Bokrecension

Gray mountain

Jag recenserar

Gray Mountain av John Grisham

Jag har läst Grisham i många år, sen ”Firman” kom ut tidigt 90-tal, så jag är bekant med hans upplägg, även om han ibland går i från det. Så när framsidan av boken berättar att det här är en av hans bästa juridiska thrillers och baksidan deklarerar att det är en rafflande kamp om den lilla människan mot det stora bolaget, och att det är en klassisk Grtisham-deckare, då hade jag mina förväntningar klara på vad jag skulle få. Det visade sig att jag fick något helt annat, och även om jag kan tycka att syftet är bra så är det här faktiskt inte nån särskilt bra bok.

Det handlar om stora otäcka bolag, inom kolbranschen den här gången, och om små advokatfirmor som tappert tar på sig strider. så långt hade baksidestexten rätt. Men den delen av boken är utan själ, platt och ointressant. Det är uppenbart att Grisham med den här boken skrivit en inlaga mot kolbrytningen, den miljöförstöring som deras brytmetoder innebär samt den effekt miljön har på de som arbetar och bor där brytningen sker. Lovvärt, minnst sagt, men det kanske gjort sig bättre i en annan form. Nu retar jag mig på hans platta beskrivning av den kvinnliga advokat som är huvudperson och alla de lösa trådar som på inget sätt får någon upplösning. Någon JURIDISK thriller är det verkligen inte, men kanske en miljöthriller?

Det här är verkligen inte en av hans bättre thrillers, den är, om jag är snäll, medioker. Däremot är den en bra beskrivning av allt som är fel med att bryta kol.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2017: nummer 47

Kommentera

