Frejigt

Rosa moln med mörka kanter

Jag ska börja jobba 25% på onsdag. Inte för att jag kan eller orkar utan för att jag måste för att ha en försörjning. Alternativet vore att säga upp mig, få karensmånad och sen a-kassa, men vem vågar sen anställa en som genomgått två utmattningsdepressioner?

Så idag låtsas jag inte om det utan tänkte visa på roliga saker som händer i mitt liv!

Som att jag äntligen tog mig för och gjorde min navelpiercing, här ser du den i sällskap av en katt på min mage:

20170131-navel

Därmed fick jag finaste födelsedagspresenterna av familjen:

20170214-fodelsedagspresent

Sen flyttade Xena äntligen in bredvid Modesty:

20170213-xena-och-modesty

Jag har gjort världens sötaste halsband:

20170224-mlp-halsband

Och för att ge hjärnan bästa chans till healing inför jobbstart stickar jag pussyhats på löpande band:

20170225-paborjad-mossa

Vad en pussyhat är kan du se här, om du, mot förmodan inte redan sett den i nyheterna. Den bars av många under The Women march i januari. Jag har översatt ett amerikanskt mönster till svenska om du vill sticka en själv:

Använd ett garn för stickor 4-5. Jag använder Svarta fårets Freja, akrylgarn i färg 298 som är RIKTIGT rosa. Lägg upp 50 maskor på stickor 5, för en medelstor mössa. Lägg upp färre för mindre mössa och fler för större så klart! Jag stickar alltid sista maskan rät och lyfter av den avigt i början på nästa varv, som kantmaska, och räknar inte med dem i mönstret. Sticka två räta, två aviga i 10 cm, sticka slätstickning i 24 cm. Om du gör kantmaskor som mig ska du sen sticka två aviga, två räta i 10 cm, om du tar med kantmaskorna i mönsterräkningen stickar du istället på samma sätt som i början, två räta två aviga i 10 cm. Avmaska i resår.

Nu ska din mössa se ut så här:

20170226-stickad-mossa

Vik den kortsida mot kortsida med slätstickningen inåt och sy (eller virka som jag gör) ihop sidorna. Med den fyrkantiga formen får du ”kattöron” på köpet så sen är mössan klar! För mig tar det ungefär tre timmar att sticka en mössa och sen kommer det tråkiga med att sy ihop. Men det är fantastiskt att få vila hjärnan på det här sättet! Så, det blir inget surfande på nätet i kväll, här ska stickas och läkas hjärna!

7 thoughts on “Rosa moln med mörka kanter

  1. Jag jobbar nu 25% man är ju trött men jag har onsdagen som återhämtning o inga helger hoppas det funkar för dig kram o fina saker du gjort 🙂

Kommentera

