Fotoutmaning / Inredning / Litteraturnörderi / Utmaning

Skrudade presenter!

Veckans Onsdagstema passar perfekt eftersom jag igår var ute och fotograferade min sorgligt eftersatta trädgård!

”Temat får bli SKRUDAD denna vecka. Inte så svårt va’? Fri tolkning!”

Kommer ni ihåg att jag berättade, men inte visade, den jordhög vi har i trädgården? Den har legat där nu i ett år, och ska egentligen användas för att läggas ut på den del av trädgården vi har kvar att göra gräsmatta av. Marken i den delen av trädgården består mest av sand och grus, så det behöver förstärkas med mull. Men nu har mullen tröttnat på att vänta och istället bestämt sig för att skruda sig själv!

IMG_5587

Vi har själva skrudat den i en plast för att försöka behålla den som jord, inte beväxt, men vi slarvade lite som ni ser och lämnade plats åt en annan sorts skrud…

IMG_5586

I den ena änden av högen har tistlarna växt sig ståtliga…

IMG_5588

Och i den andra änden har det vuxit upp en ståtlig blomsterskrud. Ni som kan blommor, är det här Midsommarblomster?

Egentligen är det meningen att studsmattan ska stå här där högen ligger, men om jag känner oss rätt kommer den nog att bli en fast installation, kanske lika bra jag ger upp och låter den bli en blomsterskrudad kulle som ett fint inslag i den redan vildvuxna trädgården…

Fler skrudade bilder hittar du HÄR!

Hos Lyran hämtar jag ämnet till veckans Tema Trio:

”Berätta om tre bra bokpresenter du fått eller gett till någon!”

1. ”Det blåser på månen” av Eric Linklater. Den fick jag (efter att ha önskat den) av mina föräldrar i julklapp när jag var i övre tonåren. Det var en äkta älsklingsbok när jag var liten och jag blev överlycklig när min mamma lyckades få tag på den så jag fick äga den själv. Jag har läst den flera gånger som ung, och läste den högt för mina barn när de var runt 8-9 år. Och grät mig igenom de sista kapitlen…

2. ”Momo eller Kampen om tiden” av Michael Ende. Den fick jag av min syster i present ungefär samtidigt som ettan. Jag minns att jag tyckte mycket om den, fast jag var något äldre än målgruppen, men framförallt gjorde den att jag upptäckte Michael Ende och därefter läste ”Den oändliga historien” och det är en verklig kanonbok!

3. ”Fäviken” av Magnus Nilsson. Den gav jag precis min bror på hans 50-års dag. Inte för att jag tror att brorsan uppskattar boken, mer som ett skämt över att Fäviken är allt som min bror och jag undviker. Brorsan uppfann en gång företeelsen ”Walk-about Junk Food Dinner”, vilket innebär att en går mellan olika snabbmatsställen och köper med sig mat för att äta under sin vandring till nästa ställe. Typ en hamburgare på det första stället, strips på nästa ställe och en mjukglass på det tredje stället, och den här boken presenterar raka motsatsen. ”Fäviken” är en kombinerad hyllning/receptsamling till/från Fäviken Magasinet, en restaurang i närheten av Åre. Den är framröstad som 34:de finaste restaurang i världen och White Guide rankar den 2013 som tredje bästa restaurang i Sverige. För mig (och troligtvis för min bror) känns recepten mer som ”Kejsarens nya kläder”. Alltså, en restaurang som serverar så udda mat att finsmakarna ”Oh-ar” och ”Åh-ar” bara för att de ska verka insatta och nyskapande… Recepten innehåller sådana smaskiga råvaror som hö, fjolårets höstlöv och skålar av torkat grisblod. Mums…

Fler presenter hittar du HÄR!

25 tankar om “Skrudade presenter!

  1. Tycker det låter som en bra idé att låta den vara en kulle med vildblomster. Verkar lite påfrestande att behöva börja gräva i högen 😉 ..och förmodligen betydligt snyggare än studsmattan. Var har ni placerat den förresten ? Studsmattan alltså. De jag sett ser ut att ta väldigt mycket plats. Nu blev jag plötsligt nyfiken på vad man har en studsmatta till 😕 Ha en skön kväll Freja 🙂

    Gilla

  2. Nu älskar jag ju vildvuxna trädgårdar. Gillar inte sådana ”ansade” perfekta rabatter där inget så kallat orgräs finns. Dessutom är jag en fan av tistlar faktiskt, de är hur vackra som helst!
    Men liiiiiiiiite grand påminner din hög om ett grav innan det har satt sig om man säger så;-)

    Gilla

  3. En trädgård ska inte vara platt som en pannkaka, tror du har allt att vinna på att låta kullen vara kvar och reda sig själv. Det blåser på månen är en fantastisk högläsningsbok. Min bok läste pappa högt för mig och senare läste jag den högt för mina tre ungar. Att förvandlas till känguru är för alltid en dröm om lyckan 🙂

    Gilla

  4. Härligt när naturen inte vill vara tråkig utan tar över och sprider glädje med fina blommor! Det är inte Midsommarblomster man kan tyvärr inte på rak arm säga dig vad det är för blomma!

    Gilla

  5. Tyvärr vet jag inte om det är midsommarblomster. Men det är det säkert 😉
    Varför påta och göra fint i trädgården då naturen sköter dett så bra på egen hand 😉
    Kram!

    Gilla

  6. Det blåser på månen älskade jag så mycket som liten att jag faktiskt köpte boken för några år sedan. Däremot har jag inte vågat läsa om den än…

    Gilla

  7. Jag har lite både och i min trädgård. Naturtomt som är vildvuxen och gräsmattor som är klippta (det gör mannen).
    Trodde det var Tjärblomster men nu fick jag lära mig att det var Rödblära, har jag aldrig hört förut…
    Kram Pia

    Gilla

  8. Det skall vara lite villt tycker jag.
    Tistlar kanske inte är min melodi men annars så tycker jag att dom flesta så kallade ogräs är fina. Haha
    Kramar i massor finaste Freja. / Jane

    Gilla

  9. tistlar är också vackra 🙂 fast i rabatter vill man ju inte ha dem, men det där är ju ingen rabatt, så passa på och njut av de blommande tistlarna 🙂
    Sv: jag tror inte mördarsniglarna finns däruppe i norr
    kramar

    Gilla

  10. ah lite hjälp på traven är väl alltid snällt 😉 tistelblommor är ju dock så fina tycker jag! däremot hade man väl kunnat leva utan själva tisteln 😉
    hoppas att du får en jätte fin dag
    kram kram

    Gilla

  11. Åhhh – Ende!!! Oj, vad längesedan det var jag läste honom! Tack för tipset! Skall genast leta fram böckerna! Kram

    Gilla

  12. Oj, det var svårt att tolka den utmaningen! Den vet jag inte hur jag själv skulle ha tänkt ut.

    Jag väntar på Yohannas utmaningar men hon verkar ju vara så förkyld så det skulle ske först nästa vecka.
    Kram!

    Gilla

  13. JA men det var en bra tolkning av veckans tema Skrudad. Kan ju bli riktigt fint med en blomsterkulle.
    Själv så klurar jag fortfarande vad jag ska hitta på för något till detta tema, är ju redan en dag sen till skillnad från när jag brukar publicera. Får se om jag kommer på något ikväll, eller om jag skippar den helt denna vecka.

    Ha en fin kväll!

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.