Litteraturnörderi / Utmaning

Bokomslagsjerka med helgbild!

Helgen har varit trött med en avslutande migrän i dag. Det hör till i början på semestern, så det var väntat…

Nu börjar det så smått lätta så jag kör helgens Bokbloggsjerka som jag hittar inne hos Annika.

jerka11”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.”

Två frågor till er som älskar bokomslag: Vilka bokomslag tycker du matchar bokens innehåll bäst/sämst? Vilket/vilka bokomslag tycker du bäst/sämst om och varför?”

Först: De omslag jag tycker matchar innehållet bäst:

Jag tjatar om mina Ed McBain/87:de, men de böckerna har inte bara ett bra innehåll, de gavs även ut på ett sätt som dels blev snyggt i bokhylla och stämde bra överens med innehållet:

IMG_0012 IMG_0013Varje bok har sin egen färg på omslaget, men layouten är alltid densamma, och på framsidan finns alltid 87:des bricka, med någon extra detalj som är speciell för just den boken (och förstå hur det kryper i mig när det slumpade sig så att jag råkade ta fram ”Hatet” för fotografering… Brrr…)

Så, de omslag jag tycker bäst om:

Jag gillar förlaget Minotaur skarpt, har ännu inte köpt en bok av dem som jag inte tyckt varit bra eller mycket bra. Jag tycker dessutom att deras omslag är coola. Det är lätt att se att det är en bok från Minotaur!

IMG_0016

IMG_0019

Sen skulle vi berätta vilka omslag vi tycker sämst om och för mig är det omslag där framsidan blir rörig, med många olika inslag och lager. Det gillar jag INTE! Jag hittade några, ändå ganska modesta i jämförelse med andra, exempel i min bokhylla.

IMG_0020

Slutligen skulle vi då beskriva omslag som vi tyckte matchade innehållet sämst. Lite komiskt att jag bara för några veckor sedan skrev en recension (Följ länken om du vill läsa den) där jag hakade upp mig på just omslaget! Och det var dessutom på en Minotaurbok! Boken var:

IMG_5248

Boken utspelar sig i Norfolk, där jag aldrig har varit, men omslaget kändes ändå bekant. Så jag rotade bland mina foton och hittade det här fotot, som jag tagit på Urquhart Castle:

100703 22 Inverness, Urquhart, närbild

Urquhart Castle ligger INTE i Norfolk, det ligger vid Loch Ness i närheten av Inverness i Skottland. Sånt blir jag besviken på…

Fler som jerkat hittar du HÄR!

Och trots att jag varit däck hela helgen har det hänt åtminstone lite grann med vår renovering:

Rivning…

IMG_0022IMG_0023

Och montering av hylla i hallen… Äntligen ska cykelhjälmar och solhattar få sin egen plats! Man och barn har jobbat vidare utan mig, skönt!

IMG_0024Nu när jag är piggare ska jag se om jag får upp några drakar på väggarna i hallen i morgon, återkommer om det!

Och den sista bilden får vara mitt bidrag till Helgbilden, fler helgbilder hittar du HÄR!

20 tankar om “Bokomslagsjerka med helgbild!

  1. Oj där blev det fint 🙂 på tal om solhatt så letar jag efter en för ca 200kr i cowboystuket vill ha den på stranden 🙂 ha det gott & skönt att skallevärken släppte kram

    Gilla

  2. Bra med dina tankar om bokomslag. Jag råkar ju göra ett antal per år så jag håller helt med dig om dina synpunkter.
    Åssa var ju migränen inte helt fel tajmad tycker ja;-)

    Gilla

  3. Jag tänker faktiskt inte så mycket på bokomslagen… hmm. Jag har mina böcker i alfabetisk ordning efter författarna i bokhyllan. Minotaur-böckernas omslag är faktiskt snygga, åtminstone ryggarna. 🙂 Jag har sett bokhyllor där böckerna är ordnade efter färg. Det kan ju se snyggt ut, om det är det som är huvudsaken.
    Renoveringen verkar intressant… återkommer för att följa den.
    Ha en bra vecka!

    Gilla

  4. Får du migrän av stressen och tröttheten som blir de sista dagarna innan semestern börjar. IDi stackar som lider av en sån åkomma. Stökigt med renovering. Men det blir så fint när det blir klart. men mitt upp i det är det så rörigt. Ha en bra semester.

    Gilla

  5. Bokomslagen bryr jag mig inte så mycket om men det händer att de lockar mig att köpa boken. Har en salig röra i mina bokhyllor men har samlat böckerna av min favoritförfattare på ett och samma ställe!
    Renovering ÄR jobbig men också rolig! Hoppas din migrän har gett med si så att du mår bättre idag!

    Gilla

  6. Jag tycker att omslaget är rätt viktigt för att locka mig till läsning, såvida boken inte är rekommenderad av någon som vet vad jag gillar. Otroligt bra inlägg nedan angående barnuppforstran förresten!

    Gilla

  7. Jag som trodde hela Sverige hade samma värme, själv har jag slutat att sola men jag njuter ändå av denna härliga sommar. Jag älskar böcker och har alltid gjort. Hoppas migränen gett med sig nu. Kram

    Gilla

  8. Visst är det läckert med matchande ryggar i en serie som i första bilden. Jag har själv bara läst en halv Mc Bain en gång. Men det finns ett rykte när det gäller hans sätt att beskriva New York. Tydligen har han spegelvänt staden, när han beskriver den geografisk. Ifall du är nyfiken så ta ut en karta på Google Maps och jämför med texten.
    Renovera inte hela sommaren, passa på att njuta av det fina vädret också 🙂

    Gilla

  9. Så kul med renovering! Jag blir oxå besviken på när omslagen inte stämmer överens med innehållet och sen känns det inte okej att de gör ett sådant stort misstag av att använda sig av ett slott som inte ens är i Norfolk…

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.