Bokrecension

Introvert, den tysta revolutionen

Jag recenserar

Introvert, den tysta revolutionen av Linus Jonkman

Både jag och min dotter är introverta, så till vida att vi båda helst söker ensamhet om vi ska ladda mer energi. Vi kan tycka om att träffa andra, men det tar massor av kraft och energi av oss så nu, när vi båda lider av utmattning, så är vi mest hemma och försöker skapa bubblor runt oss själva. Jag ville läsa mer om introverta och fick den här rekommenderad. Jag vet inte om jag lärde mig nått användbart, mest blev jag irriterad. Det är en ton i boken som får mig att känna mig utesluten. Det känns som att författaren mest utgår från sig själv och att alla andra introverta kommer vara som han är. Jag sökte upp honom på nätet och fann att han var självlärd ledarskapsföreläsare, och jag visste direkt var känslan kom ifrån. Jag har varit på min beskärda del av föreläsningar med ”självlärda ledarskapsföreläsare” för att känna igen floskler när jag hör dem.

Jag är elitistisk när det kommer till ämnen som jag kan, och en magistersexamen i organisation och ledarskap väger i mina ögon tyngre än en självlärd ledarskapsföreläsare. Och det självlärda lyser igenom. Som att han, när han ska ”bevisa” att introverta inte är överrepresenterade bland massmördare och gör det genom att nämna två introverta massmördare och två extroverta seriemördare. Inte nog med att han använder två olika former av mördare som ”bevis” utan även tycker att fyra personer är tillräckligt många för att hans påstående ska stämma. Utöver det hänger han ofta ut sin fru som en ganska oförstående extrovert, när han ska ge exempel är kvinnorna ofta de oförstående medan männen är mer tillåtande och acepterande, och det är genomgående en grabbig ton genom boken. Som den introverta mannen som blev så uppspelt över att lösa ett datorproblem att han ”fick byta byxor”. Jag betackar mig för den inre bilden när jag läser en bok för att bli bättre på att hantera min egen energi och hjälpa dottern med hennes.

Nix, inte en bra bok för dig som vill få tips om hur du ska hantera din egen eventuella introversion, men om du har lust att läsa om hur en random, självlärd ledarskapsföreläsare löser sitt liv, då kan du kasta ett öga på den.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2017: 49

 

Kommentera

