Bokrecension

Den värld som var vår

Jag recenserar

Den värld som var vår av Dennis Lehane

Det här är den avslutande boken i trilogin om USA mellan världskrigen. Jag tyckte de två första var rätt sega, den första handlade om en polisstrejk i Boston och den andra om gangsters och spritsmuggling under förbudstiden. Jag hade en liten förhoppning om att den sista boken skulle handla om den i familjen som tog sig till Hollywood, blev stuntman och sen manusförfattare. Men tji fick jag. I hela boken nämns hn endast en gång. I stället blev det mer och mer och mer om olika gangsterkrig. Otäckt och långtråkigt på en och samma gång. Det enda jag känner för de här tre böckerna är: skönt att de är utlästa. Synd, för Lehane skriver annars mycket bra.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2017: nummer 52
Kaosutmaning: 32. En bok som utspelar sig under eller handlar om andra världskriget

Kommentera

