Bokrecension / Kaosutmaningen

Tre starka kvinnor

Dags att recensera:

Tre starka kvinnor av Marie Ndiaye

Jag är ÄNTLIGEN med i en IRL bokcirkel, och den är dessutom feministisk! Det innebär att vi läser böcker och diskuterar dem sen ur ett feministiskt perspektiv. I alla fall tror jag att det är det vi ska göra. Jag har inte kunnat vara med på någon träff än eftersom jag är så trött den här våren. Det här var i alla fall den första bok vi läste och jag är inte överdrivet förtjust i den. Jag är inte heller så förtjust i titeln. Vad innebär det att vara en stark kvinna? Varför är det så sällan någon som pratar om en stark man? Och, oavsett vad vi lägger i begreppet stark kvinna, på vilket sätt var de här kvinnorna starka? Så trist att jag inte kunde vara med på själva träffen, då kanske jag fått svar på mina frågor. Inte en bok i min smak, lite för beige och långrandig. Utom den sista delen, med den tredje kvinnan, den delen lyfte boken för mig!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2017: Nummer fem.
Kaosutmaning: 1. En bok i en genre du vanligtvis inte läser. Fast med den här bokcirkeln lär det bli fler av den här sorten..

 

One thought on “Tre starka kvinnor

  1. Jag är lite allergisk mot vissa uttryck, som ”en stark kvinna” eller ”en modig kvinna” det är nedsättande om Du vill veta vad jag tycker 😉 för hur ofta säger vi ”en stark man” ”en modig man”… men det är ju vad jag tycker 🙂

Kommentera

