Bokrecension / Frejigt

Välkommen hem

Jag är fortfarande på benen, men det är mycket nu! Jag försöker ”arbeta” 25%, men det handlar mest om att jag tar mig till jobbet, försöker förstå hur jag tar mig in i datorn och hur jag får tevatten ur kaffemaskinen och sen är det dags att gå hem. Sen får jag migrän och ligger i ett mörkt svalt rum och blundar resten av dagen. Utöver det ska jag på möten med Arbetsförmedlingen så att de kan utröna min arbetsförmåga, träffa läkare och psykolog via företagshälsovården plus att arbetsgivaren anlitat en konsult som ska hjälpa mig hitta nytt jobb så det blir av med mig. Lita på att jag kontaktat facket för att få någon på min sida om det går så långt att de vill säga upp mig. Allt det här tar så mycket kraft att det inte blir någon ork kvar till att läsa och/eller skriva. Så, de få böcker jag ändå läste (i januari, innan allt det här startade) blir inte recenserade i första taget.

Jag tänkte ändå ge mig på några recensioner nu för att komma igång att skriva åtminstone.

Välkommen hem av Ninni Schulman

Det här är den femte boken i serien om Hagfors. Den är lättläst och det är väl allt jag tycker om den. I min situation just nu är det här den typ av böcker som jag lättast tar till mig. Lättförståelig intrig utan att vara för tydlig med vem som är den skyldiga. Men jag tycker fortfarande att första boken i serien är den bästa, innan familjelivet fick ta för mycket plats i böckerna. Det blir så dramatiskt i överkant när varje liten detalj i familjelivet förstoras upp för att fylla boken. Det skulle vara så mycket bättre om det istället var brottsintrigen som fick breda ut sig.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2017:  Bok nummer 2
Kaosutmaning: 11. En bok med något rött på omslaget, ser ni ”blod”stänket i övre vänstar hörnet?

 

 

8 thoughts on “Välkommen hem

  1. Så tråkigt men dagens sanning,
    Själv blev jag uppsagd efter att FK bestämde sig för att jag inte längre hade rätt till sjukpenning i September,
    Jobbet ville inte ha kvar mig då jag faktiskt inte klarade av att jobba så den 1 November blev jag uppsagd.
    Det gick fort, hann inte ens med själv,
    Hade dock inte hjälp från fack, men tror inte att det blivit någon skillnad.
    Sen dess hankar jag mig fram, går på utredning om arbetsförmåga via AF men vet inte om det funkar så bra då jag precis fått veta att FK inte betalar ut aktivitetsstöd från den 25/2 fast arbetsterapeut sagt mig att jag går på det stödet tills min utredning är klar.
    Just nu är jag bara så trött, trött på att jag alltid måste ringa femtielva samtal för att saker och ting ska bli rätt…för mig.

    Man ska vara frisk för at torka vara sjuk, det är dagens sanning!

    Varm Kram!

  2. Håpe virkelig at ting ordnar seg for deg.
    Du kjøre deg sannsynlegvis for hardt så kroppen protesterer og migrenen blir
    sett i gang.
    Klem frå Anne-Mari

  3. Säger bara Ta kontakt med facket redan nu!!! Jag fick jättebra hjälp av mitt fackombud, jag hade dock även bra hjälp av min arbetsgivarerepresentant och läkare, det enda som tjorvade lite var ju fkassan

    Jag hoppas allt ordnar sig.

  4. Ja det är rätt sjukt hur systemet fungerar, borde finnas mera stöd än vad det finns men tror facket kan hjälpa dig en del- Hoppas det ialllafall.

  5. Jag hoppas verkligen att ordnar sig för dig. Kan ju inte göra mycket annat än att sitta och skaka på huvudet åt hela situationen. Förstår mig inte på systemet alls.

  6. För jävligt själv kämpar jag på med 50% nu men hela kroppen o knopp är trött sen men det funkar allafall 🙂 hoppas allt löser sig på bästa sätt kram

  7. Lätt läst spänning för stunden är mitt omdöme om den! Hoppas det löser sig på arbetsfronten och att du får något stöd om de tänker sig att säga upp dig 😦

Kommentera

