Barn / Fotoutmaning / Inredning / Litteraturnörderi

Bokönskningar efter en ljus helg!

Marit kör varje vecka en helgutmaning, den här helgen med vinstchanser:

belysningsdesign_helgbilden

”Den här helgen kör vi även ett fototema: LJUS ”

IMGP8997

Ljuset strax bredvid mitt hus när jag kom hem i fredags…

IMGP9033

…ljuset utanför mitt hus när jag gick och handlade i går, lördag…

IMGP9062

…och ljuset i dag, när jag sprang ut för att hinna fota den härligt fina snön som äntligen dök upp1 Tror tyvärr inte den ligger kvar, men det blir så fint så fort den kommer!

Vad andra gjort i helgen kan du se HÄR!

Inne på Annikas litteratur- och kulturblogg hämtar jag helgens bokbloggsjerka:

Så här presenterar Annika sin bokbloggsjerka:

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.”

Och veckans fråga är:

”Vad önskar du dig mest av allt just nu som är relaterat till böckernas värld?”

Jag vet precis vad jag önskar mig! Visst är det tre önskningar en får, så BRUKAR det ju vara! Första av allt önskar jag att alla hyllor snabbt kom upp i vår bibliograf. Större delen av mina böcker är nedpackade och undanstuvade, när hyllorna kommer upp kommer även böckerna upp. Ohh, jag undrar hur jag ska sortera dem… Bokstavsordning är självklart för mig, som praktiserade på bibliotek redan när jag var sju, men vilka kategorier ska jag dela in dem i? Och vilken kategori ska få bo var i rummet? När böckerna är uppe önskar jag att resten av rummet snabbt blir färdigt, att vi till exempel får upp draperierna som ska skydda böckerna och dämpa ljudet, och att jag hittar en riktigt bra läslampa och en gosig pläd. Efter det önskar jag mig minst en vecka, helst en månad, extra i år, som jag bara kan ägna åt att läsa, läsa, läsa… Helst ska det vara riktigt pissigt väder som yr runt huset, så jag kan mysa där nere i min vrå, med brasan tänd, inlindad i min pläd, med en stor kopp te, tre varma katter ihopkurade runt mig och nästan vilken bok som helst…

Vad andra önskar sig hittar du HÄR!

Och vad gäller renoveringen så skulle mannen idag äntligen börja sätta upp alla hyllplanen. Under tiden han sysslade med det har barnen och jag äntligen gjort klar vår fotovägg:

20131110 fotovägg

Till vänster finns historien, min man och jag från det vi var små och tills vi gifte oss, med syskon, föräldrar och släktingar bakåt på bådas sida. Det äldsta fotot är över 100 år gammalt. Ovanför TVn finns nytagna gammaldags foton på vår nuvarande familj och till vänster om TVn hänger barnen och deras kusiner i olika åldrar. Barnen fick bestämma vilka foton som skulle vara med och hur de skulle hänga, medan jag fixade med ramar och upphängningar som var trasiga. väggen som vinklar ut ska foton på våra katter hänga, än så länge är det bara foton på katter som jag haft tidigare. Nu får vi rota i fotoarkivet och välja ut bilder vi vill hänga upp där, kul!

Kvar att göra i vardagsrummet är att hänga de här tavlorna:

IMGP9092

Vi ska ägna veckan åt att rama in några planscher, och dottern ska måla de av hennes teckningar som ska ramas in och hängas upp. De mindre oljemålningarna har sonen gjort, så den här väggen blir till del en vernissage av deras konst!

Och medan ungarna och jag sysslade med det här så fick mannen fast en (1!) konsol på ett (1!) hyllplan, så den där önskningen känns lååååångt borta, med tanke på att det handlar om drygt 40 hyllplan som ska upp…

24 tankar om “Bokönskningar efter en ljus helg!

  1. Gillar dina biler med olika ljus, även om jag skulle kunna leva utan trean med allt vitt;-)
    Vad många bilder/foton du har på väggarna. Lite som ett museum (positivt menad), men jag skulle inte vilja damma av dem kan jag ju säga;-)

    Gilla

  2. Det var påpassligt att hinna fånga ljuset med alla väderleksförändringar. Med så fin struktur på dina bilder finner du nog ut en bra sorteringsordning på böckerna. Själv tycker jag det är vansinnigt svårt.

    Gilla

  3. Hahahahahahahahahahaha – det bevisar bara att girlpower sååååå äger manpower.. Men vilka vackra foton Freja – så otroligt härligt med dessa olika ljus! Och vad fint det blir med er fotovägg!

    Kramar

    Gilla

  4. vackra ljusbilder
    den där fotoväggen är super 🙂 nu fick jag en ny idé till vårt tv-rum 🙂 tack
    du får ge mannen din en liten spark i baken så att han får lite fart med att sätta upp de där hyllorna 🙂
    kramar

    Gilla

  5. Lyckost dig som har väggar! hjag har så många tavlor jag vill sätta upp, men ingen plats att sätta dem på!
    Gillar skarpt din triss i ljusbilder, tänk så olika samma väg kan upplevas!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.