Bokrecension

Själarnas bok

Recension

Själarnas bok av James Oswald

Det här är andra boken om Tony McLean, den första var Flickoffret. Jag läste Flickoffret för nått år sedan och skrev bland annat så här:

”Det som gör att jag inte helt kan ge mig hän är dels en del rätt transfobiska inslag som retar mig, och som jag har svårt att överse med. Mest för att de inte tillför något till boken. De är bara stereotypiskt inskrivna, inte alls som en del i någons karaktärsuppbyggnad eller som en del i intrigen. Dels är det för mycket övernaturligt med i boken för att jag riktigt ska gilla det. Det får gärna vara med som en del i berättelsen, men här tar det alldeles för mycket plats, så att det nästan blir fantasy av det hela.

Trots det så tänker jag mig att läsa mer om kriminalkommissarie Tony McLean, och hoppas att det övernaturliga och det transfobiska inte är med i nästa bok.”

Det var med. Men nu var jag mer beredd på det och då blev det inte lika overkligt. Även om det blir oerhört tjatigt när Madam Rose alltid måste omtalas som ”han eller hon, vad det nu var”. För mig är det självklart att om en person klär sig och presenterar sig som en kvinna så är det en hon, inget mer med det. Men Tony har stora problem med just den biten, även om han i övrigt är helt OK med Madam Rose. Det övernaturliga tar jag som en del av böckerna nu, så det kan jag acceptera.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2017:
Kaosutmaning:

Kommentera

