

    Gilla

  5. Grodor, levande eller döda… nej tack, otäcka och sliskiga… snyggt blir det i din trädgård och gymnastik pysslar du med också ser jag 😉

    Gilla

  6. Jag gillar också grodor och vi har faktiskt en hel del både inne och ute. 🙂 Gillar din selfie på studsmattan och hur fint det är runt altanen. Snyggt jobbat! Men vet du, jag har fortfarande inte hajat var du bor nånstans. Måste vara antingen längre norrut eller mer mot fjällen?

    Gilla

  7. Studsmattehoppandet tillhör väl din behandlingsmodell? Du verkar ha en fin hoppstil.
    Intressant med hur du testar att vara ihop med olika romanfigurer. Inget jag själv funderat så mycket på. Tyvärr är det några av dina namngivna figurer som jag inte alls känner igen och andra som jag läst många romaner om, Steve Carella är en av dem.
    Varför alla dessa bilder från Tom Tits, arbetar du där (när du inte är sjukskriven)? Men din stenkant precis utanför trätrallarna är nog smart, bra mot fukt och så ser det ju snyggt ut också.
    Må så gott i helgvärmen.

    Gilla

  8. Trädgårdsarbete tar på krafterna! Det är bra om man kan få hjälp. Det där har alltid legat på min lott. Men jag tar det i den takt det går. Det som inte blir gjort blir inte gjort, men så roligt det är när det blir fint och ser välvårdat ut! Grodor gillar jag också! Har önskat en damm i trädgården, vet att det finns en och annan groda här. Men en damm skulle bli för mycket arbete med.

    Gilla

  9. vilken roligt lista att läsa, jag skulle vara tvungen att tänka efter riktigt länge för att komma fram till svaren, men varför inte vara Nils Holgersson och få flyga på gåsen Akka genom hela Sverige 🙂
    du kan ju hoppa riktigt bra på studsmattan, det är annat än vad jag kan 🙂
    kramar

    Gilla

  10. Underbart med studsmatta!! Det har vi också.. Men den minsta sorten.. Och jag älskar grodor jag med.. Däremot avskyr jag verkligen trädgårdsarbete…

    Hoppas du har en bra ny vecka!
    Kram

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.