Bokrecension

Nattens dåd

Jag recenserar

Nattens dåd av Dennis Lehane

Det här är andra delen av tre i en serie som sägs handla om ”det moderna Amerikas” barndom. En sanning med modifikation eftersom den första handlade om polisstrejk i Boston och den här utspelar sig i Boston, Tampa och Kuba. Amerika består av betydligt mer än det, som Kanada, Mexiko och hela Sydamerika. Men som vanligt betyder ”Amerika” USA, jag tycker att den som arbetar med böcker borde vara noggrannare med språket.

Den första boken handlade om poliser, så den här handlar om gangsters. Boken utspelas i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet och maffian försörjer sig på att tillverka, smuggla och sälja sprit, som var förbjudet i USA den här perioden. Jag gillade den här delen bättre än ettan, men den är långt ifrån nån favorit. Rätt jobbig på olika sätt. Omständigt med maffiafamiljernas strider sinsemellan och otäckt splatterblodigt i vissa delar.

Om den första boken handlade om de i familjen som är poliser och den här om den yngste sonen som är gangster så hoppas jag att den tredje handlar om den bror som åkt till Hollywood och arbetar som stuntman och manusförfattare. Det kan jag nog gilla!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2017: bok nummer 46

 

Kommentera

